Massodlad eller naturform ,eller varför inte massodlad naturform.
Ex. titta på min hemsida:
http://w1.217.telia.com/~u21702600/xiphophorus.htm
Där finns naturformen av Platy och Svärdbärare, som synes massor med olika varianter av Natur formen.
Trots detta envisas fiskfarmarna med att korsa in olika typer i Platy som tex. X.maculatus-x.variatus-x.helleri och ibland fler arter i samma fisk för att få fram ännu fler färgvarianter.
X.variatusen som oftas blandas in i x.maculatus är en betydligt mer lämplig och mycket mer härdig akvariefisk än x.maculatus, så det är väl ett sätt att göra maculatus hybriderna tåligare.
Dessa olika korsningar säljs sedan i butiker, vi köper dem för det finns i regel inga alternativ, sedan odlas dessa vidare av oss akvarister de går i akvarier tillsammans med andra svärdbärare och platy, korsningar uppstår ,vilket ibland resulterar i fiskar med canser då vi utan att veta det korsat två arter där kontrollgenen för melanom saknas, andra korsningar leder till att bara honor eller bara hanar föds pga att man omedvetet korsat syd-maculatus med nord-maculatus etc.
Vildfångade eller som jag föredrar att kalla dem naturformen har väl dokumenterade levnadsbeskrivningar med beskriven biotop, foder och tex kromosonuppsättning ,det är lätt att skapa en passande miljö i akvariet för dessa fiskar, "köp-ungfödarna" vet vi inte ett dyft om vet inte exakt vilka arter som ingår ,vet inte hur de har odlats och uppföds.
Jag har idag 18 olika naturformer av ungfödare bla de erkänt svåra x.xiphidium (svärdplaty)och x.clemenciae(gul-svärdbärare), men tack vare en väl dokumenterad biotopbeskrivning har det inte varit några problem att hålla dessa.
Jag började som akvarist i slutet av 40-talet och då var väl i stort sett alla akvariefiskar av naturformen, jag kan fortfarande minnas dessa friska sunda ex. av Sebrafisk, Svärdbärare, Platy, Kaudi,Girardinus,Guppy etc som gick i våra ouppvärmda akvarier.
Men sedan 60 -talet har det mer och mer blivit odlade hybridfiskar,till nytta för fackbranchen men är det till nytta för akvariehobbyn.............?
mvh
hans-göran
hgl