Viltfångade Skalarer..

#1 - 11 juli 2004 20:33
Har stött på det i en Zoo affär. Mycket vackra (och dyra), men man undrar ju om det är så bra?? De borde vara hyfsat tåliga om de har överlevt resan hit, men hur vet man om de är viltfångade?? Och dessutom, är de fridlysta i sitt naturliga område?? Skulle VÄLDIGT gärna köpa ett par när de finns, de är så otroligt vackra..
#2 - 11 juli 2004 20:48
Eftersom du tycks vara från Kungsbacka så antar jag att du också varit på Zoomässan.

Om en fisk säljs på Zoomässan, så kan du vara ganska säker på att fisken är tillåten att sälja och ej fridlyst där den fångats. Det är en seriös affär.
#3 - 11 juli 2004 20:59
Hej

Scalarer är inte fridlysta. Och det är bra med lite vildfångade stammar, då många odlade stammar är inavlade, och har försämrad yngelvård, troligtvis för att odlare tar bort äggen från föräldrarna, så ynglen inte blir präglade på dem. Så kan du få tag i hyfsat billiga vildfångade scalarer, så slå till.

Zoomässan har mycket vildfångat. Jag har två vildfångade tuppkamsciklider, och fyra vildfångade Crenicichla regani som jag har köpt där.

MVH Micke
#4 - 11 juli 2004 21:11
Tack för svaren. Är skeptisk till Zoomässan sen de försökte blåsa mig en gång så det var ju trevligt att man KAN lita på dem, åtminstone när det gäller detta. De skulle ha 400 kr styck för "vilda" skalarer, men fan, det var det värda. Vackraste fisk jag sett. Synd bara att mitt akvarium inte var igång då..
#5 - 11 juli 2004 21:47
Var det kanske Altumscalare då också? Isåfall är 400 kr/styck inget överpris för en som kommit upp i storlek.
#6 - 12 juli 2004 07:11
Är det vanliga scalarer så är du blåst igen. Men om det är altum så är det ett mycket bra pris.
Kolla här vilket det är:
http://home.swipnet.se/johanlidman/
MVH
magnus
#7 - 12 juli 2004 07:12
400:- för VF scalare låter VÄLDIGT dyrt (ja om det inte är altum då för då låter det mer rätt)

VF scalarer brukar väl gå för en 150 - 300:- allt beroende på storlek inköps pris etc. men kostar dom 400:- då ska det vara stora välvuxna och vackra exemplar.

Annars kan du få mina för 200:- ;) hähä
#8 - 12 juli 2004 09:34
hua.. jag tycker nästan det é överpris även om det é altum...
altum på hornbash kostar ju 225:- ca.. och då har man iaf garanti på 10 dar att dom lever... moneyback garanti
sedan tar ciklidleken i lerum <200:- för sina VF skalarer...
#9 - 12 juli 2004 10:09
Det är viss skillnad på altum och altum. En fullvuxen viltfångad altumscalare går sällan loss på mindre än 500 kr i övriga sverige. Göteborg är undantaget där fisk är ruskigt billigt, fullvuxna altum ner mot 400 kr. Får man dom för 400 eller mindre så har man gjort ett kap. Att köpa mindre altumscalarer ser jag ingen anledning till.

Vanliga viltfångade scalarer vet jag inte så mycket om. Men det säljs ofta något som kallas för perualtum, det är vanliga scalarer med ovanligt hög kroppsform. De brukar vara mindre och kosta runt 200 kr, det kan inte vara sådanna du sett på hornbach?
MVH
Magnus
#10 - 12 juli 2004 11:03
dock är oftast dom så kallade perualtum scalarerna heeeelt vanliga scalarer och inte ens fångade i Peru. Dom flesta har aldrig sett en "korrekt" uppväxt scalare och därav blir VF fiskarna högre i kroppen. Sen att många då använder namnet perualtum är för att det ska kännas lite mer exklusivt.
#11 - 12 juli 2004 11:25
dom på horbach é "medel" i storlek
ciklidleken har haft "large" av altum inne så dom har jag sett..
har även sett vf altum på kaggeleds och dom såg likadana ut så..
samt att jag själv har f1 skalarer hemma i ett högt kar så skillnad ser jag.
#12 - 12 juli 2004 14:02
Kan inte få din sida att ladda ordentilgt, det blir bara helt grått..Min browser är inte så bra just nu.
De skalarer jag såg var skarpt silver/svart med en antydan av gult mellan och runt ögonen, bra storlek var det också, såvitt jag förstår.
Zoomässan är dock en dyr affär jämfört med de flesta jag varit på så de har överpriser på det mesta.
#13 - 12 juli 2004 15:42
Hej

Altum har brantare panna, högre fenor, och spetsigare nos, och ett rejält "stop" mellan nosen och pannan. Och mellan de svarta banden kan man ofta se svagt bruna, breda band.

Peruscalaren ser ut som ett mellanting, och jag har uppfattat den som mer aggressiv än den vanliga scalaren. Jag hade några små peruscalarer ihop med ett vuxet, mycket vackert lekpar av den vanliga, vilka för övrigt var bra yngelvårdare. Trots att peruscalarerna var mer än hälften så stora än det vanliga paret, så körde den ena peruscalaren med med paret, och jagade runt dem.

Har sett på Hercules i Göteborg att de sålde nå´t de kallade för peruscalare, men åtminstone några av dem var mycket kraftiga och välväxta Pterophyllum leopoldi, hur resten såg ut minns jag inte. Likadant med de små P. leopoldi jag har, de hade affären köpt in som vanliga odlade scalarer. Men hon där jag köpte dem sa att hon hade sett att det var nå´t mysko med dem, men de sålde dem ändå för vanligt scalarepris. Hercules skulle också ha kunnat ta mer för sina om de hade namngivit dem rätt, för leopoldi är ovanligare, och nog snudd på lika svårodlad som altum.

Att Zoomässan är dyra kan jag hålla med om. Jag har för mig att de skulle ha 800:- (kan minnas fel) paret för Crenicichla compressiceps, som visserligen är ovanlig, men vem slänger ut 400:- styck för dvärgciklider? Så jag köpte C. regani istället, för mer humana 99:- styck.

MVH Micke

Annons