Hej
Altum har brantare panna, högre fenor, och spetsigare nos, och ett rejält "stop" mellan nosen och pannan. Och mellan de svarta banden kan man ofta se svagt bruna, breda band.
Peruscalaren ser ut som ett mellanting, och jag har uppfattat den som mer aggressiv än den vanliga scalaren. Jag hade några små peruscalarer ihop med ett vuxet, mycket vackert lekpar av den vanliga, vilka för övrigt var bra yngelvårdare. Trots att peruscalarerna var mer än hälften så stora än det vanliga paret, så körde den ena peruscalaren med med paret, och jagade runt dem.
Har sett på Hercules i Göteborg att de sålde nå´t de kallade för peruscalare, men åtminstone några av dem var mycket kraftiga och välväxta Pterophyllum leopoldi, hur resten såg ut minns jag inte. Likadant med de små P. leopoldi jag har, de hade affären köpt in som vanliga odlade scalarer. Men hon där jag köpte dem sa att hon hade sett att det var nå´t mysko med dem, men de sålde dem ändå för vanligt scalarepris. Hercules skulle också ha kunnat ta mer för sina om de hade namngivit dem rätt, för leopoldi är ovanligare, och nog snudd på lika svårodlad som altum.
Att Zoomässan är dyra kan jag hålla med om. Jag har för mig att de skulle ha 800:- (kan minnas fel) paret för Crenicichla compressiceps, som visserligen är ovanlig, men vem slänger ut 400:- styck för dvärgciklider? Så jag köpte C. regani istället, för mer humana 99:- styck.
MVH Micke