Viloperiod för lökar?

#1 - 28 april 2004 07:39
Hur ofta skall man låta lökar vila som kräver det? Och hur skall man förvara dom? Skall dom ha svalt, varmt eller vad är det som krävs?
#2 - 28 april 2004 08:04
Vilka lökar är det? När det gäller Tulpaner o liknande "ovanför vattnet växter" så vilar de av sig själva, men om man nu tar upp dem så ska de ligga mörkt o svalt.
#3 - 28 april 2004 08:29
Jag tänkte i första hand på lökar ur aponogeton-släktet.
#4 - 28 april 2004 08:31
aponogeton enligt zoopet:

"En viloperiod sträcker sig normalt 2-3 månader. För en del arter räcker det att man plockar upp löken och lägger den på akvariegruset, andra skall tas ur akvariet och sedan placeras fuktigt och svalt (ca 10ºC)."
#5 - 28 april 2004 08:44
Varför ska man det? I naturen är det ju ingen som håller på o plockar upp dem. Eller är det framodlade växter som behöver specialbehandling?
#6 - 28 april 2004 08:46
nej dom lever naturligt i vattendrag som helt eller delvis torkar ut och därmed har dom utvecklat en vilocykel för att överleva det.

#7 - 28 april 2004 09:54
Minsann! Man lär så länge...osv.
#8 - 28 april 2004 13:23
Jag tror och är ganska övertygad om att man under optimala och framförallt stabila näringsförhållanden med Lotus och Aponogeton slipper viloperioden.

Har man årsvariationer (solljusskillnader, värmeskillnader, vattenkvalitetskillnader) går dom förmodligen in i viloperioder.

När jag körde Lotus så slapp jag viloperioder när jag började göda med alla nödvändiga näringsämnen, däremot kom den in i viloperioder något år innan jag lärt mig göda (bra).

Paul Krombholz höll en A. madagascariensis i fem år utan synbar viloperiod:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9601/msg00020.html
#9 - 9 augusti 2004 09:59
Hejsan!
Drar igång en gammal tråd här av den anledningen att jag har en aponogeton ulvaceus som nu bara har tre blad kvar. Efter vad jag har läst så är den på väg in i en viloperiod efter lång tid i oerhört vacker skrud. Det kommer inte några nya blad. Skall jag låta löken ligga kvar i akvariet eller skall jag förvara den fuktigt i t ex svalen nån månad? Nån som har erfarenhet av löken? Vill gärna ha den tillbaka i akvariet om ett tag och gärna lika vacker och ståtlig som för nån månad sen.
#10 - 9 augusti 2004 10:13
Har lotus som jag tror behöver en viloperiod, har för mig att jag läst att man kan lägga den i svalen i en plastpåse med fuktig mossa. Stämmer detta?
PatrikMalmo
#11 - 10 augusti 2004 21:19
Jag har för länge sedan provat att ge Aponogeton-lökar viloperioder, och det funkade inte alls för mig. Minns inte ens vilka sorter det var, men ingen tog sig när jag satte ned dem i akvariet igen.

Jag tror det stämmer som defdac nämner att om man har jäkligt bra betingelser i karet, så kommer de flesta att klara sig utan viloperiod. Nu är vi dock ett gäng som har en bit kvar till perfekta förhållanden i karet. Har man inte det hade jag inte plockat upp löken, utan låtit den vara kvar i akvariet. En polare har kört ulvaceus just på det sättet (utan att ens plocka upp den ur gruset). Den går ner ett tag och så kommer den igen så småningom.

Man ska vara försiktig med att jämföra land- respektive vattenväxter, men i detta avseendet hade jag kört efter hur de lökväxter jag har i kruka (Amaryllis) funkar. Låt växten tappa bladen helt själv, tills de inte har minsta spår av grönt kvar i sig. Först därefter tar du bort bladen (tror att det är precis vad du gjort). Växten drar in all näring från bladen i löken, och samlar kraft inför viloperioden. Sedan gör den det som Aponogetonlökar gör under viloperioden, för att komma igen så småningom. Om löken börjar ruttna i karet har det inte funkat. Känn lite på den då och då, ska kännas "fast" hela tiden. Drar du upp den och lägger den på botten i karet syns det rätt snabbt om den blir dålig.

För vidare förkovran om specifika arter rekommenderar jag Christel Kasselmans bok om akvarieväxter. Utförliga tips och råd kring de flesta växter.

Hoppas det går vägen!!

Hilsen!
#12 - 10 augusti 2004 21:27
Tack för svaret, liten förklaring bara, när de sista bladen dör, rekommenderar du att löken läggs på gruset eller skall jag bara låta den ligga kvar, något inbäddad i gruset?
PatrikMalmo
#13 - 10 augusti 2004 21:57
Det hade jag försökt läsa mig till beroende på art samt hur "värdefull" växten är. Kika i Kasselman. Det var längesedan jag hade Aponogeton, och mina viloperioder (ovan vatten) funkade inte.

Personligen hade jag dragit upp den och lagt den på gruset. Utan att ha erfarenhet av det tänker jag att detta ger fördelen av att du kan se vad som händer med löken hela tiden och den får mer syre än i nere bottenlagret. Jag hade lagt den i ett mörkare hörn av karet i 2-3 månader (som det rekommenderas överallt) och sedan flyttat ut den till ett ljust ställe igen. Skriv en liten lapp om vilket datum du drog upp löken så du inte glömmer av det, lätt hänt om det blir mycket annat att hålla reda på.

Men - jag har inte provat själv. Med lite tänk kan man dock komma långt!! ;)

Lycka till!
#14 - 10 augusti 2004 22:11
Skall försöka hitta Kasselman. Eftersom jag skriver noggrann dagbok över allt som händer med både fiskar och växter så skriver jag givetvis in detta också. Skall låta löken få ligga ovanpå gruset i en mörk del av akvariet när det sista gröna klingat ut. Tack så mycket för hjälpen. Ibland är det bra att bolla med någon, i alla fall om man är född i vågens tecken, då har man lite svårt att besluta själv [;)].

Annons