Villka pansarmalar är era favoriter?

#1 - 7 juni 2009 15:41
Vilken eller villka pansarmalar är eran favorit mal?

Min är Adolfoien
[ATTACH]20243[/ATTACH]

Men även den fläckiga.
[ATTACH]20244[/ATTACH]
#2 - 7 juni 2009 15:59
Det är mycket svårt att säga vilken som är snyggast. Här är de två arter som jag har för tillfällen.
C delphax och C venezeulanus
#3 - 7 juni 2009 16:13
Jag har metallpansarmalar (vanlig och albino) och Corydoras panda, och just pandan är väl en av mina favoriter.
#4 - 7 juni 2009 16:13
Förr skulle jag sagt C. panda och tycker fortfarande att dom är riktigt charmiga... så länge de håller sig vid liv [:o]
[ATTACH]20251[/ATTACH]

Nu har sonen albinopansarmal på sitt rum och de är mycket tåligare så jag kan rekommendera det. Lite större än pandor men ändå charmiga ;)
[ATTACH]20250[/ATTACH]
#5 - 7 juni 2009 17:59
För tillfället är de här mina favoriter http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1334&SOK=1
#6 - 7 juni 2009 18:57
C. sterbai och C. ?, vet fortfarande inte vilken sort det är. Någon som har en aning?

C.Sterbai
[ATTACH]20252[/ATTACH]

C. ?
[ATTACH]20253[/ATTACH]
#7 - 7 juni 2009 19:07
Marisch skrev:
C. sterbai och C. ?, vet fortfarande inte vilken sort det är. Någon som har en aning?

C.Sterbai

[ATTACH]20252[/ATTACH]

C. ?

[ATTACH]20253[/ATTACH]

Tror faktiskt att det är en C. julii. Mycket snygga och lite svåra att hitta i butiker. De som säljs i butik är oftast C. trilineatus.
#8 - 7 juni 2009 19:09
Nina82 skrev:
Tror faktiskt att det är en C. julii. Mycket snygga och lite svåra att hitta i butiker. De som säljs i butik är oftast C. trilineatus.

Ja... jag har gått i de tankarna själv. Julii eller trilineatus. Ångrar att jag köpte dem nästan, just för att säljaren inte kunde säga vilken art det är. Men fina är dom och leker ganska ofta. :)
#9 - 7 juni 2009 19:10
Mina favoriter är C. Panda, C. Arcuatus, C.sp. Venezuela Black & C. habrosus.

Har dock bara C. panda & c. Paleatus just nu.
#10 - 7 juni 2009 19:13
Marisch skrev:

C.Sterbai

[ATTACH]20252[/ATTACH]

C. ?

[ATTACH]20253[/ATTACH]

Skulle tro att det är C. Trilineatus om man kollar teckningen i ansiktet.
#11 - 7 juni 2009 19:18
keen-eyed skrev:
Skulle tro att det är C. Trilineatus om man kollar teckningen i ansiktet.

Nja.. jag håller inte med om man ska gå efter bilderna ;)
Jag tycker Marischs pansarmalar är mer prickig som julii. Trilineatus har mer mönster ist. för prickar [:o]
Men vad vet jag :p
#12 - 7 juni 2009 19:22
Nina82 skrev:
Nja.. jag håller inte med om man ska gå efter bilderna ;)

Jag tycker Marischs pansarmalar är mer prickig som julii. Trilineatus har mer mönster ist. för prickar [:o]

Men vad vet jag :p

Det är just de prickarna jag kollar på C. Juliis prickar är mycker mindre och väldigt runda.

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=378

Kollar man den bilden så tro jag att det är en C. Trilineatus.

Har själv haft ett gäng jag köpte som C. Julii men eftersom prickarna var mer mönsterliknande så fick jag inse att det nog inte var C. Julii, mina var dessutom väldigt lika Marischs corys.
#13 - 7 juni 2009 19:28
keen-eyed skrev:
Det är just de prickarna jag kollar på C. Juliis prickar är mycker mindre och väldigt runda.

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=378

Kollar man den bilden så tro jag att det är en C. Trilineatus.

Har själv haft ett gäng jag köpte som C. Julii men eftersom prickarna var mer mönsterliknande så fick jag inse att det nog inte var C. Julii, mina var dessutom väldigt lika Marischs corys.

Mmm.. Håller med till viss del men denna är ju ännu mindre lik [:o]

Då kanske det är någon helt annan då :confused:
#14 - 7 juni 2009 19:36
Nina82 skrev:
Mmm.. Håller med till viss del men denna är ju ännu mindre lik [:o]

Då kanske det är någon helt annan då :confused:

Jag tror att det finns någon mer art som är väldigt lik.
Tycker dock att färgen i mönster/prickarna på Marischs cory är lite blekt vilket gör det hela lite värre.
#15 - 7 juni 2009 19:47
Kollade lite snabbt och hittade iaf 3st arter till som är ganska lika.
C. Bondi, C. Gomezi & C. Sp (c128). Den sistnämnda tror jag iofs inte att det är men ja..
#16 - 7 juni 2009 19:49
keen-eyed skrev:
Kollade lite snabbt och hittade iaf 3st arter till som är ganska lika.

C. Bondi, C. Gomezi & C. Sp (c128). Den sistnämnda tror jag iofs inte att det är men ja..

Jag skulle ändå själv gissa på att det är trilineatus. Den är vanligast. :)
#17 - 7 juni 2009 19:52
keen-eyed skrev:
Jag tror att det finns någon mer art som är väldigt lik.

Tycker dock att färgen i mönster/prickarna på Marischs cory är lite blekt vilket gör det hela lite värre.

Finns ju hundratals olika varianter så det är säkert så [:o]
Sen är det väl så att en del korsar sig oxå och då ställer det ju till en del..

Jaha Marisch... inte blev du klokare av denna lilla OT-diskussion ;)
#18 - 7 juni 2009 19:52
En bild på en av de jag köpte som C. Julii. Dock var det nog inga Julii.
#19 - 7 juni 2009 20:01
keen-eyed skrev:
En bild på en av de jag köpte som C. Julii. Dock var det nog inga Julii.

Nä... en trilineatus... mina liknar den. En del av dem ser nästan exakt ut som din men en del är prickigare... De kommer alla från samma kar. Kanske en naturlig variation, vad vet jag. :d
#20 - 7 juni 2009 20:13
Har även denna som en av mina favoriter neon red stripe
[ATTACH]20260[/ATTACH]

Håller på att försöka odla upp för utmaningens skull men inte lyckats få några ägg som jag har hunnit ta av vare sig adolfoien, neonen, och den fläckiga(som är mina favoriter) där emot så har jag lyckats odla upp lite metaller och albino:)

Annons