HEJ!
jag har för ett tag sen köpt 2 slöjstjärtar,
Vill ge dem några kompisar och vill ha nå annan sort i akvariet också.
Villka snygga fiskar passar bra ihop med slöjstjärtar? som klarar låga temperaturer?/Helen
Amanda321 skrev:ok va bra! :D [:D] skulje vilja ha några dalmatin mollys ellr silver mollys! :D några fler`? men asså mollys ska väl ha hög tempratur medans slöjstjärten ska ha låg temratur?? :confused: [?] [:-9] [:-13]
Tikkatikkatini skrev:Jag har blitt rekomenderad att ha vanliga neontetror och zebrafiskar tillsammans med slöjjisar. Köp inte för små bara, då finns det risk att slöjjisarna försöker sig på att äta upp dom eftersom de käkar vad som kommer i deras väg.
batski skrev:Jag tycker inte att mollys och guldfiskar är en bra kombination just pga att de trivs vid olika temperaturer. Visst kan du ha slöjstjärtar i 25 grader, men de blir nog inte långlivade och hur schysst är det? Mollys däremot ska helst ha mer än 25 grader då de vid för låga temperaturer lätt kan drabbas av vita prick.
Amanda: Det finns risk att sorgmanteltetror biter på slöjstjärtarnas långa fenor. Det finns andra tetror som kan trivas vid lägre temperaturer och som är snällare än sorgmantlar. Problemet är att de riskerar att bli mat åt slöjstjärtarna när dessa blivit större.
Tikkatikkatini skrev:Mina slöjjisar är rätt stora, den största ja har har käkat upp 11 av mina tetror, så nu har ja fem kvar och dom har han inte gett sig på. Ska investera i lite större tetror när ja får pengar.
maricici skrev:Kolla på zoopets artbeskrivning, där står 25-28 grader för molly. Vad mina slöjstjärtarna beträffar så har den äldsta levt i 4 år utan att ha varit sjuk en enda gång
maricici skrev:Det var inte det bästa argument jag hört.. Nöj dig med att du sett en kärnfrisk fisk;)
batski skrev:Jag trodde att ditt tidigare inlägg var ett svar på det jag hade skrivit om att guldfiskar som ständigt får leva i en för arten för hög temperatur inte brukar bli långlivade. Jag skrev ju ingenting om att de skulle bli direkt sjuka av det.
Detta gäller även för andra fiskar. När de får leva i för höga temperaturer går deras ämnesomsättning på högvarv vilket förkortar deras liv.
maricici skrev:Men du har ju inte facit i hand för än du sett 30 åriga fiskar, det var vad jag ville ha sagt.. Dessutom så har jag hänvisat till fisk som nästan aldrig varit sjuk, vilket inte borde vara fallet om temperaturen inte är optimal.
maricici skrev:Och sedan-vilken temperatur har dom haft på vattnet hos grossist, i zoobutiken där du köpte dom? Är dom anpassade till ett liv i en kallare damm som större guldfiskar och Koi?
batski skrev:Tro vad du vill, men att tempen påverkar ämnesomsättningen (och därmed livslängden) hos fiskar är ett känt faktum. Och även om jag personligen (vad jag vet) inte har träffat en 30-årig guldfisk kan jag ändå ta del av andra människors kunskap. Måste du ha varit i Thailand för att veta att det är ett vackert tropiskt land där människor pratar thai? ;)
Under vilka förhållanden de har växt upp och vad de är vana vid spelar en viss roll. Men genetiskt sett är de anpassade till vissa förhållanden och generna är ingenting som förändras över en natt.
Åter igen, jag har aldrig sagt att guldfiskar skulle bli sjuka av att leva i något högre temperaturer än det som är det optimala för dem. Bara att det förkortar deras liv.