Villka fiskar kan man ha i ett 80L akvarium.

#1 - 4 maj 2007 11:46
hjälp mig att hitta nya fiskar till akvarium:)
alla mina 26 fiskar har dött:(
så snälla hjälp mig!!!!
kramar hanna:p
#2 - 4 maj 2007 12:04
Varfør dog alla dina andra fiskar?
En liten sydamerikansk biotop ville vara trevlig.. Ett par fjærilscichider, ett stim rød neon och 5-6 pansaramalar, en massa røtter och plantor...
#3 - 4 maj 2007 12:09
dom fick pricksjukan och dog:(
#4 - 4 maj 2007 12:10
synd:(
#5 - 4 maj 2007 12:12
några mer förslag?:)
#6 - 4 maj 2007 19:41
Hej! Flera fina Platy i olika färger /(flest röda!!!) och massor med gröna växter och snygg belysning (aquareller/aquastar-rör) //Katina
#7 - 4 maj 2007 20:07
Katina skrev:
Hej! Flera fina Platy i olika färger /(flest röda!!!) och massor med gröna växter och snygg belysning (aquareller/aquastar-rör) //Katina

jag tycker som kjaer....kör på en SA biotop med de fiskarna.....av alla biotoper så är SA min favvo biotop :)
#8 - 4 maj 2007 22:36
Tanganyika-ciklider? Snäcklekande arter lär trivas i det akvariet, och de är kul att kolla på.
#9 - 4 maj 2007 23:12
Jens A. skrev:
Tanganyika-ciklider? Snäcklekande arter lär trivas i det akvariet, och de är kul att kolla på.

[:-76]
#10 - 5 maj 2007 08:06
Vita prick brukar vara ganska lätt att behandla med medicin och jag har för mig att en av de vanligaste orsakerna till att det blossar är att man har för kallt vatten. Allra vanligast verkar vara stress av flytten från akvarium butiken.

Använd sök funktionen i artregistret för att hitta en favorit fisk som passar till ditt kar, ev. kan du lösa ett goldmedlemskap och få lite mer fisk att välja på.
#11 - 5 maj 2007 10:20
Jag håller också med att en sydamerikansk biotop med små arter är trevligt. En småväxt tetra-art som jag tycker är mycket fina är amandatetra. Men ska du ha pansarmalar tänk på att de vill ha fin sand.

En snäcklekare-biotop är inte heller fel, men då får man bara ha en art och eftersom de lever på ganska stort djup brukar man inte ha några växter till dem. Bara sand, stenar och tomma snäckor som de kan leka i.

Men tänk på att du nu har ett tomt akvarium utan nyttobakterier. Så skaffa inte alla fiskar på samma gång, utan börja försiktigt med max ett par tre fiskar (eller typ 5 om det rör sig om små stimfiskar) under den första månaden och öka sen antalet invånare successivt med ett par veckors mellanrum.

Lycka till!
#12 - 12 maj 2007 11:27
TACK :):):)
en fråga bara går dvärg guramisar ihop med guppis??
Kramar Hanna !!!
--------------------------------------------
Mina hundar & fiskar & min häst & mitt marsvin vi äger HELA BODEN några frågor hör inte av er då! :):):) Kramar Hanna
#13 - 12 maj 2007 11:49
Ja det gör de.
#14 - 12 maj 2007 21:41
Vad kul:)
visst har inte jag för litet akvarium för typ ciklider mm.
vill gärna veta det för en del säger bara att jag kan ha 2 guldfiskar men jag har ju haft 26 fiskar som mest....
TACK:):):) Adios amigo!!
--------------------------------------------
Mina hundar & fiskar & min häst & mitt marsvin vi äger HELA BODEN några frågor hör inte av er då! :):):) Kramar Hanna
#15 - 13 maj 2007 03:34
Klart att du ska ha ciklider. Ditt akvarium är för litet för Malawis med du kan definitivt ha Sydamerikanska och Tanganyika i 80L.

Kolla som sagt i artregistret så hittar du massor.

Några förslag:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571 <- Denna kommer du att älska.

[COLOR=#22229c]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115[/COLOR]
[COLOR=#22229c][/COLOR]
[COLOR=#22229c]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=669[/COLOR]
[COLOR=#22229c][/COLOR]
[COLOR=black]Med flera med flera...[/COLOR]
#16 - 13 maj 2007 10:31
visst har inte jag för litet akvarium för typ ciklider mm.

Det beror på vad vad det är för ciklider ;) Det går bra med en del dvärgciklider.

vill gärna veta det för en del säger bara att jag kan ha 2 guldfiskar men jag har ju haft 26 fiskar som mest....

För guldfiskar är ditt akvarium alldeles för litet. Tyvärr är guldfiskar offer för omfattande men mycket felaktiga föreställningar. I själva verket är de väldigt stora (de allra flesta man ser i handeln är faktiskt små ungar) stimfiskar som behöver stort utrymme och kraftig filtrering.
#17 - 21 maj 2007 19:23
min son har ett 80 L akvarium innehållande följande (vet att det är överbefolkat) men fin kombination på fiskar

10 neontetra 13 fembandsbard 12 guppi och 2 ottosinclus

Tomas

Annons