villka fiskar går med min kamp?

#1 - 23 februari 2007 09:41
har en blå kamphanne och just nu går den med ett platypar och 2 räkor.
men ska nu byta akvarium pga att mitt runda verkar stressande för fiskarna (är trots allt på 60 liter så det är ju ingen liten fruktskål)
men problemet är att karet kommer tidigast på tisdag och skålen är såld redan. ja jag vet jävligt osmart:D

men har ett kar på 110L med ett scalarpar, tror ni kampen ser scalarerna som rivaler eftersom dom är så "utspända"?
vill ju inte ha krig, för platy ska ju inte va ngt problem att dundra i bland skalarer.
kan jag i värsta fall hiva ner kampen till på tisdag/onsdag i en pet box (ni vet en genomskynlig plastbox som man typ föder upp syrsor m.m i) den är ca 4 l om jag kör i en syrepump med sockerbit som rör om vattnet lite?
grymt jag vet men känner att det är mera grymt mot dom att vara kvar i skålen, trots att den är stor så var det tydligen inte det smartaste.
har tom försökt "dra ut skålen" med att sätta ett stort innerfilter men gjorde inte jätte effekt, kampen vart lite lugnare men platyna verkar hyber stressade. vilket jag tror är förklaringen på både vita prick sjukan och svampattaken på dom, vattnet är ju bra i värderna så jag hittar inte ngn annan förklaring.

tankar och funderingar? blir galen snart om jag ska va ärlig:) tror inte min 3 åring blir så impad om hennes "haj" (kampen) skulle tvärdö eller ännu värre skulle skrämma livet ur dom stoooora iskarna (skalarerna).

förmiddags svammel från giz:):p
#2 - 23 februari 2007 12:36
Det borde kunna funka bra iaf om karet är allt för tätt planterat.
Du vet väl att 110l är allt för litet för skalarer?
#3 - 23 februari 2007 13:32
har självklart konsulterat en akvarist gällande mitt skalarpar och han är stenhård på vad han säljer fisk till så jag litar på honom då han sålde detta par till mej.
#4 - 23 februari 2007 14:45
Är akvariumet ovanligt högt? Hur motiverade han annars att man skulle kunna ha fiskar som nästan tar hela höjden i akvariumet när de sträcker ut sig?
#5 - 25 februari 2007 11:54
_Lena_ skrev:
Är akvariumet ovanligt högt? Hur motiverade han annars att man skulle kunna ha fiskar som nästan tar hela höjden i akvariumet när de sträcker ut sig?

just nu är ju mina scalarer välldigt små, inte ens 10cm från fenspetts till fenspetts så nog kan dom "sträcka ut sej".
självklart så kommer det investeras i större kar allt eftersom men just nu så är det inga problem med höjden.

Annons