Vill veta allt om Kampfiskar!

#1 - 3 september 2004 22:24
Hej hej!

Ska troligen skaffa Kampfiskar!

Nu vill jag veta allt om dom, vad man behöver i akvariumet, om yngel osv osv =)

Hörde i en djuraffär idag att alla Kampfiskar hade svamp, och inte kunde simma så bra pga fenorna, och om man satte ner en kampfisk i ett akvarium med andra fiskar så blir dom sjuka för Kampfiskar ALLTID bär på sjukdomar, är det verkligen så? [?]

Tack på förhand!

MVH Hennie
#2 - 3 september 2004 23:35
Här får du två bra länkar om kampisar!

http://home.swipnet.se/danoieva/betta/

http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
#3 - 4 september 2004 00:28
Kampfiskar bär INTE normalt på sjukdomar! Köp absolut inte en fisk som lider av någon sjukdom, tex. svamp, utan gå till en annan och mer seriös handlare! Dock bör man inte blanda kampfiskar (speciellt inte hanar) med andra fiskar och inte ha dom i alltför stora kar för dom blir då otrygga och växer inte ordentligt. Då kampfiskar av naturen är jägare ligger dom gärna dolda och attackerar fodret underifrån, mat som ligger på bottnen struntar dom flesta jag har haft i, förmodligen för att fodret (bytet) inte rör på sig och utlöser jaktinstinkten. Kan bli lite problem att mixa hane med några honor då antingen hanen uppvaktar ijäl utvald hona, eller så är honorna så aggressiva att de jagar livet ur hanen. Men har man bara lite tålamod och provar sig fram så brukar ett kampfiskakvarium både vara vackert och lättskött. Ett tips: Köp en liten hane som ej ännu har utvecklat några stora fenor, låt honom få växa upp själv ihop med några malar ett halvår, så lär dom sig för det mesta att äta flingfoder (hemköpta fullvuxna hanar brukar ofta vara väldigt kräsna och äter ingenting annat än röda mygglarver). Lycka till!
#4 - 4 september 2004 02:17
Du kan visst ha dem i JÄTTE-stora akvarier; MEN de vill ha MYCKET växter och lungt vatten för att trivas. Det är för stora öppna ytor de inte riktigt gillar. Jag tycker personligen att det är en specialfisk och inget du ska ha i ett sällskapsakvarium. Men i övrigt verkar "kampfisken"'s råd vara helt rätt. Levande foder är alltid rätt för kampisar. De kan vara mycket kräsna som vuxna... Men det äter oftast det som bjuds om de måste.... (Kan ta lite tid i bland).
#5 - 4 september 2004 09:40
Okej tack för alla svar!
Ska man ha pump/filter??

Jag har inrett mitt nya akvarium (för ca 1 v sedan) och jag har termometer, doppvärmare, växter och några stenar. Och sand på botten, räcker det?? =)
#6 - 4 september 2004 10:09
Det är väl aldrig "dumt" att ha en pump/filter... Det renar ju vattnet en del, och "rör om lite i grytan".. Själv har jag en pump med mina kampfiskar, å dom verkar gilla det...
*Dock är det inte speciellt mycket tryck utan bara lite lagom*

Även växterna märks det att dom gillar,, dom simmar under, igenom, på tvären osv kring växterna. Ju fler växter destu bättre verkar dom trivas... Glöm inte flytväxterna, dom är extra roliga att simma i!
#7 - 4 september 2004 11:20
Jag har frågat min pappa om han kunde hjälpa mig sen när jag köper honor till honom, och det kunde han (han har fött upp Kampfiskar förut)... men då ska man ju inte ha pump/filter sa han?
#8 - 4 september 2004 11:26
Jag har själv aldrig fött upp kampfiskar själv, men när hanen lägger sitt skumbo, vid vattenytan så ska man inte ha en pump för då blåser den bort allt... (Så har jag förstått det i alla fall)

I övrigt utgick jag från mina egna kampfiskar,, å dom har en pump och tar inte skada av det.. Jag har funderat på att "para" dom, men då flyttar jag isf över dom i en annan balja under den perioden...
#9 - 4 september 2004 14:23
Nu har jag köpt en röd hane och 2 lila honor... dom i affären tyckte det var bäst att ha honor från början... och dom har mkt växter att gömma sig bland nu.
Köpte även mygglarver åt dom =)

När kommer han börja bygga skumbo?
#10 - 4 september 2004 15:34
Min började bygga skumbo bara någon dag efter det att jag köpt honom, men pumpen gick rätt hårt så jag "lät" honom inte bygga för mycket (pumpen spolade bort det mesta)... Sen köpte jag två honor, å lite andra grejer...
Men man kan "lura" dom att bygga lite fortare, genom att mata bra, sänka vattennivån till 10-15 cm osv. På de länkar som är rekommenderade sedan tidigare finns tips!
#11 - 4 september 2004 16:22
Sök på google och läs beskrivningen här på zoopet sedan kan du fråga det du inte förstår eller det du vill ha reda på.
#12 - 4 september 2004 16:40
Kampfiskar är inte speciellt svåra. Ha bara gott om växter som de kan gömma sig i, så går det bra. Det behövs för de kan jaga varandra rätt häftigt. Lämpligen håller man en hane och helst två honor. Fiskarna skall ha bra filter och vattenkvalite, som alla fiskar. Men när hanen vill bygga bo måste man anpassa vattenrörelsen till det sköra boet. Men det går att ha filtret kvar om det bara finns något lugnt hörn för hanen att bygga bo. Där bör vattnet stå i det närmaste helt stilla.
Och nej, det är inte speciellt drabbade av fisksjukdommar eller bär på mer sjukdommar än andra fiskar.
#13 - 4 september 2004 16:44
Jag tror att kampfiskar är dom tåligaste fiskarna, dom är inte speciellt krävande. Guppy däremot börjar bli riktigt svår fisk.
#14 - 4 september 2004 17:50
Okej...kommer han bygga skumbo medans honorna är där?
#15 - 4 september 2004 17:59
Ja men det är bättre om du flyttar honorna till 1 ställe och matar dom mycket och låter hanen bygga skumboet i fred.
#16 - 4 september 2004 20:11
Jag har flyttat honorna nu och sänkt vatten nivån till ca 14 cm och gett honom röda mygglarver..ungefär när börjar dom bygga?
#17 - 4 september 2004 21:28
Har du lagt i helt nytt vatten och tempen ska vara runt 28 grader. Sen är det bra om det är rätt mycket grejer inne så att tex. honan kan gömma sej. Det viktigaste av allt är att lägga i helt nytt vatten och temperaturen.
#18 - 4 september 2004 21:45
Nu håller han sig helt stilla vid vattenytan,ska han börja bygga snart då?
#19 - 4 september 2004 21:54
Ja, de gör han nog. Ha en bra lampa tänd ibland också, då brukar dom börja bygga.
#20 - 4 september 2004 21:56
Imorgon så kan jag ta lite bilder på mitt kampfisk kar så får du se hur det ät inrett och allt sånt.
#21 - 4 september 2004 22:06
Tack shpend! Det vore verkligen jätte snällt!
#22 - 5 september 2004 13:08
Båda skumbon är förstörda nu men det går att se ändå, ska ta bilderna nu. Gå in på min zoonen sen ock kolla.
#23 - 5 september 2004 15:01
Han har byggt ett skumbo! Men nu när dagen är slut så verkar det försvinna?!
#24 - 5 september 2004 15:38
Nu har jag lagt in bilderna, blev inte så bra men de går att se hur jag har inrett det.

Annons