vill veta ALLT om eldubuk!!

#1 - 5 mars 2004 18:30
Tjo! Funderar på att börja odla lite eldbuk i mitt 220 L kar, så därför skulle jag vilja veta all möjlig info om dom å allt som kan påverka odlingen, så lite saker jag undrar över;
Hur många är bäst att ha, hur många kan jag ha? ska det vara mkt växter,stenar,grottor? kan jag fortfarnade köra med co2 ? viket foder ska jag köra med? osv. vill veta all fakta du vet om den som inte står på zoopet, tipsa gärna om hemsida :]
Sen funderade jag på att ha 7 kongo tetror tillsammans med dom med, är det nån mening? sen har jag 3 siamesiska älgätare, 1 liten ancistrus och en 10 cm lång pleco, om dettta kommer att påverka vill jag att du påpekar det med :)
tack på förhand / Otto^¨

[:-160]_____________________________________________________

It's not it when it's hard :)
#2 - 5 mars 2004 19:48
sand å sten, en grotta, ett par, växter om du vill, firrarna skiter i det, varsågod å kranka på med Co2 men eldbukar vill ha pH 7-8 och lite hårdare vatten i en optimal miljö. Utfodra med variation, pellets och frysfoder av olika slag så blir de glada. (och leker illa kvickt) Frågan är nog dock hur man skulle kunna HINDRA eldbukar från att leka :)

Kongotetror kommer gå bra men räkna med att de tjyvar yngel om de får chansen. Alla fiskar i akvariet som är nattaktiva kommer inverka negativt på antal yngel som överlever, det är jag övertygad om.
#3 - 6 mars 2004 08:40
Tack för alla tips!

Såklart käkar kongo tetrorna upp ynglen om de får chansen, men kan jag inte ta upp ynglen och lägga de i ett annat akvarium då ? eller är det bäst att dom får vara tillsammans med sina "föräldrar" ?
#4 - 8 mars 2004 09:56
Hemsidor:
www.ciklid.se/forum
www.cichlidae.com lite svårt att hitta fram så jag ger Thorichthyslänken direkt:
http://www.cichlidae.com/gallery/Thorichthys/default.html (tryck på eldbuk och sedan "search this site" under bilden för att få fram artiklar.
www.fishbase.se har lite info samt en del fina bilder faktiskt.

Böcker:
Ciklidårsboken vol 5 (två artiklar om eldbuk i naturen): http://www.cichlidae.com/reviews/r020.html
Ciklidboken (en hel del om Thorichthys)
#5 - 14 mars 2004 09:56
Man får tacka :]

Annons