vill ta bort mina snäckor i karet!!!

#1 - 4 december 2007 19:43
Hej!!!!

Har börjat få rätt så mycket snäckor i karet och vill ta bort dom utan
att använda speciella medel..
Har hört talas om att man skulle kunna använda en flaska med alg tabletter, fungera detta??
Eller finns det andra saker man kan göra?
#2 - 4 december 2007 19:49
Det vill verkligen jag åxå veta. Har haft problem med dom enda sedan jag startade upp mitt kar för snart 1 år sedan.
Jag har plockat och plockat och åter plockat bort dom efterhand som det blivit fler. Men på någon vänster så smäller det till och dom verkar ha förökat sig nåt djävulst.:confused::mad::(
#3 - 4 december 2007 19:49
Finns snäckfällor att köpa som ska vara rätt bra, annars om man har stort kar kam man köpa en praktbotia eller någon kulfisk. =)
#4 - 4 december 2007 19:51
patriksg skrev:
Finns snäckfällor att köpa som ska vara rätt bra, annars om man har stort kar kam man köpa en praktbotia eller någon kulfisk. =)

Hur stort kar kräver dom fiskarterna? Verkar vara något för mig:D
#5 - 4 december 2007 19:53
patriksg skrev:

jag vill helst inte ha mer fiskar i karet..
men skulle det fungerar med alg tablett med en liten pet flaska??
#6 - 4 december 2007 19:53
dvärgkulfisk behöver inte så stort, 50l är okej, men den är nästan alltid elak mot andra fiskar, praktbotior tror jag behöver typ 200L minst.. dom finns att läsa om här på zoopet =)
#7 - 4 december 2007 19:54
elinj skrev:
jag vill helst inte ha mer fiskar i karet..

men skulle det fungerar med alg tablett med en liten pet flaska??

tablett i petflaska har jag aldrig hört förut :P men det kanske kan gå, om man kanske sågar av och vänder på toppen så.. men det kommer nog in en del firrar me
#8 - 4 december 2007 19:56
patriksg skrev:
tablett i petflaska har jag aldrig hört förut :P men det kanske kan gå, om man kanske sågar av och vänder på toppen så.. men det kommer nog in en del firrar me

man skulle även ha en plast folji på och sen göra ett litet hål i den
#9 - 4 december 2007 19:58
elinj skrev:
man skulle även ha en plast folji på och sen göra ett litet hål i den

finns säkert 100 olika saker man kan bygga själv =) men snäckfällor ska tydligen vara jätte bra, bör finnas i butik
#10 - 4 december 2007 20:00
patriksg skrev:
finns säkert 100 olika saker man kan bygga själv =) men snäckfällor ska tydligen vara jätte bra, bör finnas i butik

ok, hur mkt kostar en sån då??

Är så himla trött på snäckorna nu
#11 - 4 december 2007 20:00
tror att den kostar typ 75:- här utanför gbg eller så..
#12 - 4 december 2007 20:09
patriksg skrev:
tror att den kostar typ 75:- här utanför gbg eller så..

ok då vet jag,,, ska testa pet flaskan ,, se om det hjälper annars får det väl bli en sån där fälla
#13 - 4 december 2007 20:23
Snäckplockare

Jag byggde en snäckplockare som man lätt tar snäckor på plana ytor med. Jag gjorde den av lite oh-plast, en nätpåse, en pinne och en papperklämma.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3574&ppuser=25631
#14 - 4 december 2007 20:48
har nu lagt i en petflaska med en alg tablett i, låter den få ligga i karet tills på morgonen. se om det fungerar
#15 - 4 december 2007 22:17
elinj skrev:
har nu lagt i en petflaska med en alg tablett i, låter den få ligga i karet tills på morgonen. se om det fungerar

Petflaskor är helt suveräna :D Har man pyttesnäckor som ska bort kan man till och med täcka över en del av öppningen i flaskan så bara snäckorna kan ta sig in, då slipper man få in fiskar i flaskan. Men du får vara beredd att ha flaskan där rätt många nätter för du får aldrig upp alla på en och samma natt. Förutom algtabletter som bete kan du ha en räka, ärtor, salladsblad eller nåt annat som snäckorna tycker om.
#16 - 4 december 2007 22:40
Om man vill minska/få bort snäckorna med någon "naturlig" metod så behöver man inte nödvändigtvis köpa någon kulfisk eller botia. Flera vanliga ciklidsorter knaprar gärna i sig snäckor, bl.a Nyckelhålsciklid och Thomas ciklid, tror också Palettciklider käkar en del. De tre har jag personligen varit med om att de har ätit snäckor, förutom Thomas cikliderna, de rensade min kompis kar på snäckor.
#17 - 4 december 2007 23:29
Mona skrev:
Jag byggde en snäckplockare som man lätt tar snäckor på plana ytor med. Jag gjorde den av lite oh-plast, en nätpåse, en pinne och en papperklämma.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3574&ppuser=25631

Den såg ju riktigt smart ut den där!
#18 - 5 december 2007 07:03
Knyttet skrev:
Den såg ju riktigt smart ut den där!

Tack! :D

Jag plockar dom i ena akvariet och släpper ned dem i det andra där både botior och praktbarberna kalasar på dem. I det akvariet där snäckorna förökar sig har jag en snäckätande snäcka (Anentome Helena), men den bara kör rakt över dessa snäckorna, jag inbillar mig dock att jag har sett en pygmépansarmal slita en snäcka ur skalet och äta den.
#19 - 5 december 2007 08:01
i nästan alla fall av snäckexplosion, är det pga av för mycket mat.

dra ner på maten så kommer snäckorna att försvinna.

väldigt vanligt att man övermatar och därmed får snäckor i massor.
hade det så själv i början på mitt stora kar.
efter ett par månader hade jag lärt mig hur mycket mat de skulle ha.
nu i princip inga snäckor, någon enstaka syns ibland, men väldigt sällan, de får vara kvar.
#20 - 5 december 2007 08:24
Jag håller med kensa: Få bukt med matrester, se till att växterna trivs och växer mycket, så att algerna minskar eller försvinner helt: Då finns inget snäckorna kan äta! Iallafall mycket mindre för dem att äta, och då minskar de genast naturligt.
#21 - 5 december 2007 09:54
Kensa skrev:
i nästan alla fall av snäckexplosion, är det pga av för mycket mat.

dra ner på maten så kommer snäckorna att försvinna.

väldigt vanligt att man övermatar och därmed får snäckor i massor.

hade det så själv i början på mitt stora kar.

efter ett par månader hade jag lärt mig hur mycket mat de skulle ha.

nu i princip inga snäckor, någon enstaka syns ibland, men väldigt sällan, de får vara kvar.

ok , jag tycker jag redan ger lagom med portion men mindre ändå.

Men ciklider passar dom med levandeföda ( ex. platy, svärdbärare, guppy,) neontetra
#22 - 5 december 2007 10:02
förresten jag testade det där med petflaska, det fungerade inte så bra,, den ville bara flytta upp mot vatten ytan.
#23 - 5 december 2007 11:06
Även fast du fyllde den helt med vatten? Konstigt att den flöt ändå.
Prova med någon mindre flaska.

Hur mår dina växter och har du mycket alger? När växterna trivs minskar algerna mycket snabbt.

(Så länge man inte tillför för mycket näringsämnen, så att växterna inte hinner med att ta upp dessa. Jag göder med PMDD till mina växter, det gäller att hitta precis rätt mängd gödning. De allra flesta växter behöver gödning, den näring som kommer från fiskarnas bajs räcker inte alltid.)
#24 - 5 december 2007 11:18
elinj skrev:

Men ciklider passar dom med levandeföda ( ex. platy, svärdbärare, guppy,) neontetra

Vi har haft dvärgciklider med platysar och tetor och det har inte varit några problem. Guppys kan nog vara lite små.
#25 - 5 december 2007 14:28
toccata skrev:
Även fast du fyllde den helt med vatten? Konstigt att den flöt ändå.

Prova med någon mindre flaska.

Hur mår dina växter och har du mycket alger? När växterna trivs minskar algerna mycket snabbt.

(Så länge man inte tillför för mycket näringsämnen, så att växterna inte hinner med att ta upp dessa. Jag göder med PMDD till mina växter, det gäller att hitta precis rätt mängd gödning. De allra flesta växter behöver gödning, den näring som kommer från fiskarnas bajs räcker inte alltid.)

Jag göder också med PMDD,, har knappt inga alger, är lite på bakre glaset.
Jag ger 20 ml varje flaska jag har hemma,
#26 - 5 december 2007 14:31
tja !
Jag brukar aldrig ha problem med snäckor då jag väljer bort att köpa växter eller fisk där jag ser snäckor eller deras gele aktiga ägg. ibland blir man arg för det finns fina fiskar i just det karet i affären .
#27 - 5 december 2007 14:34
ok, jag såg inga just då,, men när man besöker den affären där jag köpte sanden/gruset så finns det ju snäckor i nästan varje kar där.
Köper inget där längre,, deras fiskar dör ofta där när de kommer hem till mig.

Det enda man kan köpa där är fodermaten
#28 - 5 december 2007 14:39
Ser du ... man lär sig snabbt av egna misstag ... precis som jag i början hihihi men sen mognar man och kan faktiskt vara lite petig =) ... det hände mig att jag köpte fisk på hornbach i malmö och fick två sjuka fiskar .... var så exalterat över new fish och .... alla fick vita prick sjukan .... blev så arg men gick tillbaka och fick tillgogo kvitto och medicin "på köpet "
#29 - 5 december 2007 14:48
Man får inte ens kvitto där ifrån,,
Akvarie valvet i norrköping,,
#30 - 6 december 2007 23:12
elinj skrev:
ok , jag tycker jag redan ger lagom med portion men mindre ändå.

Det beror ju på vad för ciklider du tänker på :p

Som sagt har jag bara erfarenhet av tre ciklidarter;

[COLOR=darkred]Palettciklid[/COLOR] - Funkar bra med det mesta så länge de har tillgång till bra grottor, de ska dock enligt de flesta vara riktigt aggressiva i sitt revirhävdande vid leken. Därför ska de inte hållas i för litet kar om man inte vill riskera att de jagar ihjäl någon annan invånare.

[COLOR=darkred]Nyckelhålsciklid[/COLOR] - Ska enligt artbeskrivningar vara lugna, skygga och väldigt fredliga. Mina var lugna, inte ett dugg skygga (lite lättskrämda däremot) och kunde nafsa andra fiskar om de kom för nära (men de lär sig att de inte ska simma bredvid Nyckelhålen). De gräver lite en del, men inga djupa gropar och därför funkar de utan problem med växter. De blir dock ganska stora och vill ha gömställen. Nyckelhål har visserligen ganska liten mun för sin storlek, men de äter allt som får plats, dock skulle de aldrig få i sig någon Platy, Guppy ex.
(mina gick med bl.a Platy och Rödmunstetror).

[COLOR=darkred]Thomas ciklid[/COLOR] - Min kompis har ett par av dessa i sitt akvarium. Hon har haft massvis med snäckor i flera år och efter att hon skaffat dessa ciklider hittar hon bara tomma skal och inte en enda snäcka. Thomas ciklider blir bara 8 cm, är fredliga mot andra fiskar, gräver knappt och är lättskötta.

Men jag skulle tro att flera andra ciklider äter snäckor också.

Annons