vill skaffa stora räkor vilka?

#1 - 9 januari 2007 15:58
ska ha en 100 liter kar o är ute efter stora räkor men jag vet inte vilka ska jag skaffa o isåfall var ska man köpa de?
#2 - 10 januari 2007 07:38
Atya gabonensis är den största (ca 14cm) räkan jag känner till, naturligtvis kan det finnas större. Mer om den kan du läsa i artregistret över skaldjur.

Tänkte du dig något mindre, men ändå stort är ju Caridina multidentata, även kallad Japonica eller Amanoräka den som skulle kunna passa. Blir ca 5 cm men är dock väldigt svårodlad, om du ens lyckas.

Det finns även kräftor, men tyvärr verkar det som om att de numera inter är tillåtna i Sverige. Mer info om detta överlåter jag till någon annan.
#3 - 10 januari 2007 08:25
yllekanin skrev:
Atya gabonensis är den största (ca 14cm) räkan jag känner till, naturligtvis kan det finnas större. Mer om den kan du läsa i artregistret över skaldjur.

Tänkte du dig något mindre, men ändå stort är ju Caridina multidentata, även kallad Japonica eller Amanoräka den som skulle kunna passa. Blir ca 5 cm men är dock väldigt svårodlad, om du ens lyckas.

Det finns även kräftor, men tyvärr verkar det som om att de numera inter är tillåtna i Sverige. Mer info om detta överlåter jag till någon annan.

den gabonensis räka var kan man ta på en sånt jag bor i gbg?o jag undrar om det räcker en 100 liter kar för en sån räka?
Bilagor:
#4 - 10 januari 2007 11:20
Här är lite info om Atya gabonensis: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
#5 - 10 januari 2007 12:36
habob skrev:
den gabonensis räka var kan man ta på en sånt jag bor i gbg?o jag undrar om det räcker en 100 liter kar för en sån räka?

Enligt zoopets artbeskrivningar kan du det, med marginal. Vad man kan säga är att det går bra så länge du inte håller större fiskar. Du kan i princip be vilken akvarieaffär som hellst att köpa in dem, borde inte vara något problem. Har för mig att det kostar strax över 100lappen styck
#6 - 10 januari 2007 12:49
Jag har två stycken Atya gabonensis i mitt 180 liters kar och jag rekomenderar dom varmt. roliga djur =)
#7 - 10 januari 2007 15:37
Hualilai skrev:
Jag har två stycken Atya gabonensis i mitt 180 liters kar och jag rekomenderar dom varmt. roliga djur =)

jag ska fråga zoo affären om de kan fixa två st så att jag kan ha de i min 100 l kar!
#8 - 10 januari 2007 17:25
Hualilai skrev:

roliga ?
De är hur tråkiga som helst :(
Ser dem typ 1gång i veckan, de är bra på att gömma sig.
Jag hade hellre satsat på en liten körsbärsräka, de är snyggare och framförallt inte skygga.
#9 - 10 januari 2007 17:57
Mina Atya Gabonensis är hur roliga som helst. Visserligen är de rätt stora nu ca 6-7 cm. Jämt ute i akvariet Kämpar om pellets med fiskarna. Små klättrar på stora o sitter där o filtrerar. De är mina favoriter.

Mvh Cecilia
#10 - 10 januari 2007 19:26
rödtoppen skrev:
roliga ?

De är hur tråkiga som helst :(

Ser dem typ 1gång i veckan, de är bra på att gömma sig.

Jag hade hellre satsat på en liten körsbärsräka, de är snyggare och framförallt inte skygga.

Oj då kan förstå om du tycker det är tråkigt om dom aldrig är framme, men mina är i alla fall framme jätte mycket, mest hela tiden :)
Dom brukar sitta och kolla fram under en rot eller så går dom omkring och letar mat :D
#11 - 10 januari 2007 19:28
habob skrev:
jag ska fråga zoo affären om de kan fixa två st så att jag kan ha de i min 100 l kar!

Hehe ja det tycker jag :D
#12 - 14 januari 2007 08:38
habob skrev:
ska ha en 100 liter kar o är ute efter stora räkor men jag vet inte vilka ska jag skaffa o isåfall var ska man köpa de?

Hej, jag undrar detsamma. Kräftor går också bra. Något som vandrar omkring vore ballt!
#13 - 9 februari 2007 23:48
hur går det?
#14 - 16 februari 2007 18:57
enligt svensk lag så är det endast tillåtet att ha signal kräfta och europeisk flog kräfta i akvarium, zoopet har artbeskrivning för signal kräfta:
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=14
#15 - 17 februari 2007 11:41
har du inga skrupler..

har du inga skrupler kan jag varmt rekommendera kräftan ""carambellus patzucarensis(stacvning?) Finns beskriven här på zoopet. Snäll, rolig, stor som en amanoräka fast coolare.

Annons