Vill se räkryggar

#1 - 5 oktober 2008 11:21
Jepps en enormt skum fråga men vill se ryggranden på blå, grön räka i första hand.
Och vad den är köpt som dvs babaulti eller caridinia osv.

(Hoppas ZP ledningen tycker min förfrågan är ok.)

ja försöker helt enkelt identifiera mina räkor :D

Så jag är enormt tacksam om ni kan bomba mig med ryggradslinjer och info vilken sort ni har.
#2 - 5 oktober 2008 13:59
Kunde vara kul med en tråd full av porträtt bilder på räkor men vore det inte enklare om DU tog en bild på dina och överlåter identifieringsprocessen till oss andra?
#3 - 5 oktober 2008 15:20
Vi har ju sett vår beskärda del av räkor ;)

//C
#4 - 5 oktober 2008 15:56
Klart jag kan bjussa på mina gröna :D
http://s186.photobucket.com/albums/x224/polysperma/?action=view&current=DSC_0108-1.jpg&t=1223221808944

http://s186.photobucket.com/albums/x224/polysperma/?action=view&current=DSC_0110.jpg

http://s186.photobucket.com/albums/x224/polysperma/?action=view&current=DSC_0112.jpg

köpt som "grön räka".
Såg att akvarieteknik nu hade dom igen på fisklistan som green laser (atyoa sp)
Jag vill då veta om det är en babaulti eller en caridinia sp.
Tittar man på rygglinjen så är den jämn medans min väns blå babulti har ojämn rygglinje. Så jag hade ngn idé om att sp har jämn linje och babaultin har ojämn men var väll en för enkel teori :D
Så vad har jag? Caridinia sp eller babaulti och vad är det som beslutar det i utseendet så man inte gör bort sig och köper fel polare till dom.
Dels så har jag bara 2 (där av min fråga för jag ska ha minst 8 till.) dels så är jag ingen fantast av räkmix dvs blandraser då jag vill behålla "rasen".
#5 - 6 oktober 2008 12:52
ingen som har ngn rygg eller idé hur man ser skillnad på sp och babaulti?
#6 - 7 oktober 2008 11:54
Jag skulle gissa på att det är en babaulti, men det finns ju många olika räkor som kallas för babaulti så det enda sättet att få likadana är ju att köpa ifrån samma sändning som de två första. Annars får du köpa lite nya och helt enkelt jämföra själv :)

Men det är väldigt knepigt det där, frågna är ju vad som är en äkta babaulti. Hör har du en liten intressant artikel: http://www.planetinverts.com/Babaulti%20Complex.html

//C
#7 - 7 oktober 2008 14:30
jepps babaulti gåtan är enormt förvirrande.
Tackar för artikeln *dyker ner i den*
Menar en guppy är en guppy den har sina namn utifrån färg osv varför kan det inte finnas en lika "förnuftig" beskrivning på räkor.
#8 - 7 oktober 2008 15:04
Låt oss säga att det finns på skoj 20 olika arter som kallas C. babaulti i handeln, undra sa flundra hur många som har blandat sig och gjort hybrider hos distributörer och handlare... Hur många olika kombinationer som helst ^^

Många av arterna är säkert samma räka fast med olika fångstlokal och därför små regionella skillnader. Kan jag tro iaf.

//C
#9 - 9 oktober 2008 07:01
jepps tror du tänker ganska rätt där.
#10 - 9 oktober 2008 11:07
[quote=polysperma;1199693]Såg att akvarieteknik nu hade dom igen på fisklistan som green laser (atyoa sp)
Jag vill då veta om det är en babaulti eller en caridinia sp.
quote]

caridinia är väl ett släktnamn och babaulti ett artnamn.....:)
#11 - 13 oktober 2008 13:44
Ingen frid över Linnes minne iom hans system för arter , har ff svårt för hans förvirade systematisering av arterna och underarter ,släkt och familj osv. Hoppas någon tar mod till sig och bygger upp ett mer lätt fatligt system.
Känt mig mer än engågn blåst på konfekten när jag försökt och begripa mig på släktskapen hos vissa djur eller växter. Framför allt när man skall handla någon växt till karet. Sorry att jag snot tråden för att spy galla över en "stor" svensk vetenskaps man. Han trodde för övrigt att alla världens arter skulle vara katalogiserade på 8 år .
#12 - 13 oktober 2008 13:52
Vilken tokdiss, du får lära dig lite bättre helt enkelt ;) Själv tycker det är ganska lättöverskådligt om man kommit in i det hela bara.

//C
#13 - 13 oktober 2008 14:07
gåtan på mina räkor kvarstår och tror dock inte att dom gröna på akvarieteknik är samma lika då priset för dessa var strax över 80kr. kan ju va men nä..... känns korkat att chansa för dom pengarna.:D Jag är ju snål dessutom ;-)
Mina får gå och skrota med black crystal så nu hoppas jag dom inte korsar iaf:D

Annons