Söker råd angående mitt 60 liters akvarium som funnits i 3 år (Är fortfarande nybörjare enligt mig själv). Mina kvarvarande tetror från ett gammalt stim (endast tre stycken nu) har fått fenröta efter en period med dålig vattenkvalitet. jag har haft mycket slam och antagligen dåliga vattenvärden då tetror dött och försvunnit innan jag har märkt det (dålig kontroll=dödssynd).

Jag kom hem från semestern nyss och var mkt arg på mig själv.Tog ur fiskarna med allt vatten, gjorde en grundlig genomstädning, separerade slammet från gruset och skrapad bort varenda liten alg. Vattenkvallen måste vara bättre nu då fiskarna är piggare, blir mycket livliga vid utfodring och äter mer. Men tetrorna har ju fenröta.

I min okunskap om sjukdomen har jag bara medicinerat mot svampinfektionen som kommer som en följd. Fenrötan har inte blivit värre och mina 4 pansarmalar är friska trots att tetrorna varit sjuka i flera veckor.

Jag tänker nu behandla med medicin mot bakterierna. Jag har ett liten kub för 7 liter men ingen cirkulationspump till den vilket kanske skulle behövas för karantän..?? Om jag medicinerar i vanliga akvariet kanske jag inte kan komplettera med salt (jag har hört att pansarmalar är känsliga för salt..?).

Allt är mkt bättre med vattnet nu och jag funderar på att skaffa mätstickor och försöka lära mig ännu mer inför en eventuell "nystart" med nya fiskar men sjukdomen botar antagligen inte sig själv. är det någon som har ett förslag om vad jag skulle kunna göra i nuläget?

Vänliga Hälsningar /Fredrik