Vill odla Killifiskar????hur??

#1 - 21 januari 2007 16:12
Jag köppte någon månad sedan en killi hane och 2 honor, Skulle vilja försöka odla dem. Är det någon här som har lite tipps och råd hur man gör för att lyckas??? Min art som jag har heter Fundulopanchax gardneri (Blå lyrstjärtskilli) på svenska tror jag. Har läst på internet att man ska plocka upp äggen och låta dem torka sedan ha dem svagt fuktigt i en plastpåse på ett mörkt ställe 4 månader innan man åter stoppar ner dem i akvariumet igen.

Måste dem verkligen ligga 4 månader och vänta i en plastpåse??
Eller går det bra att ha dem i akvariumet liggande hela tiden tills dem kläcks.
och vart får man tag på torv? eller går det bra med vanlig akvariesand med?
är så ny i det här...
#2 - 21 januari 2007 16:37
Här hittar du nog något
http://www.killi.dk/index.asp
#3 - 21 januari 2007 16:41
Tack så mycke;)
#5 - 21 januari 2007 17:29
Baby5hawt skrev:
Tack för ditt svar;) uppskattar det.......Men vad menas med vatteninkuberas? Har ett flertal akvarium hemma. Så efter att mina killis lagt sina ägg tänkte jag ta ut föräldrarna till ett annat akvarium så dem inte stör ynglen. Är ett 12liters akvarium lagom för att dem ska börja leka?

Vet du om det är nödvändigt med torv eller går det bra med akvariesand? och var man får tag på torvi så fall?

Vatteninkuberas = äggen ligger kvar i vattnet.
12 liter räcker enlig min åsikt.
Torv är iaf mycket bättre.
Visst kan de lägga äggen i fin sand.
Men det är inte ssk bra som lagringsmedium.
Fibertorv brukar säljas på akvarieaffärerna.
Fin torv kan man köpa i form av Jiffy-7 torvbriketter på plantagen el liknande.
#6 - 21 januari 2007 17:43
Åhhh tack så mkt, Har precis placerat min hane med två honor i ett 12l akvarium fullt utav växter, Ser ut som dem redan börjat leka;) Tror du dem behöver värme och en sådan luft aparat?? eller räcker det om jag byter vattnet ofta istället??? Imon ska jag gå och se ifall jag hittar torv i akvarieaffären. När dem väl lagt äggen tycker du jag ska ta ut föräldrarna och placera dem till baka till mitt 150 liters akvarie där dem bodde innan? eller ska jag låta dem vara kvar.

Har du själv fött upp Killis??? Du värkar så kunnig;)
#7 - 21 januari 2007 18:03
Du behöver ingen genomluftning och normal rumstemp brukar räcka.
Byt rejält med vatten en gång i veckan istället.
En och annan killi har jag väl odlat.
#8 - 21 januari 2007 18:12
Tack så mkt för alla dina tipps och råd. Får se nu hur det går. Bara en sak till. Vilket alternativ tycker du är bäst att vatteninkubera äggen eller "torkperiod" ca. 5 veckor?
#9 - 21 januari 2007 19:08
Endera faktiskt. Just nu kör jag torvpåsen - tidigare vatteninkubering.
Torvpåsen behöver mindre passning dock - fuktig torv skall det vara
#10 - 21 januari 2007 19:16
Går det bra med en vanlig fiskpåse? Fyller man den då med fuktig torv pluss ägg och knyter igen den sedan eller? Hur länge brukar du ha dina ägg i din påse liggande??? på ett mörkt ställe va? hur ska temp. vara? Kan faktiskt prova både och;) hälften med vatteninkubering och hälften plastpåse.

Mina killisar har redan börjar leka i sitt 12liter akvarium va skojjj
#11 - 21 januari 2007 22:00
Ja just det - själv har ju ett inte ringa antal liter med torvar och då går det nästan bra med vilka plastpåsar som helst (själv har jag zip-bags) bara det att dom ligger tillsammans i en försluten plastbox...
Om man bara har några påsar med torv bör man nog förvara dom i dubbla plastpåsar så att torven inte torkar ut. Fiskpåsar är idealiska som ytterpåse i det fallet.
#12 - 22 januari 2007 10:12
Försvinner inte luften ut från påsen?? eller äggen kanske inte andas hehe...
Hur länge låter du dina ägg ligga där i plastpåsen?
#13 - 22 januari 2007 10:34
Påsarna släpper genom tillräckligt med syrgas.
Hur länge äggen får ligga beror på arten.
Jag kläckte för ett tag sedan ett år gamla Notho-ägg med hyggligt resultat.
Jag har fortfarande äggpåsar från hösten 2005 som jag inte kläckt eftersom jag har tillräckligt med fisk av de arterna för tillfället.
#14 - 22 januari 2007 10:40
Lånar tråden...........

Håller just på att samla in torvsubstratet från mina årtidsfiskar (Nothobranchius palmqvisti) som jag har haft i c:a 2 månader.

Hur länge skall dessa "ligga till sig"?
Hur ofta kan man samla upp torv??

Tacksam för svar.
#15 - 22 januari 2007 13:08
evus skrev:
Lånar tråden...........

Håller just på att samla in torvsubstratet från mina årtidsfiskar (Nothobranchius palmqvisti) som jag har haft i c:a 2 månader.

Hur länge skall dessa "ligga till sig"?

Hur ofta kan man samla upp torv??

Killi-data online anger 2-4 månader. Men det är temp-beroende. Det kan behövas längre tid ibland. Bäst är om man kan kolla äggens utveckling efter den angivna tiden, Ser man ögon är de kläckningsfärdiga. Annars ge dem mer tid. Mina äldtsa ägg som jag skrev om ovan är just palmquisti men jag vet ju inte blir något om jag slänger torven i vattnet. Jag funderar på att göra det om ett tag. Viktigt är iaf att torka om torvarna och kläcka igen. Det har hänt att det tredje försöket gett bäst utdelning...
Jag samlar nuförtiden upp torven varannan vecka om jag ser ägg i den. Tidigare gjorde jag det varje vecka men det blev för mycket jobb när man hade 15 lekgrupper eller mer igång.
#16 - 22 januari 2007 13:17
Tackar, men hur menar du med att "torka om". När du har fått yngel ur en torv gör du om proceduren och får ännu fler yngel från samma torv??

Jag vet att mina killis har lekt men jag ser inga ägg. Fel på ögonen eller..... Hur ser de ut???
#17 - 22 januari 2007 15:18
När kläckningen sinat ut efter några dagar så torkar man om torven och försöker igen efter 1 månad ungefär. Äggen ser du bara när plockat upp och kramat ur torven och då får du antränga ögonen. Men god belysning hjälper förståss till. De är mm-stora klara ägg. Ogenomskinliga vita är inte så bra. Här finns mer att läsa:
collecting Notho eggskillies.com som även har ett forum btw.
#18 - 22 januari 2007 15:29
Tack så mycket.

Efter middagen så är det jag som leker Sherlock Holmes bland torven.

Håll tummarna för mig!!
#19 - 22 januari 2007 15:51
Hej hej ser vi fått en ny kompis :P var och köppte torv idag i djuraffären ... Det var svårt att hitta den faktiskt lyckades i den 4djuraffären. i en reptilaffär. Men min torv flyter... ska den flyta sådär eller kommer den lägga sig på botten efter ett tag???
#20 - 22 januari 2007 16:41
Torven lägger sej på botten om några dagar.
Man kan även koka eller mikra torven så sjunker den snabbare.
#21 - 22 januari 2007 17:58
erikthur skrev:
När kläckningen sinat ut efter några dagar så torkar man om torven och försöker igen efter 1 månad ungefär. Äggen ser du bara när plockat upp och kramat ur torven och då får du antränga ögonen. Men god belysning hjälper förståss till. De är mm-stora klara ägg. Ogenomskinliga vita är inte så bra. Här finns mer att läsa:

collecting Notho eggskillies.com som även har ett forum btw.

Okiiii tack=))))))) Ock sidorna var jätte bra!!!!!!!
#22 - 22 januari 2007 19:45
Hi, hi!!!!!!

Nu har jag tagit upp torven och lagt den på en dagstidning. Jag hittade flera romkorn.

En läxa har jag lärt mig: Inte så mycket torv nästa gång......... Kokar just nu en ny fin ladding till mina duktiga vänner.
#23 - 22 januari 2007 20:18
Jag kör snabb-"torkning" btw.
Torven i håven och kramar ut vattnet.
Sedan direkt två tryck i en handduk - fortfarande i håven (för riktiga annuals) - så klart för plastpåsen.
Jag vet att andra kör blötare och det funkar också.
För gardneri och liknande bara krama ut - inga tryck i handduken.
#24 - 22 januari 2007 20:29
Detta var ju jätteroligt!! Nu är jag fast både i "räkträsket" och i "killiträsket".

:) :) :)

Jag har fått yngel av killis förut men det har varit växtlekande och jag har använt naturmetoden dvs låtit dem sköta sig själva..
#25 - 22 januari 2007 20:47
gardneri är dom som jag har;) borde jag kanske separera min hane från hans 2honor ett litet tag?? å sedan sätta ihop dem igen??? för de ser ut som dem inte leker med varandra nått mer bara en stund igår. ååå e de verkligen sant att man kan posta ägg till varandra??? låter så roligt att man kan skicka fiskägg i ett kyvärr?? lol
#26 - 22 januari 2007 20:57
Kolla in denna auktions-site: http://www.aquabid.com/

Här kan du köpa killieägg till ett hyfsat pris. Tänker själv testa och bjuda på några när det blir varmare ute.
#27 - 22 januari 2007 21:43
evus skrev:

Här kan du köpa killieägg till ett hyfsat pris. Tänker själv testa och bjuda på några när det blir varmare ute.

ahhaha då kan vi posta å byta ut våra syskon killis ägg med varandra.. när jag oxo skaffat mig ett par st då. :D
#28 - 22 januari 2007 21:51
evus skrev:

Men den sajten du gav mig e från USA kan man lita på dem att dem skickar ägg t Sverige??
#29 - 22 januari 2007 22:44
Eftersom de flesta odlare skickar ifrån Asien så spelar det ingen roll att det är en amerikansk site. Jag har handlat mycket från eBay och betalat med Paypal och det har aldrig varit några problem.
#30 - 22 januari 2007 23:44
menar ba att jag inte litar på sådana sajter dem luras så mkt men har du gjort de fr samma sajt du skicka mig? hur mkt betala du???? för jag åker ofta t usa varje sommar o jul så kan annars vänta tills juni istället d blir billigare om dem postar hem till mig där.....kanske...................
#31 - 23 januari 2007 05:27
Jag har hittills inte blivit lurad på Aquabid.
Cirka 80% av artena jag håller kommer från den källan eller kontakter som jag fått på den vägen. Men just nu är säsongen nere för Sveriges del.
#32 - 23 januari 2007 07:09
Vi ser tiden an och väntar till i vår!!

Jag har sett flera sorter som är intressanta där;) ;) .
#33 - 23 januari 2007 09:29
VÅRRR?? :s DRÖJJER EYY TAG MEN FÅR HA TÅLAMOD ;)
#34 - 19 februari 2007 15:49
vad är minsta utrymmet för att odla blå lyrstjärts killi?
#35 - 19 februari 2007 15:49
asso har ett stort akvar ium att lägga dem sen..
#36 - 9 mars 2007 21:23
vad är minsta utrymmet för att odla blå lyrstjärts killi?

Missade tydligen det här inlägget förut.
Ett par eller en trio - 8 liter minst.
Men sköt vattenbyten i så fall.
#37 - 12 april 2007 18:32
ok
#38 - 12 april 2007 18:33
så 15 liter funkar?
#39 - 12 april 2007 18:44
De flesta av mina killiburkar är på 15 liter eller mindre.
Kanske burkarna borde vara större - om man hade mer plats och färre killi-arter.
Men jag byter jag 75-80% av vattnet varje vecka.
Kallvatten som stått minst över natten för vämeutjämning och kloravdunstning.
#40 - 17 april 2007 16:43
Nu anser jag att det är vår, så det så
#41 - 17 april 2007 16:47
Oj, tryckte på fel knapp[:o]

Jag har skickat efter följande torvar från Aquabid:

Nothobranchius Rachovii Beira98
N. Korthausae Red Form
Simpsonichthys carlettoi 'Guanambi'.
Simpsonichthys chacoensis PYEH 06-11

Någon som har tips att dela med sig ang dessa killis??

Erik hur får du tag på 15l burkar???
Jag har en del yngel som gott kunde ha det lite mindre tills vidare:) :)

MVH Eva
#42 - 17 april 2007 17:29
evus skrev:
Nu anser jag att det är vår, så det så

Det är nog helt OK nu att köpa ssk färska ägg av Austrolebias och andra arter från mer tempererade områden. Riktigt färggranna tropiska arter skulle jag nog vänta ytterligare någon månad med.
#43 - 17 april 2007 17:42
Missade inlägg #41 innan jag svarade.
Om äggen inte ligger ute i kommande mer vintriga temperaturer kan det nog gå bra. Jag har tidigare fått rådet att man måste vara mer på sin vakt vad gäller utvecklingen om ägg har utsatts för mer kyla (eller värme) än förmodat. Det kan ge en kick i utvecklingen. Jag har rachovii av de arter du räknar upp och om man kan kläcka ut en bra lekgrupp så är det nog inga större problem (jag förutsätter att du vet hur man handskas med årstidare - bra mat, lektorv, torrtid osv). Mina burkar är dels klarplastakvarier (att föredra) men även andra aningen mindre genomskinliga plastburkar köpta här och där. SKS har glasakvarier till salu i Köpenhamn annars gäller det att hitta den rätta glasmästaren. Varför inte fråga Janne W om råd på Södermalms akvarieaffär?
#44 - 17 april 2007 17:55
Tack för ditt svar Erik:)

Jag har redan 4st av Jannes 18l akvarium eftersom jag bor granne med hans affär:). Problemet, enligt Janne, med mindre akvarium är att hans glasmästare får jobba nästan lika mycket för att tillverka ett akvarium på 18l som med ett betydligt större.

Vad det gäller årstidare så har jag väl inte sådär jättemycket erfarenhet. Häromdagen så lade jag torv från Palmqvisti i blöt (efter 10 veckor) men inte ett enda ägg kläcktes trots att torven såg jättefin ut. Nu har jag plockat upp den igen och gjort om proceduren:)

Inget är som väntans tider, eller..... Tror du Erik att det kan bli något av torven??????

Jag matar mina Killis med grindalsmask och levande artemia.
#45 - 17 april 2007 18:05
Det är många årstidare som kläcker bättre efter en omtorkning. Men det finns ju inga garantier förstås. Inspektera gärna torvarna inför blötläggningen och se om det finns några ägg - outvecklade eller ej - är ett mycket bra råd.
Men som sagt finns det inga garantier.
Terciera förespråkar att man skall försöka kläcka alla torvar minst 5 ggr varav den sista minst 18 månader efter skörden. Och det är ett bra råd om man ser att det finns ägg i torven. Men man kan ju ibland missa även stora ägg om de innehåller embryon. Något ligger det allt i rådet från Terceira men jag måste erkänna att jag ofta kasserar torvar efter 12 månader efter en sista kläckning då om jag inte ser några ägg.

Annons