Vill möblera om i mitt T-kar

#1 - 5 oktober 2007 19:49
Ja så har då dagen alla akvarister nångång stöter på, man tröttnar på inredningen i ett kar.
Inte så kul men samtidigt ganska spännande att börja planera om igen:)

Funderar lite på hur jag ska möblera om. Det vänstra röset vill jag ha kvar som det är, funderar på om jag ska ta några stenar från det högra och helt enkelt sprida ut över botten på något snyggt sätt. Har inga direkta bottenlevare så det gör inte så mycket om lite bottenyta försvinner. Men jag vill ju fortfarande ha mycket gömställen.
Och tll det kanske största problemet, jag vill helst inte ta ur vattnet om jag ska möblera utan låta karet vara igång samtidigt. Kan kanske bli lite problematiskt om jag ska bygga lite på höjden på något nytt ställe...

Ja, kom med förslag på vad ni skulle tycka var snyggt!

Så här se karet ut nu, men det finns inga snäckor.. Tänkte ha ett gäng snäcklekare men struntade i dom. Har bara inte orkat ta några nya kort;)
/Hans
#2 - 5 oktober 2007 20:12
Jag tycker att det ser toppen ut, i min värld så möblerar man om så lite som möjligt.
#3 - 5 oktober 2007 20:18
jo jag brukar inte heller hålla på och möblera om, utan försöka göra det bra från början i stället.. Jag är väldigt nöjd med det här karet, tycker det är väldigt fint att titta på. Kanske är för att jag precis avsultat två små akvarieprojekt som man vill förtsätta pula;)
Vi får se hur jag gör i morgon...
Men som sagt, kom gärna med alla åsikter!
Jag tål kritik;)

/Hans
#4 - 5 oktober 2007 21:10
Batty! Jag är inte heller helt inne på tanken att möblera om karet (även om det är ditt och du givetvis gör exakt vad du vill med det). Jag tycker ditt kar ser helt tokstolligt knasbra ut!
Vad skall du ha för fisk i det?

Om ändå... lite idéer...
Stenarna ser ganska stora ut - alltså tar varje sten, i sig, vattenvolym - detta medför att det blir mindre plats för fiskarna att göra någonting med den volym stenen tar i karet. Skall du ha substratruvare så kanske de vill ha lite mindre springor, sprickor och gömställen där de kan etablera små revir för framtida lek - såtillvida du inte tänker ha få arter och lekpar.
Jag skulle nog "sprinkla" ner mindre sten över de störrre - återigen - om du nu inte har bestämt dig för att göra en makeover och starta från början. Då är det i T-kar alltid bäst att börja, precis tvärtom vad reglerna säger, med småsten i botten och fylla på med större upptill.
Varför? Jo, de T-ciklider som vill ha grott- och stensystem, och dessutom gräva i dom, kräver oftast små utrymmen - närmare bestämt springor och sprickor - ju fler desto bättre - och det betyder mindre sten = större ovanpå.

Jag vet att det kanske inte är rätt ställe att säga detta (men jag gör det ändå...) men så gjorde jag i mitt kar - fyllde nästan hela botten med pyttesmå katakomber av "mosaikbelagda" grottor innan jag hällde på sanden - där kan mina substratruvare gräva på bäst de vill utan att det syns uppepå... (bara en idé... för ditt kar[:o])
#5 - 5 oktober 2007 21:21
men mats, har du helt glömt bort att jag är stammis i din tråd och har härmat dig med mitt 54 liters? Låter som du förklarar för nån som inte har en aning om ditt kar;)
Jag har N. tretochephalus, N. Brichardi och J. regani i karet.

tror faktiskt jag låter det vara, eventuellt som du säger mats, att jag har i lite mindre sten.. dessvärre har jag inga fler stenar hemma och lär inte åka dit jag tog dom förräns till sommaren så det får nog vara som det är...

/Hans
#6 - 5 oktober 2007 22:18
söt pälsboll på lysrampen, aja tkr de ser grymt fint ut som det är!
#7 - 5 oktober 2007 23:35
battalionP skrev:
men mats, har du helt glömt bort att jag är stammis i din tråd och har härmat dig med mitt 54 liters? Låter som du förklarar för nån som inte har en aning om ditt kar;)

Jag har N. tretochephalus, N. Brichardi och J. regani i karet.

tror faktiskt jag låter det vara, eventuellt som du säger mats, att jag har i lite mindre sten.. dessvärre har jag inga fler stenar hemma och lär inte åka dit jag tog dom förräns till sommaren så det får nog vara som det är...

/Hans

Nu kommer det bli många smajlies:) Jo, för fan Hans, My Man!:) Det är klart att jag vet att du har koll på mitt kar - och jag vet att du har formidabel koll på ditt eget kar!:)
Det jag ville med mitt svar - och det jag vill som en allmän åtgärd - är den där lilla extragrejen - som många tycks glömma när det gäller T-kar... och det är att det går att trycka in ganska många individer på en rätt liten yta om det inte tas för mycket plats (eller för liten) av inrednig - alltså; man måste inreda karet på ett intrikat vis. Dölja grottsystemen under sanden och "lura" fisken att det finns fler grottor och gömställen genom att placera större "objekt" ovanpå.

Under, och jag menar precis RAKT under, mitt Gracilispar, håller ett par Marlieri på att dona just nu. Dom har inte en aning om varandra därför att jag byggt så intrikata grottsystem att det helt enkelt inte är möjligt. Det var detta jag visade i början av min tråd - där jag, ytterst försiktigt lade grunden för det grottsystem som jag ville åstadkomma (och lura fiskarna med) i mitt kar.
Vad jag menar med detta är att jag tror att det går att bygga ganska så intrikata, dolda system i ett mindre akvarium och faktiskt pålikna de betingelser från Tanganyikasjön som man ändå ALDRIG kan återskapa i ett aldrig så stort akvarium.
Mitt "ganska stora" 960 är bara ett experiment - och det kan lika gärna bli ett helt annat biotopakvarium om något år eller två...

Är du med mig? Jag menar bara att du faktiskt kan skapa en ganska så "naturlig" miljö genom att "fejka" med stenarna och miljön lite...

Och givetvis - miljoner såna här;:):):):) - jag vet ju helt klart att du kan ditt stuff!

Edit; Nu var jag tvungen att gå in och ordna till alla stavfel... (ooops![:o])

Edit; Jädrar jag får göra ett förtydligande - vad jag menar med att lura fisken är att låta dom upptäcka de små grottsystemen av sig själva genom grävning o.dyl.
Jag skriver ju så illa och krångligt ovan, så man får spader när man läser det... sorry[:o]
#8 - 6 oktober 2007 14:14
Jo då jag är helt med på hur du menar!
Kan säga att hade din tråd kommit upp liiiiiite tidigare så hade jag härmat dig direkt i mitt kar! Så egentligen kan man säga att det är ditt fel att jag har tröttnat lite på karet:)

Tror jag låter det vara som det är ändå. Hittade några mindre stenar liggandes i en kartong som jag kanske slänger i.. Vi får se. Återkommer om det blir aktuellt:)

Tack alla som tycker det är fint!

/Hans
#9 - 6 oktober 2007 17:45
jahapp då har man varit och pillat lite i karet då, kunde inte låta bli;) var föressten så illa tvungen då jag får en liten ancistrus i morgon. Fick ju lov att gömma undan en rot någonstans, har ingen lust att ha den ligga synligt...

La helt enkelt i lite mer sten och flyttade några av dom gamla. Det vänstra röset är orört men det högra är påbyggt lite in mot mitten. Ja ni ser ju själva så jag behöver kanske inte förklara;) jag är riktigt nöjd med resultatet! Bilderna gör inte verkligheten rättvisa men ni får se hur det ser ut iaf.

Den blå burken är bara tillfällig, den innehåller mina zebrasnäckor som ska bytas ut mot ancistrusen. Om ni nu trodde att den brukar vara där;)

Håller på att ladda upp en liten YT film också som kommer strax!

/Hans
#10 - 6 oktober 2007 18:04
Sådär nu kommer filmen!

" target="_blank">

/Hans
#11 - 6 oktober 2007 18:16
Snyggt!
Vad ær det før mærke och storlek på akvariet?
#12 - 6 oktober 2007 18:39
tack:)

ja just ja det har jag glömt skriva!
Det är 200 liter. Har för mig att det är aquael men jag är inte säker.
#13 - 8 oktober 2007 17:37
Har varit och pillat lite mer;)
Blandade i lite grövre grus i sanden. Nu är jag riktigt nöjd med karet faktiskt!
Tänk va några små futtiga ändringar kan göra mycket...
Vad tycker ni?

/Hans
#14 - 8 oktober 2007 19:18
ser bra ut:D
#15 - 8 oktober 2007 20:36
Det ser helt fantastiskt ut!:)
#16 - 9 oktober 2007 20:07
Tack tack!
Alltid kul att få uppskattning;)

/Hans
#17 - 9 oktober 2007 20:15
Småstenen/gruset blandat med det finare är riktigt snyggt! Sånt hade man gärna sett mer av!
#18 - 9 oktober 2007 20:30
Håller helt med Nils!
Har setat och spanat in massa kar med blandat grus och det är riktigt tjusigt så det vart iväg och köpa sig ett par lite grus att blanda i när man ändå var i inredningstagen:)

/Hans
#19 - 9 oktober 2007 20:36
[COLOR=blue]Skit SNYGGT!!![/COLOR]
[COLOR=blue]Det är lite vad jag har tänkt i mitt kommande kar, så nu har jag fått lite försmak, TACK!!!:D:D:D[/COLOR]
#20 - 9 oktober 2007 20:39
Tack och bock matte!
Ja det är bara att hämta så mycket inspiration som möjligt av så många kar som möjligt och kan mitt hjälpa så är jag bara glad:)

/Hans

Annons