men mats, har du helt glömt bort att jag är stammis i din tråd och har härmat dig med mitt 54 liters? Låter som du förklarar för nån som inte har en aning om ditt kar;)
Jag har N. tretochephalus, N. Brichardi och J. regani i karet.
tror faktiskt jag låter det vara, eventuellt som du säger mats, att jag har i lite mindre sten.. dessvärre har jag inga fler stenar hemma och lär inte åka dit jag tog dom förräns till sommaren så det får nog vara som det är...
/Hans
Nu kommer det bli många smajlies:) Jo, för fan Hans, My Man!:) Det är klart att jag vet att du har koll på mitt kar - och jag vet att du har formidabel koll på ditt eget kar!:)
Det jag ville med mitt svar - och det jag vill som en allmän åtgärd - är den där lilla extragrejen - som många tycks glömma när det gäller T-kar... och det är att det går att trycka in ganska många individer på en rätt liten yta om det inte tas för mycket plats (eller för liten) av inrednig - alltså; man måste inreda karet på ett intrikat vis. Dölja grottsystemen under sanden och "lura" fisken att det finns fler grottor och gömställen genom att placera större "objekt" ovanpå.
Under, och jag menar precis RAKT under, mitt Gracilispar, håller ett par Marlieri på att dona just nu. Dom har inte en aning om varandra därför att jag byggt så intrikata grottsystem att det helt enkelt inte är möjligt. Det var detta jag visade i början av min tråd - där jag, ytterst försiktigt lade grunden för det grottsystem som jag ville åstadkomma (och lura fiskarna med) i mitt kar.
Vad jag menar med detta är att jag tror att det går att bygga ganska så intrikata, dolda system i ett mindre akvarium och faktiskt pålikna de betingelser från Tanganyikasjön som man ändå ALDRIG kan återskapa i ett aldrig så stort akvarium.
Mitt "ganska stora" 960 är bara ett experiment - och det kan lika gärna bli ett helt annat biotopakvarium om något år eller två...
Är du med mig? Jag menar bara att du faktiskt kan skapa en ganska så "naturlig" miljö genom att "fejka" med stenarna och miljön lite...
Och givetvis - miljoner såna här;:):):):) - jag vet ju helt klart att du kan ditt stuff!
Edit; Nu var jag tvungen att gå in och ordna till alla stavfel... (ooops![:o])
Edit; Jädrar jag får göra ett förtydligande - vad jag menar med att lura fisken är att låta dom upptäcka de små grottsystemen av sig själva genom grävning o.dyl.
Jag skriver ju så illa och krångligt ovan, så man får spader när man läser det... sorry[:o]