Vill köpa lite mer roligt till akvariet. hjälp.

#1 - 19 maj 2007 15:20
Sonen fick räkor i födelsedagspresent och nu fick vi lite av en nytändning och vill åka ev. till Gävle Vi bor i Hälsingland (Ljusdal) eller nån större fiskaffär och köpa lite mer roligt..
Inne på fler räkor, grodor och ödlor eller andra roliga fiskar att ha i vårt akvarium.
Roligt vore de om de kan föröka sig då vi tycker det är extra kul.
Annars så är vi inte så bevandrade inom detta... men kul är de.
Har ett relativt stort akvarium.

Eliza
#2 - 19 maj 2007 15:27
jag kan inte så himla mycket om grodor så jag vet inte till 100% men vad jag har hört av lite olika folk så säger dom att grodor smutsar ner vattnet mycket, så om du ska ha fiskar ihopa med dom så tänk på att inte skaffa för känsliga fiskar.
mvh oliver.
#3 - 19 maj 2007 15:45
matlo skrev:
jag kan inte så himla mycket om grodor så jag vet inte till 100% men vad jag har hört av lite olika folk så säger dom att grodor smutsar ner vattnet mycket, så om du ska ha fiskar ihopa med dom så tänk på att inte skaffa för känsliga fiskar.

mvh oliver.

Oj oj ... njaaa... då hoppar vi nog över grodorna i såfall *ti hi*
Finns det några andra roliga saker att köpa till sitt akvarium då?

Eliza
#4 - 19 maj 2007 15:50
Dessutom tror jag att grodor skulle äta upp räkorna, jag menar de tar mindre fisk så räkor är inget problem. Jag tror ni skulle få samma problem med axoloter, något av det lilla jag vet om dem är att de äter det som rör sig.

Guppy är en färgrann fin fisk som passar i de flesta akvarium, de kan dock vara lite känsliga om du får tag på dåliga exemplar. De förökar sig väldigt lätt också. :)

Sök på artbeskrivningarna, det finns säkert en massa fiskar som kan passa. Ciklider brukar oftast rekomenderas som roliga fiskar :)
#5 - 19 maj 2007 17:26
Ett förslag är ju Segelfensmolly den är orange och förökar sig ganska lätt
#6 - 19 maj 2007 17:35
Ett förslag är ju Segelfensmolly den är orange och förökar sig ganska lätt

Eller vit... eller svart.. eller röd.. eller gul... eller silverfärgad... eller... ;)
#7 - 20 maj 2007 16:37
Hej!
Jag har en Mangrove krabba i mitt kar ihop med både räkor, fiskar och ålar. Den är jättesnäll och rör inte nåt annat djur. I början va den lite jobbig och möblerade om hela tiden och grävde gropar men efter typ 1 v så lugna han ner sig och nu e den jättegullig.

Fick igår vara med om att den bytt skal också. Trodde den dött men det va ju bara skalet som såg exakt ut som krabban som haft den.

Så en sån eller 2 kan jag varmt rekomendera!
#8 - 21 maj 2007 20:58
Jag tipsar om Endlers guppy... De är vackrare och tåligare än de vanliga guppysarna :) Dessvärre äter de inte upp sina yngel så akvariet lär vara ganska överbefolkat efter någon månad :)
#9 - 22 maj 2007 07:50
Vad har ni i akvariumet nu?
#10 - 22 maj 2007 08:39
Vita grodor och vanliga vattensalamandrar har dom i Valbo vet ja.

Kul att det finns nån mer från ljusdaltrakterna här:D

Annons