Vill klogrodor ha sällskap?

#1 - 17 november 2011 05:51
Hej!

Jag hade två klogrodor (ej dvärg), den ena av dom dog för någon vecka sedan.
Är de sällskapliga och mår bättre av sällskap?
Tycker den ser lite ensam ut men vet inte om det är inbillning :p
Funderar på om jag ska skaffa mig en till men vet inte hur bråttom det är, vill ju inte riskera att stackaren blir deprimerad :)

Fungerar det förresten att ha äppelsnäckor tillsammans med grodor eller blir de en smarrig lunch då?

Tack för svar!
#2 - 17 november 2011 09:33
Grodor är inte direkt sociala och struntar nästan alltid i om de har sällskap eller inte. En annan sak är att sällskap ändå kan ha vissa positiva effekter ibland, konkurrens om maten och andra störningar gör grodorna mer på hugget och aktiverar dem. Du behöver alltså inte fundera på om din groda blir deprimerad i ensamheten men det kan ändå ha en viss poäng att skaffa sällskap till den.

Grodor brukar kunna misstänkas för att äta allt som rör sig och går in i munnen men snäckor är nog ändå som regel väl hårdsmält till och med för grodor.
#3 - 17 november 2011 18:09
Hej
Är inte kunnig på stora grodor men har hyfsad koll på dvärgklogrodor och de skall man inte ha mindre än tre, har sex stycken och först stå blommade de ut rent socialt och började använda hela karet. Eftersom de tillhör samma djurtyp så skulle jag tro att de är ett flockdjur. Äppelsnigel bör funka bra, och större fisk. Regeln är den att går det in i munnen så går det att äta.

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=273327
#4 - 17 november 2011 19:02
Tack för svar!
Funderar på att skaffa en groda till =)

Jag har haft tur tror jag, köpe först 5 neontetror, 3 av dom strök med första veckan, resterande 2 har överlevt flera månader nu i ett litet kar. Nu har jag skaffat några tetror till men dom verkar klara sig bra =)

Ska skaffa sniglar som kan hjälp mig hålla rent.
#5 - 19 november 2011 09:42
Jag har tre stora klogrodor, och jag håller absolut inte med om att de inte skulle vara sociala. Tvärt om. De verkar söka sig till varandra och gilla sällskap. När de är i närheten av varandra så verkar de ofta kommunicera genom att vifta lätt med händerna åt varandra, inte på samma sätt som de viftar in mat i munnen utan en helt annan sorts rörelser. Alla mina är hanar, men de gillar ändå att kramas med varandra. :)
Vore jag du skulle jag ge den sällskap av minst en artfrände.

Men när du skriver "litet kar", vad menar du då? Grodorna behöver rätt mycket plats för att må bra. Mina såg ut att ha det alldeles för trångt i 100l, nu i 200 kan de verkligen sträcka ut och vara glada.
#6 - 19 november 2011 12:51
Håller med om att grodor behöver plats, har i dagsläget ett 54l och det är förlitet i längden för dvärgklogrodor, och garanterat förlitet för de stora grodorna. Jag har köpt mig ett 400l just för att de skall ha både en del med yt och botten växter och en del med frisim uta. Mina grodor älskade att jag la i en massa vissna eklöv så de får krypa omkring och leta efter maten. Tänk även på att variera maten om du kan, pendlar i dagsläget mellan tre olika frysta foder för att uppmuntra deras naturliga jaktinstinkt.
#7 - 19 november 2011 13:28
Mitt kar är bara 54 liter, köpte det av en granne för att rädda de stackars grodorna. Vattnet var så skitigt att man knappt såg albinogrodan. hade en stor viltfärgad klogroda (ej dvärg) och det var den som dog.
Jag brukar mest köra röda mygglarver men händer att jag ger dom andra färger på larverna.
Jag tyckte oxå att de verkade sociala, låg ofta och kramades, vet inte om det var honor eller hanar eller an av varje. Har aldrig haft grodor förut så jag kan egentligen ingenting om dom. Räddade dom som sagt från grannen.
Skulle vilja ha ett störra akvarium, men min sambo är hemskt svårflirtad. :(
#8 - 19 november 2011 13:33
Sov på soffan en vecka så har du garanterat ett stort 1000l paket stånde i hallen;) Det finns en hel del info om grodor både här på forumet och nätet, titta här under amfiber så lär du hitta en del. Har svårt att se vad som skulle skilja de små klogrodorna från de stora när det kommer till behov så trådarna om dem är nog läsvärda även för dig.
#9 - 19 november 2011 14:27
Intressant det här, skriver jag på ett reptilforum att grodor (och reptiler) inte är direkt sociala men att det ibland ändå kan ha vissa poänger att hålla flera ihop eftersom de interagerar och det stimulerar dem så får jag mängder av skit för att jag ens vågar antyda att såna djur har något ens i närheten av sociala funktioner. Och skriver jag samma text här så blir det ungefär tvärtom. Inte så lätt att göra alla nöjda inte, med vissa åsikter så får man ovett vart man kommer.
#10 - 19 november 2011 14:42
Bygert, kan ju vara så att vi ha kol och de inte;) Jag håller med i stort att de flesta reptiler och amfibier inte är sociala djur men de finns de som är det som klogrodorna, vissa salamandrar osv. Om folk ger "skit" på ett forum så tycker jag det låter som ett dåligt forum, är man artig och belevad i ett forum så skall man kunna räkna med samma bemötande!
#11 - 19 november 2011 16:25
Emmafemman - Det kan vara värt att försöka skaffa iaf 100l, så kan den/de röra sig lite bättre. Finns ofta billiga mindre kar på Blocket, tex, så behöver man inte ruinera sig. :) Så länge du har kvar det pyttelilla karet skulle jag nog låta den kvarvarande grodan vara ensam, faktiskt. Det är inte mycket plats att dela på.

Bygert - "ovett" kanske var att ta i, eller? :P Bara för att nån har en annan åsikt betyder ju inte det att man behöver ta det personligt. :) Kan helt hålla med om att grodorna inte har ett utvecklat socialt samspel på samma sätt som tex nyckelhålscikliderna jag har i samma kar, men jag märker absolut att de har mer utbyte av artfränderna än att det är aktiverande konkurrens om maten.
#12 - 19 november 2011 17:42
Nej det skall jag inte direkt påstå att jag fått ovett här, däremot helt klart på reptilforum. Det intressanta är ändå att om man lägger sig nånstans mellan utkanterna inget socialt beteende överhuvudtaget och utvecklat socialt samspel så blir det beroende på vart man skriver det angripet från helt olika håll. Mer eller mindre aggressivt angripet förvisso men det var inte riktigt min poäng.

Jag tror att beroende på vad man har för inställning till de djur man har så kan man tolka in helt olika saker i det man ser av deras beteende. Särskilt tydligt är det med reptiler, somliga ägare uppfattar det som att de har nån slags relation med sina djur medan andra ser den uppfattningen som närmast anstötlig. Och lägger man sig då nånstans i mitten så finns det goda chanser att bli påpucklad från båda håll.

Det jag ser på mina dvärgklogrodor är att förvisso så reagerar de på varann och jag tror att det kan ha viss positiv effekt. Däremot ser inte jag nåt som jag skulle vilja kalla socialt samspel. Sen hör det ju till saken att redan det där med att definiera 'social' kan vara nog så besvärligt bara det, alltså, eftersom man kan mena olika med begreppet och eftersom det är lätt att tolka det man ser utefter vad man vill se så hamnar man lätt i olika åsikter. Men i alla fall, den åsikt jag har är att en ensam groda knappast blir deprimerad för att den är ensam men att det ändå kan ha vissa fördelar att ha flera. Kalla det sen socialt eller vad ni vill.
#13 - 19 november 2011 21:18
Tror de stora och dvärgarna är väldigt olika också. Så länge mina små bara var två gömde de sig mest, när de blev sex stycken blev de modigare och mer framåt, började sjunga också. Däremot har jag inte märkt att de har nåt direkt socialt utbyte av varandra, utom att kramas ibland. De stora kramas oftare, och har som sagt sina små "konversationer" med viftande teckenspråk när de möts i karet.
Ja, jag är med på att en ensam groda kan klara sig bra också, särskilt om man som TS bara har 54 liter att spela med, men de lever helt klart upp på ett annat sätt med artfränder i karet, både de stora och dvärgarna. Framför allt är de underbart roliga att titta på. :)

Ska se om jag kan få sambon att ladda upp de filmer han har på grodornas "språk" på DuTuben så kan jag visa hur det ser ut. :)
#14 - 19 november 2011 22:34
Här är en film på ett ganska långt "samtal" mellan två av våra grodor, Spöket och Herkules. :) Finns två grodfilmer till på min användare.
" target="_blank">
#15 - 20 november 2011 16:59
Så söta dom är =)
Ja jag får sova på soffan som någon sa!! Är ju mycket roligare med större akvarium!
Jag tycker lite synd om grodan som inte kan sträcka ut och simma..
Ska absolut flirta lite mer med sambon =)

Annons