eriahl skrev:Undrar om man slipper fortkörningsböter om det är fartkontroll.
Kjell Fohrman skrev:Jag har dock faktiskt en gång räddat körkortet med hjälp av fiskarna - fast det var i Danmark.
Hade varit i Tyskland och handlat fisk och körde som vanligt alldeles för fort (säkert 40-50 km/t) på motorvägen upp från Danmark för att hinna med den sista Limhamsfärjan för kvällen. Blev då stoppad av polisen, men en av poliserna var fiskintresserad så efter att ha visat en del fisk och pratat fisk en bra stund med honom så tackade han för infon och vinkade iväg mig.
ansjo skrev:Kanske något en annan Varbergare jag känner borde ta efter:p...
kaj.p skrev:Men Du missade båten va :D
Kjell Fohrman skrev:För en himla massa år sedan (på den gamla goda tiden när jag odlade fisk) så sålde jag en del fisk till en privatpersom som bodde ca. 10 mil från där jag då bodde. Mannen ifråga var rätt påfrestande för han skulle jämt pruta. Så därför la jag alltid på 25% på mina priser till honom och så lät jag honom pruta ner till normalpriset.
Han tjatade som vanligt huvudet av mig under besöket, men precis när han skulle åka var han dock riktigt trevlig och berömde mig för att vi alltid kom så bra överens om priset. Då flög fan i mig och jag sa till honom som det var - dvs att jag alltid la på 25% på mina normalpriser just för honom, så att han kunde gärna få pruta lite utan problem. Han blev fly förbannad, tog sina fiskar (han hade ju redan betalt), smällde igen ytterdörren och hoppade in i bilen och försvann med en rivstart.
Han kom aldrig tillbaka men av andra fick jag höra att han hade blivit så förbannad att han körde som en idiot på hemvägen och åkte självklart dit i en poliskontroll och blev av med körkortet.
Så svaret på din fråga är - nej
redrobjem skrev:Fast vad trodde du skulle hända när du berätta fast du ville kanske inte ha tillbaka han som Kund iofs.
Kjell Fohrman skrev:Jag var nog just då rätt trött på honom så jag sket faktiskt i vad han gjorde
eriahl skrev:Provar man ligga på rätt hastighet är det inte ovanligt med att få någon upp i arslet som nästan försökertvinga ut en åt sidan. Tänker på t ex gamla gubar som verkar hänger på ratten, slickar mittlinjen och 50 vid 70. Men på 80/90 drar på ända upp till svindlnade dryga 56,8km/h. Alltid lika kul att komma ikapp en "tvingare" vid rödljus förresten. Då märker man oxå att inte lätt att tjäna tid. Men känns ju som man gör det när.
Kjell Fohrman skrev:Ja, ja jag är ju idag en gammal gubbe och jag tycker nog att jag nu kör bra mycket förståndigare än vad jag gjorde i min ungdom.
Jag har inte heller en skrytbil som lämpar sig för idiotkörning. Tycker att bensinpriset åtminstone borde 3-dubblas (de som bor i glesbygd kunde till viss del kompenseras för detta genom ett skatteavdrag).
redrobjem skrev:Jag bor i Stockholm mina bensinkostnader ligger på 1000:- i mån och det jag använder bilen till är till och från jobbet och storhandla (gäller ej sommarmånaderna) jag måste ha bilen till jobbet för att hinna hämta knodden på dagis innan dom stänger storhandla måste vi för att få ekonomin att funka en tredubbling skulle innebära 3000:- i mån pengar som inte finns så att tro att det endast är i glesbygden bil behövs och att det är där man kör streckor som generar pengar är att förenkla tänk på att boendet slukar bra mycket mer av lönen i storstäder. Jag förstår att du värnar miljön men bilen gör att många åtminstonde får ett par timmars vaken tid med barnen även i storstäder.
Kjell Fohrman skrev:Fast hur mycket man betalar för bensinen beror ju oxå på vilken bil man har och inte bara på bensinpriset;)
Förr hade jag en stor, snabb och bensinslukande bil som jag var nöjd. Köpte en rätt liten istället och jag skulle tro att min milkostnad idag ligger klart under hälften mot vad jag hade tidigare. Nästa gång blir det en ännu mindre bil för min del - visst ibland behöver man en stor bil men då blir det billigare att hyra.
Det är ju lite märligt att var och en av oss behöver 1,5 ton med metall för att förflytta oss:d
Men nu var det inte det kanske inte det vi skulle prata om [:o]
redrobjem skrev:Ja samhället är lite felkonstruerat vi borde jobba hemifrån när det går och bo närmare jobbet det är lite galet att någon Väsbyn i åker in till stan för att jobba samtidigt som en i stan åker till Väsby, men det är inte lätt att ändra.
Kjell Fohrman skrev:Ja, ja jag är ju idag en gammal gubbe och jag tycker nog att jag nu kör bra mycket förståndigare än vad jag gjorde i min ungdom.
Jag har inte heller en skrytbil som lämpar sig för idiotkörning. Tycker att bensinpriset åtminstone borde 3-dubblas (de som bor i glesbygd kunde till viss del kompenseras för detta genom ett skatteavdrag).