vill ha yngeltips

#1 - 8 juni 2004 17:46
Idag när jag bytte vatten så såg jag ett litet guppy yngel! När jag tittade mer noga så såg jag tre!
Vad ska jag göra? Det sägs att guppy ej äter sina yngel, är det sant? Vad ska de ha för mat? Behöver alla tips man kan få dessa är mina första yngel, eller rättare sagt min sons.
#2 - 8 juni 2004 17:56
Guppy äter visst sina yngel.
Smulat torrfoder funkar bra.
Ha mycket växter i akvariet så får de större chans att överleva =)
#3 - 8 juni 2004 18:11
Jag har mycket växter, ludwiga och vattenpest (tror jag de heter) som är upp mot ytan.
De kanske menar att de ej är så glupska som platy. Jag såg de simma rakt framför sina "föräldrar" utan att bli uppätna.
#4 - 8 juni 2004 18:33
Äter platysar sina egna yngel?
Jag råkade få yngel av platy som klarade sig och bodde under en rot i ett sällskapsakvarium. Tror att jag hade scalarer i burken också.
MVH Andreas
#5 - 8 juni 2004 18:54
några brukar kanske klara sig fast de är med sina föräldrar...
Jag har en yngelbur med löstagbart när och den satte jag för insuget till innerpumpen så de ej sugs in där. 2 av guppyhonorna är tjocka varav den ena ser sprickfärdig ut så det blir nog snart fler yngel...
#6 - 9 juni 2004 16:55
Det kan vara olika från guppy till guppy när det gäller att äta sina barn eller ej. Min guppyhona som fått yngel idag (mina första =)) åt upp nästan alla =( men min kompis guppyhona sköter om sina yngel lite grann och äter inte upp dem. Det är nog olika från individ till individ, som sagt.
#7 - 10 juni 2004 06:16
igår hittade jag bara 1 yngel, så de kanske blir uppätna. Tycker ni man ska ha de i yngelkasse eller de blir för många då tillslut? Kanske ska man ha de efter principen de starka överlever?
#8 - 10 juni 2004 07:52
Jag kör på yngelkasse
#9 - 11 juni 2004 07:32
Jag har också nyligen fått tre yngel. Ingen av mina vuxna guppy's verkar intresserade av att äta dom iallafall. Som skrivet längre upp matar jag också mina med smulat torrfoder och dom äter det.
#10 - 11 juni 2004 12:04
Man kan köra med och utan yngelkasse. Om du har för många guppys kan du sluta med yngelkasse men om du känner att du vill ha kvar ynglena kan du ha yngelkasse. Jag ska ha yngelakvarium i framtiden eftersom dessa yngel dog =(.
#11 - 11 juni 2004 12:10
Jag skulle rekommendera ett litet yngelakvarium, om ynglen har det större så växer de fortare, i alla fall mina...sen kan du mata med TetraMinBaby, det är flingor och vitaminer, som är malt till pulver, funkar jättebra till Guppyyngel och andra yngel, har själv fött upp en guppy yngel skara på det =)

Lycka till!
#12 - 11 juni 2004 13:07
Håller på med artemiaodling till mina malawiyngel (golden). Kan man mata malawiyngel med babyflingor också - eller måste man böka med artemia?

Annons