Vill ha snäckor!

#1 - 20 januari 2008 11:56
Hej!
Jag undrar om det är något speciellt jag ska tänka på innan jag skaffar snäckor. T ex vatten värden, temp och hur många (trivs dom bättre om dom är fler). Jag har ett ganska nystartat kar (snart 1månad) på 80L med platy´s neontetror och 2malar.

Tacksam för svar :) /nybörjaren
#2 - 20 januari 2008 12:07
vad för snäckor är det du vill ha?
#3 - 20 januari 2008 12:24
Jag har kollat lite på zebra snäckor, Nertina natalensis tror jag den heter. Inte säker för jag har bara jämfört med en bild på nätet.
#4 - 20 januari 2008 15:11
Det är inte bara pga att den är så fin som jag vill den, den gör ju också nytta när det gäller alger osv.

Finns det kanske nån annan som kan rekomenderas?
#5 - 20 januari 2008 16:25
Har hört att den äter enbart alger... när algerna tar slut så svälter den ihjäl...
#6 - 20 januari 2008 19:38
Oj, då ska jag kanske vänta lite,med tanke på att mitt kar är så pass nytt :/
#7 - 20 januari 2008 19:42
Kan tänka mej att sk algtabeller funkar alldeles förträffligt om man inte har några alger i karet ;) Jag har inga alger i mitt räkkar och mina äppelsnäckor äter algtabetter med god aptit, så det fungerar säkert med andra snäckor med:D
#8 - 20 januari 2008 19:43
alltså äre snäckor du vill ha, ge dom till mig ;) min lilla fisk äter sånt
#9 - 20 januari 2008 21:27
Annaica skrev:
Har hört att den äter enbart alger... när algerna tar slut så svälter den ihjäl...

får tyvärr hålla med, SAMT att du får bara dom du köper i karet av denna sorten då dom kräver salt/bräckt för att få upp sina "larver"...

däremot sätter dom gladeligen en massa kokonger överallt som é skitsvåra att få bort...!
#10 - 20 januari 2008 21:55
surinam skrev:
Kan tänka mej att sk algtabeller funkar alldeles förträffligt om man inte har några alger i karet ;) Jag har inga alger i mitt räkkar och mina äppelsnäckor äter algtabetter med god aptit, så det fungerar säkert med andra snäckor med:D

Ja man skulle kunna testa ändå kanske, men finns där någon art som trivs och kanske tillochmed ger lite tillökning i sötvatten?

Jag är extremnybörjare därför är jag lite nyfiken på vad jag har för roliga alternativ. Jag har faktiskt tänkt på att skaffa räkor också men jag ska nog vänta lite tills jag har fått balans i karet först.

Tack för alla svar så här långt!:D[:-106]
#11 - 20 januari 2008 21:59
Äppelsnäckor går nog inte misslyckas med. Finns i olika färgvariander. Jag själv har gula och blå.
#12 - 20 januari 2008 22:15
surinam skrev:
Äppelsnäckor går nog inte misslyckas med. Finns i olika färgvariander. Jag själv har gula och blå.

Ska kolla upp om jag kan få tag i någon/några såndana imorgon. Hehe det svåra med att vara nybörjare är att man blir så ivrig och vill ha allt på en gång[:o].

Tack för hjälpen!:)
#13 - 20 januari 2008 22:21
Vi har alla varit där och många av oss har fastnat i det helt ;
#14 - 20 januari 2008 22:30
Jag upptäckte av en tillfällighet att Posthornssniglar (1 cm stora) är tokiga i maltabletter... Kan det även gälla de stora? ;)
#15 - 20 januari 2008 22:38
äter inte de allt? ;)
#16 - 21 januari 2008 11:10
surinam skrev:

Nej, sebrasnäckor äter inte algtabletter.
#17 - 21 januari 2008 14:36
posthornssnäckor måste ju vara en nu svårare att misslyckas med;)

själv hoppas jag att jag ska få hem ett gäng rosa om ev nån vecka:)
/sting
#18 - 21 januari 2008 15:00
sting skrev:

/sting

Var får du tag i dom? Jag kollade efter äppelsnäckor idag men dom hade inga där jag annars köpt allt annat.
#19 - 21 januari 2008 17:50
sting skrev:

/sting

Skojar du eller menar du allvar?? Jag är lite korkad [:o] Jag "badar" i Posthornar och var tvungen att spola ner massor för att de överbefolkar mina räkkar... Det går bra i stora men eftersom jag med flit övermatar i räkkaren så blir det massor mer Posthorn..
Jag samlade in dem genom maltabletter, men då hade jag inte fisk i de karen.. ;)
#20 - 21 januari 2008 18:01
Posthorn är ganska bra på att föröka sig, ja. Men jag tänker inte ha ihjäl friska djur, så de får vara kvar.
#21 - 21 januari 2008 18:38
Har du kollat annonser här på zoopet???
Gör det om du inte hittar vad du söker i affären.
#22 - 21 januari 2008 19:29
maria_ skrev:
Posthorn är ganska bra på att föröka sig, ja. Men jag tänker inte ha ihjäl friska djur, så de får vara kvar.

Jag måste eftersom de tar över räkornas mat så räkorna till sist blir utan...
#23 - 21 januari 2008 21:45
daemon skrev:
Har du kollat annonser här på zoopet???

Gör det om du inte hittar vad du söker i affären.

Tackar tackar, ska kolla med en gång:D

Annons