Jag har haft nitrit bra länge nu, och idag var det normalt,
Jag antar att jag ska ha lite nya växter så att det blir bättre syreupptagning i akvariumet.
Men då vill jag ha lite botten växter, vet ni några bra växter?
iRiC skrev:Köp typ vattenpest. Den växer snabbt, ger ifrån sig nått antibiotiskt ämne som minskar andra ful-alger och tar mkt näring. Tillsätt en aning växtnäring om du tycker att det behövs. ^^, Rock n' roll!
Katharina skrev:Om du har syrebubblor i karet nu så lär inte vattenpesten klara det, tror jag... Jag skulle tipsa om något lättare, kan inte namnen på dem men det finns de där med ljusgröna blad som skiftar i rött när de kommer närmare ljuset... Högväxande, blir som en stor buske i karet... De tar upp mycket smuts och lämnar mycket syre...
Visst är det så att balansen blir bättre om man har växter, de lever på nitrat (fiskrester) och lämnar syre till fisken.. En symbios... Om växterna trivs, trivs fiskarna... Det finns växtnäring som små tabletter att stoppa i sanden, det rekommenderar jag nu när karet är så "rent", det behövs kanske inte i ett ingått kar... Jag körde med lite naturell Loka också efter tips från Kalle på Akvarielagret... Det behöver jag inte lägre, allt gror... 33 cl Loka per 100 L vatten i veckan... Men inte under sommaren tror jag... Många varnar för att man kan få berg o dalbana på co2 med Loka men det har fungerat jättebra för mig, jag tycker att de som har mer avancerad gödning verkar ha problem och mycket jobb...;) ;)
Jo, om en sort inte trivs hos dig så köp en annan nästa gång.. Släng inte alla pengar på samma växt... Köp gärna en av varje och testa om de trivs innan du köper fler av den..
elinj skrev:ok jag har en bra pump, som heter fluval innefilter, 4plus.
har ett akvarium på 200l.
men någon som vet vad man ha för bra bottenväxter,
Fisk = neontetra, guppy, svärdbärare, antriustus mal 2 grodor.
Jag vill växger inte bara för att de ska till bra andvänding , utan också att det ska vara fint.