vill ha mer fisk!

#1 - 22 september 2007 07:07
Hej! skulle vilja ha mer fisk i mitt kar, det ligger på ca 20-30 L kan jag tippa, det är ett "köp" akvarie med rundant glas fram. Just nu har jag 2 platys och 2 svärdbärare men kan jag ha någon mer fisk? Om man skulle följa "regeln" på 1L vatten per cm borde jag ju kunna ha kanske två små fiskar till, eller? Och om jag kan ha mer fisk, vilken rekommenderar ni isåfall? :) Tack på förhand!
#2 - 22 september 2007 07:38
jag rekommenderar att du byter ut de fiskar du redan har mot t ex räkor, varken platy eller svärbärare passar i ett akvarium av den storleken, speciellt inte svärdbärare.
#3 - 22 september 2007 07:59
Precis som ovanstående skriver så borde det inte finnas varken svärdbärare eller platy i akvariet. Byt ut mot räkor! Du kan kolla i artbeskrivningarna här på zoopet så ser du minsta karstorlek som dom 2 arterna bör ha som du har i ditt kar nu.

Mvh Eva
#4 - 22 september 2007 08:12
eller byt ut akvariet...
#5 - 22 september 2007 08:23
okej, en hel del folk har sagt tvärtom faktiskt! :S
Bilagor:
#6 - 22 september 2007 08:42
Har läst igenom om både platys och svärdbärare, det står inget om att jag inte skulle kunna ha dom så som dom lever? Har läst och hört både av folk här och i djuraffären, och alla säger olika!
#7 - 22 september 2007 09:47
Platy vill ha minst 50 liter har inte kollat svärdbärare men tror det ligger däromkring också samt att du nog kommer att få rätt mycket yngel av de, så jag skulle antingen skaffa större akvarium eller byta ut de mot t ex räkor istället.
#8 - 22 september 2007 12:21
På artbeskrivningen här på zoopet så står du stort kar arten i fråga bör ha, så kika igen :)

Mvh Eva
#9 - 22 september 2007 14:33
okej, då får jag kolla igen, måste ha missat det. Det jag såg vara bara hur dom ville ha det inrett. Men jag hör så mycket olika saker så jag vet inte snart vad jag ska tro :)
#10 - 22 september 2007 14:33
Om det underlättar så kan jag länka bild på karet, så får ni se och dömma efter det. Kan lägga upp ikväll eller imorgon!
#11 - 22 september 2007 14:40
Här kan du läsa om [COLOR=blue]Svärdbärare[/COLOR]. Där står det att en svärdbärare behöver minst 60 Liter. Jag gillar inte "regeln" 1 cm fisk per 1 Liter men även om du följer den så kan du inte ha de fiskar du har. Svärdbärare blir 16 cm och [COLOR=blue]Platy[/COLOR] 6 cm. Dessutom finns det en stor risk att dessa arter korsar sig med varandra.
#12 - 23 september 2007 09:48
OKej, jag hamnade på någon annan information sida om dom :S konstigt! Men nu vet jag ju till 100%. Har ej haft dom så länge så dom är inte alls stora, den största är kanske 3cm. Men kan jag ha dom där så länge tills jag skaffat ett nytt kar till dom då? :) Tack för hjälpen!
#13 - 23 september 2007 10:08
Det går bra en tid, voggen.
En eloge för att du tar åt dig & vill dina fiskars bästa & nu ska införskaffa en större boning till de små liven :-)

Mvh Eva
#14 - 23 september 2007 11:01
Hehe jaa man vill ju inte att dom ska gå bort :) ungefär hur länge tror ni att dom kan klara sig?
#15 - 23 september 2007 20:44
voggen skrev:
Hehe jaa man vill ju inte att dom ska gå bort :) ungefär hur länge tror ni att dom kan klara sig?

Det bästa är nog att skaffa dem ett större akvarium så fort som möjligt (enligt mig). Vad glad jag blev att du verkar ha lyssnat på oss och vill ge dina fiskar mer plats.

Jag skulle föreslå att du skaffar ett akvarium på minst 100 liter när du ändå ska köpa ett. Jag har platys, och efter att ha studerat mina fiskar så har jag kommit fram till att jag inte skulle vilja hålla ett gäng vuxna platys i 50 liter (även om det står 50 liter i Zoopets artbeskrivning). Hanarna kan vara rätt jobbiga mot honorna och då kan det nog vara skönt för dem att ha ordentligt med plats så att honorna har mer chans att simma undan.

Fast det är klart, skulle man ha extremt mycket växter så tror jag nog att 50 liter går bra ändå. Men då menar jag verkligen extremt mycket växter.
#16 - 24 september 2007 06:15
okej, joo jag håller just nu på att kolla runt på blocket. Men om jag skulle få tag i 100L kanske mer, kan jag då ha mina svärdbärare och platys ihop i det karet? eller ska jag låta några kvar i det gamla och köpa nya fiskar till det stora karet?
#17 - 24 september 2007 06:19
Ett tips:
Gå in på blocket.se & fynda! :D Har köpt flera av mina kar där för inga pengar alls nästan & dessutom kompletta med pump, värmare, ställning, ljusramp & dyl. Köpte ett 250 l för 500 kr, ett Åleds dessutom med alla tillbehör & det var i kanonskick :p Då kanske du kan skaffa ett kar fortare då det e betydligt lindrigare för ekonomin ;) Lycka till!

Mvh Eva
#18 - 24 september 2007 06:19
Haha, du hann före!

Mvh Eva:)
#19 - 24 september 2007 10:18
Jag hoppas jag hittar ett kar till en billig peng, har dock inte bestämt vilka fiskar som va i karen, vill ändå har kvar mitt lilla gamla, kanske kan man ha nåt där i?! Blir väl betydligt lättare och hitta lämpliga fiskar till det större karet :)
#20 - 24 september 2007 13:06
voggen skrev:
kan jag då ha mina svärdbärare och platys ihop i det karet? eller ska jag låta några kvar i det gamla och köpa nya fiskar till det stora karet?

Jag skulle inte rekomendera att ha både platy och svärdbärare i samma kar då det finns en stor risk att dom korsar sig. Jag tycker dock att det karet du har nu är för litet för båda arterna. Om jag vore du så skulle jag bestämma mig för antingen svärdbärare eller platy. Dom du inte vill ha kanske en kompis vill ha? Eller du kanske kan byta dom mot en annan fisk i en djuraffär?

I det lilla karet är det väldigt få arter som skulle trivas. Jag rekomenderar räkor då dom trivs bra på liten yta och dessuton är de otroligt underhållande att titta på! :)

Lycka till!
#21 - 24 september 2007 14:08
Kan man ha guppys i en stor guldfiskskål ?? skulle så gärna villa ha lite guppys igen men jag har ett 200l kar med malawi så om man skulle lägga i några guppys där då skulle dom bara bli mat :( PS.gör uppror mot mamma får inte skaffa ett till akvarium )
#22 - 24 september 2007 14:10
Hej.Vad kan man ha för fisk i en stor guldfiskskål?
#23 - 24 september 2007 14:13
Hej.vad kan man ha för fisk i en stor guldfiskskål ??
#24 - 24 september 2007 16:28
mazzkot skrev:
Hej.vad kan man ha för fisk i en stor guldfiskskål ??

Det beror helt på hur stor skålen är. Ta reda på hur många liter den rymmer och sedan kan du kolla artbeskrivningarna efter lämpliga arter.

Annons