Vill ha liten lättskött mal som håller rent

#1 - 13 oktober 2005 18:12
Jag funderar på att skaffa mig en liten mal som hjälper till att hålla rent i akvariet, jag har visserligen en pump men den suger inte upp sånt som ligger på botten: matreset, fiskbajs och döda löv... Därför vill jag gärna ha en liten mal.
Jag har nyligen startat upp mitt akvarie som är på ca 20-25 liter, dvs inte så jätte stort, just nu har jag tre guppys och tänker inte ha så mycket mer eftersom guppysarna lär få massa barn. Så jag vill ha en liten mal som är lättskött, är bra tillsammans med mindre fiskar (i detta fall guppys som sagt) och håller bra rent.
Akvariet håller en tempratur på ungefär 20 grader.

Vill ha massor med tips, visa gärna bilder och tips på hur malen ni rekommenderar ska skötas.

MVH//Paulina
#2 - 13 oktober 2005 18:23
Kör på räkor eller 1-2 otocinclus.
#3 - 13 oktober 2005 18:24
Kan tilläga att malar inte äter antingen bajs, döda löv eller matrester. ;) De äter alger.
#4 - 13 oktober 2005 18:26
Hmm, min lill apansarmal jag hade för ett par år sedan åt både matrester, alger och döda löv... Räkor vågar jag inte ha, tycker dom är lite... läskiga..
#5 - 13 oktober 2005 18:30
Skulle ge vad som helst för en mal som äter upp skiten efter mina Pleco:sar :D
#6 - 13 oktober 2005 18:45
Okej dom kanske inte äter bajs men de städar väl och håller rent? Det har iallfall alltid jag trott och det har uppenbarligen de malar jag haft också trott.
#7 - 13 oktober 2005 18:50
Mina pansarmalar jobbar dygnet runt. De är aldrig stilla (eller ja det händer ju). Dock går de inte på rutorna, men det har jag en kin. algätare till.
Är du månne Skrabbe på AoH?
#8 - 13 oktober 2005 18:52
[QUOTE=qenzo]Mina pansarmalar jobbar dygnet runt. De är aldrig stilla (eller ja det händer ju). Dock går de inte på rutorna, men det har jag en kin. algätare till.
Är du månne Skrabbe på AoH?[/QUOTE]

Japp, det var tack vare dig jag hittade hit:D

Jag hade gärna skaffat mig några pansarmalar då jag verkligen gillar just den sorten, men det är ju en stimfisk och jag har inte plats för det...
#9 - 13 oktober 2005 19:12
*s*
Jag har 2 st jag...och det fungerar då kalas.
#10 - 14 oktober 2005 10:10
[QUOTE=qenzo]*s*
Jag har 2 st jag...och det fungerar då kalas.[/QUOTE]
Det fungerar nog, men de trivs bäst i en grupp på minst 5-6 st.
#11 - 14 oktober 2005 14:13
CBR:
Ja det blir fler sedan då karet är större, men dessa har levt samman i drygt ett år.
De får leva med att bara vara två...;)
#12 - 16 oktober 2005 10:18
Varför inte en ampullariasnäcka? De städar både alger och matrester och växtrester, är roliga att se på och behöver inte ha sällskap. De blir visserligen hyfsat stora (5-6 cm i diameter) men rör sig långsamt och verkar inte haså stora utrymmeskrav. Jag har en ampullaria i mitt yngelkar på 19 l och det fungerar fint! De vill gärna ha lite hårt vatten (dvs en kalkstensbit), men det stämmer bra med levandefödande tandkarpar, som trivs bäst i hårt vatten. Det enda som skulle kunna vara negativt är att de rör sig relativt lite och långsamt om vattnet är kallt, så för att skapa optimala villkor bör du byta glödlampor till ngt som ger lite mer energi så temperaturen höjs till ung 25*C, samt att de gärna äter även färska växter om de är mycket mjuka (hygrofila polysperma är en favorit, svärdsplantor kan de tugga lite på om de är hungriga men vattenpest får vara ifred).

Min ampullaria är urcharmig, simmar gärna upp på ngn växt, rot eller sten för att sedan glidflyga ner till botten. Och det är riktigt roligt att se honom mumsa alger på ytan eller omfamna zucchini, en algtablettbit eller lite växter för att få mumsa ifred.
Lycka till!
:) Iris
#13 - 16 oktober 2005 14:18
Nejnej nej ingen snigel, lånade en sådan från en djuraffär för ett tag sedan för ett fotoprotjekt och jag måste säga att jag tycker den var väldigt läskig, höhöhö...
#14 - 16 oktober 2005 17:12
Iris:
Ja jag har funderat på snäckor... de är vackra.
Men malarna gör jag mig inte av med för det;)... är och förblir en malmänniska.

Annons