Vill ha flera fiskar

#1 - 2 januari 2012 20:08
Hejsan!

Nu har jag haft igång mitt akvarie i ett år.

-Har inga grönalger med dessvärre några tofsalger (när jag kollat här)

-Har ett kar på 250 liter med 7st. firrar i.4 Guldbarber och 2 kopparbarber och 1 mal.

Nu till frågan jag har haft säkert över 30 st. fiskar sammanlagt men de bara dör vartefter.De här som jag har nu har överlevt nästan från början.Vad gör jag för fel? Före jag köpte senaste omgången på 2 kopparmalar så tog jag med nitrivec för jag tror att jag inte har fått bakterierna igång ordentligt men borde de inte kommit igång efter det?
Iallafall kopparmalarna försvann :(
Nu har jag funderat på att görd med det här carbo nånting som jag läst om här som ska va bra för växterna och ta kål på tofsalgen.Har inte mycket tofsalg.
Jag skule gärna köpa fler fiskar ser som lite fisigt ut med de här 7 st. som glider på i ett stort kar.

Har någon nån ide om vad jag gör för fel?
#2 - 2 januari 2012 20:09
Äsch nu for jag nästan all information jag hade skrivit =(

Måste skriva om det imorn
#3 - 2 januari 2012 21:10
Vad har du för pumpar/filter?

Hur ofta gör du vattenbyten?
#4 - 3 januari 2012 07:33
- Namnen på pumparna vet jag inte för jag har köpt begagnat av en släkting men har en inne och en utanför.

- Gör vattenbyten varje vecka ca.10 % och en gång i månaden 1/3. Har ett akvarie på 250 liter.

- Har ungefär 12 st.växter de mindre växer bra men de större och längre har många mörka hål.

- Har belysningen tänd ca.10 timmar per dag

- Har värmestav och håller graderna på 26 grader.

-Hade 2 snäckor oxå men de hann inte ens föröka sig innan de försvann.

-Har småkornig sand i botten.
#5 - 3 januari 2012 08:49
Kan du fixa en bild på akvariet? Det verkar som något är fel - eller också har fiskarna du köpt inte varit friska. Men, du skulle antagligen vinna på att skaffa lite fler växter, gärna något mer snabbväxande.
#6 - 3 januari 2012 09:29
Ja, nåntiong är ju fel eftersom fiskarna bara dör vartefter. Har du kollat vattenvärden ?? Nitrit, Nitrat ?? Vad har ni för vatten där du bor, egen brunn eller kommunalt, kan ju vara så att det finns ämnen i kranvattnet som fiskarna inte klarar av ???
#7 - 3 januari 2012 10:30
Ja ska fixa bild.
Jo men det är ju just det att jag har köpt flera snabbväxande växter men de dör oxå bara bort endast de små längs fram ska kolla om ja hittar namn på dem som trivs jättebra och föröker sig.Nitrit test har jag och det har bara varit bra.Sätter i easy life efter vattenbytena.Har kommunalt vatten.
#8 - 3 januari 2012 11:14
Hur laddar man upp en bild här?
#9 - 3 januari 2012 13:42
http://imageshack.us/

o klistra in länken sen i ditt meddelande.

Eftersom du inte är goldmember så kan du inte posta direkt.
#11 - 3 januari 2012 16:53
Här kom bilderna =)
#12 - 3 januari 2012 21:15
Det ser väl ganska bra ut. Urnan och de vita stenarna vet jag ju inte vad det är för material, men troligen ofarligt. Svärdplantor och Cryptocoryne ser fina ut. De kommer fylla fint tids nog.

Du får berätta mer om de fiskar som dött. Jag vet inte vad kopparmal är. Har du något vetenskapligt namn? Vilka arter har det mer varit? Hur har dom dött? Sår? Prickar? Konstigt beteende? Har de ätit normalt?
#13 - 3 januari 2012 22:14
Har du dropptest på nitrit? Det kan inte vara så att du övermatar?
#14 - 4 januari 2012 07:00
Ja jag har dropptest på nitrit.Nä jag tror inte jag övermatar för jag matar bara en gång och bara så mycket att det äter upp allt i ett nafs.

Mmm men svärdplantorna har så lite blad och det kommer inte upp några nya just nu så jag är rädd att dom ska försvinna alla de här andra är oxå bara lite kvar av.
skickade igår efter easy-carbo tror jag den hette dels för att göda växterna men oxå få bort de där tofsalgerna.
Jag har haft 3 malar till i olika omgångar och senast vet jag inte om den jag har kvar tog livet av den sista för den var mindre än den här.Så har jag haft scalare och dom tror jag fick vita pricksjukan så jag medicinera dom dog men ingen annan just då.
Så har jag haft flera svärdbärare men dom började flyta på sida och så bar det iväg för dom med.dom var de första som blev dåliga och fiskaffären skickade hit medicin som skulle ta på allt förutom vita pricksjuka.
många fiskar har bara försvunnit över natten.Så dom vet jag inte vad som hänt med.
Men dom här barberna som jag har nu har jag nästan haft från början för ett år sen och dom verkar hänga med är dom extra tåliga eller?!
#15 - 4 januari 2012 07:04
Corydoras aeneus

Det här hitta jag när jag letade runt här.Pansarmal
#16 - 4 januari 2012 07:11
Kanske kan vara aktuellt med en "omstart" utav karet? Dvs grundlig rengöring med kokning utav gruset osv..
#17 - 4 januari 2012 07:17
Ja himax tror du kan ha rätt i det...

jag skulle nog spontant köra lite större vb:n för det första men 10 % kan fungera men skulle nog gå mer åt 20-30% varje vecka men det är bara min åsikt, jag hade iallfall problem med att få växterna att klara sig bra i finkornig sand vet att andra på forumet inte har några problem alls men skaffa ett par malyasiska sandsnäckor för att vända runt sanden lite också.

Jag skulle inte spontant heller i det här läget börja med EC du kanske kan börja göda med lite näring som PMDD eller liknande.

kortfattat lite större vb:n frekvent samma varje vecka för att få en balans, införskaffa lite malaysiska sandsnäckor för att vända runt sanden och möjligtvis införskaffa pmdd som du kan beställa här ifrån www.pmdd.se
#18 - 4 januari 2012 07:18
Åhnej menar du det? Ja kanske det är det som är problemet.Jag köpte ju akvariet utav en bekant och dom tvättat sanden och akvariet sen sköljde jag bara sanden och gjorde inget mer resten hade dom gjort.Tvättat alla pumpar med mera.Jag tvättade inget mer för jag har ju läst här att man ska försöka hålla kvar bakterierna MEN kanske jag gjorde fel iallafall?! Men skulle det inte ha tagit sig nu då när det gått 1 år?
#19 - 4 januari 2012 07:21
Ja jag har ju köpt sandsnäckor 2 st. men nu har båda försvunnit =( större vb låter nog bättre än att börja om från 0 =)

Jo jag har läst oxå om att finkornig sand är svårare att odla i.
#20 - 4 januari 2012 07:37
Börja med lite fler malayer kanske 5 st eller så, tänkte bara höra hur gör du vid inkoppning och liknande? har fiskarna levt ett tag eller har det gått ganska snabbt utför?

Börja med 30 % vb släng i lite pistia stratiotes (flytväxter) och hornsärv. och inte några grenar ganska massivt vet att på plantswap.se kan du få tag i pistia billigt
#21 - 4 januari 2012 07:51
Malayer? Malar eller?
Jag brukar ta en kopp vatten ur akvariet o tillsätta i påsen var 10:e minut i lite över 30-45 minut.

Dom brukar leva i 2-3 veckor.

Varför flytväxter?
#22 - 4 januari 2012 08:01
Vilken bra sida synd bara att jag bor i grannlandet Finland blir väl nog både för långt och för dyrt att skicka.
#23 - 4 januari 2012 08:04
haha nej malayer är malaysiska sandsnäckor ^^ det låter rimligt då att inkoppningen fungerar ...ja det var inte länge de levde

Du får upp snabbt upp växtmassa, bra för att motverka algväxt = Mycket bra!
#24 - 4 januari 2012 08:04
mick12 skrev:
Vilken bra sida synd bara att jag bor i grannlandet Finland blir väl nog både för långt och för dyrt att skicka.

ah jo men du kan nog få tag i pistia hos din lokala fiskaffär:)
#25 - 4 januari 2012 08:11
Har du rengjort filtret? Ett igenkloggat filter kan skapa alla möjliga föroreningar, inte bara nitrit. (Kanske står någonstans i texten ovan att du gjort?) Görs lämpligen i fjärtljummet rinnande vatten eller i en hink med akvarievatten.

Kolla också att det inte ligger död fisk någonstans, t.ex. i eller bakom filtret.

Mvh
#26 - 4 januari 2012 08:17
Rengjorde du filtrena när du tog över karet? Satt filtermassan i när du drog igång filtrena? för annars om du inte har gjort det så har filtermassan säkert torkat och det kan ha skapats massor med som ovan nämnt möjliga föroreningar. Vilket kan skapa mycket problem...

så mitt tips då som också ovan nämnt rengör filtrena.
#27 - 4 januari 2012 08:18
Jag har ju försökt att tvätta filtret så sällan som möjligt...för att få igång bakterierna =) men det stora utanför har jag tvättat efter ett halvår och det börjar snart bli dags igen.det mindre innuti tar jag lite oftare kanske 2-3 ggr på ett halvår.

Ja men dom e så dåliga på växtnamn här och vet knappt vilka växter dom har =( men ska försöka få tag i dom där.kollade på nätet hur de såg ut.

Ja ska fixa fler snäckor.Trodde inte dom kunde dö utan avlade ut sig i massor!
Sen trodde jag man skulle få dem på köpet men de var ju ganska dyra de med =( åtminstone här.

Ja man drar sig för att köpa fler fiskar fast man ju så gärna vill se lite mer rörelse i akvariet när de bara dör bort.
#28 - 4 januari 2012 08:21
Nja jag tror inte jag rengjorde dem mera än vad ägarna före hade gjort men dom hade ju allt rengjort och det var kallt ute så vattnet hade frusit i filtrena så de var ju inte direkt torra men vi körde nog bara igång sen direkt.Jag har ju rengjort filtren nog efteråt men bara i akvarievattnet i en hink borde jag rengöra dem grundligare???
#29 - 4 januari 2012 08:22
Helt rätt bara att du gjorde det i början så är det ok, musselblomma heter den också .

ja när de trivs så förökar de sig i massor, underligt brukar vara billiga i sverige iallafall vad jag har fått erfara.

Annars är nog enda lösningen att börja om på nytt, i vissa kar så går det troll...dessvärre.
#30 - 4 januari 2012 08:25
Ånej jag har ju nog funderat på det men hur ska jag göra då??
Tvätta fönster och sand...inredning...ska allt kokas??
Räcker det med att tvätta filtret i akvarievattnet eller ska jag tvätta det i rent vatten då?
Hur gör jag med fiskar och växter kan jag bara sätta ner dem igen sen eller borde akvariet gå ett par dar utan??
#31 - 4 januari 2012 08:26
Borde jag tillsätta nitrivec då? När jag startar upp igen?
#32 - 4 januari 2012 08:37
mick12 skrev:
Ånej jag har ju nog funderat på det men hur ska jag göra då??

Tvätta fönster och sand...inredning...ska allt kokas??

Räcker det med att tvätta filtret i akvarievattnet eller ska jag tvätta det i rent vatten då?

Hur gör jag med fiskar och växter kan jag bara sätta ner dem igen sen eller borde akvariet gå ett par dar utan??

ja du kan sköja av gruset grundligt inga använda en svamp som inte är antimögel behandlad och inga rengöringsmedel alls bara vatten och rengöra lite större stenar rötter kan du koka eller hälla kokande vatten över sen ner med allt igen. Du kan ha i lite bakteriekultur om du vill kicka igång allting snabbare men jag brukar starta upp mina kar utan.

Fyll upp med nytt vatten ner med växter och ner med fiskarna och håll uppsikt under de närmsta veckorna-månaderna efter nitrit. kör på 20-30 % vb.
#33 - 4 januari 2012 08:39
Men prova först med flyt växter malayer och hornsärv och 20-30% vb varje vecka för att få balans i karet:)
#34 - 4 januari 2012 09:31
Puh tur det fanns den möjligheten innan jag hann rusa till =)

japp ska försöka med det.Alltså snäckorna är bra för de rotar på i sanden och flytväxterna vad var de bra för att hålla bort alger nåt mer?? och så 20-30% vb ska det få balans i karet??
#35 - 4 januari 2012 10:11
flytväxter bra för att få upp växtmassa snabbt och motverka alger 20-30% vb varje vecka för att få balans dvs inte 10 % några veckor och 30 % några veckor sedan att ha en rutin att alltid byta vatten samma dag i veckan då får du balans i karet inte onsdag ena veckan sedan lördag osv. samma dag vecka efter vecka.
#36 - 4 januari 2012 10:32
Ja det där kände jag ju igen mej i =) okej varje vecka samma dag och samma mängd.

Är det så himla viktigt??!!!!!! Hur gör man om man åker bort på semester då nån vecka?
#37 - 4 januari 2012 10:38
precis ;)

Det fungerar att hoppa över någon vecka/veckor men då får man göra lite annat med vattenbytena man får göra ett par små vb precis när man kommer hem med några dagars mellanrum sedan 1/3 sen fortsätter man..

Viktigt och viktigt om du vill ha så bra förutsättningar som möjligt i ditt kar för en bra balans så är det viktigt.
#38 - 4 januari 2012 10:44
Den här malen som du har kvar. Vet du vad den heter?
#39 - 4 januari 2012 10:56
Corydoras aeneus skrev han lite tidigare i tråden.
#40 - 4 januari 2012 11:59
"Hon" ;) nja tror inte jag skrivit vad den heter den här malen jag har kvar det är en skäggmal har jag kollat här den där corydoras det var de där kopparmalarna jag köpte här förrut som har dött.

Klart jag vill göra det riktigt för jag vill njuta av mitt akvarie :)
#41 - 4 januari 2012 12:29
haha förlåt ;) okej så va det då är det en ancistrus som du har kvar.

Helt rätt inställning..:) !
#42 - 4 januari 2012 13:01
Bra, då är det inte heller den som är skuld till döda fiskar. En Ancistrus kan äta upp döda fiskar och levande fisk som har svårt att röra sig, men inte friska fiskar av de arter du har prövat. Jag kan inte förstå att det skulle vara något problem alls med ditt akvarium. Jag allt hänger på att du har köpt fisk av dålig kvalitet. Pröva med att byta akvariehandlare.

Vet du vad du har för vatten i kranen? Hårt eller mjukt? Det avgör lite grann vad du bör satsa på för fisk.
#43 - 4 januari 2012 13:30
Nä har ingen aning om det är hårt eller mjukt hur kan man avgöra det?? Ja jag förstår inte heller varför de inte kan överleva.
#44 - 4 januari 2012 14:09
Var bor du? :) Är det i Vasa-trakten kan jag verkligen rekommendera Vaasan akvaarioliike :) Han har väldigt bra kvalitet på sina fiskar och bra priser.
#45 - 4 januari 2012 15:13
Ja just jo jag har förstås varit på den andra affären.Ska byta affär.Lilltjejen köpte sitt marsvin hos den killen oxå :D
#46 - 4 januari 2012 16:20
Gör det ;) "Den andra affären" slutade jag handla på nästan genast jag skaffade akvarium :)
#47 - 4 januari 2012 19:00
Miliimli skrev:
Var bor du? :) Är det i Vasa-trakten kan jag verkligen rekommendera Vaasan akvaarioliike :) Han har väldigt bra kvalitet på sina fiskar och bra priser.

I Sverige går det att se på vattenverkets hemsida (när man letat lite) oftast en hel kemisk analys av kranvattnet. Vet du om det är likadant i Finland? Jag är inte så bra på finska, så jag tänker inte ens försöka leta.
#48 - 5 januari 2012 00:20
Jag har ingen aning faktiskt. Och tror jag är nästan lika dålig på finska som alla andra här ;) Inte lätt att vara född finlandsvensk inte ;)

Ska leta runt lite och kolla om jag hittar nåt....

Hmm.. har ingen aning om vad jag letar efter egentligen, men vattenverket hade i alla fall även svenska sidor :) Vet inte om dethär säger något?

http://www.vaasanvesi.fi/Pa_svenska/Presentation/Molntraskets_vattenverk/Process-schema
#49 - 5 januari 2012 02:29
Tack!

Nu kan man jämföra
http://www.stockholmvatten.se/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval-dekl-Nor-2010.pdf
med
http://www.vaasanvesi.fi/Link.aspx?id=1106948

Vasa-vattnet är ungefär som Stockholmsvattnet när det gäller hårdhet. Slutsats: ett utmärkt vatten till det mesta. För mjukvattenfiskar fungerar det bra som det är. Skall man ha Malawi, Tanganyika, många fiskar från Centralamerika + en del andra skadar det inte att tillsätta lite kalk i någon form, men är oftast inte nödvändigt.

Alltså är det inte heller kranvattnet som har varit problemet - vilket jag ville utesluta.
#50 - 5 januari 2012 07:52
Va duktiga ni är :) okej inget problem med vattnet nä det är nog mera som om jag inte fått fart på mina bakterier.Fast jag har ju kört nitrivec så de borde ju vara på G eller?Ja jag vet inte vad det är för fel.Men ska börja köra samma dag varje vecka med vb och större vb så får vi väl se då om det tar sej.Men värst när det blir så dyrt med alla fiskar som går åt. Men jag ska byta fiskaffär :) Det rör väl sig nog om både veckor och månader innan jag ser nån skillnad med vb i akvariet? Ska fixa mer snäckor och de där flytväxterna.
#51 - 8 januari 2012 09:13
Har hittat en av de 2 äppelsnäckorna jag haft den har varit försvunnen i flera dagar och igår när jag såg den igen så var den så slö och konstig så jag trodde den skulle dö över natten men nu är den på G igen.
Kan dom försvinna så här ibland? Eller har den varit utsatt för nån fisk och hållit sig gömd?
Kanske den andra kommer fram igen då oxå får man hoppas.
#52 - 3 februari 2012 18:19
Har kört med easy carbo nu och tycker växterna tar igen sig lite men tofsalgerna finns kvar. Har kvar barberna och malen och endast 1 snäcka.Har igen börjat fundera på mer fiskar men hur många vågar jag köpa och hur ofta ska jag göra vattbyte, hur mycket och hur länge veckor ska jag hålla på med extra vattbyten??

Annons