Vill ha fisktips

#1 - 26 november 2009 17:20
Jag har just köpt ett till akvarium och funderar lite på vad jag ska fylla det med för fiskar. Det är 100L och ska inte vara saltvatten.

Jag skulle vilja ha tips på fiskar som är;

1. Färgglada
2. Snälla (inte aggressiva)
3. Någorlunda roliga
4. Inte alltför korkade

Några förslag? :d
#2 - 26 november 2009 20:20
Jag skulle föreslå att du helt enkelt klickar in på http://www.zoopet.com/fiskar/index.php, klickar in vad du söker och väljer att visa länkarna med bilder. Sedan sitter du där en kväll eller två och fipplar och längtar och läser ordentligt. ^^

SEN kan du fråga om tips!
Annars blir frågan så bred att man inte vet Var man ska ta vägen. ; )
#3 - 26 november 2009 21:08
Pickles skrev:
Jag skulle föreslå att du helt enkelt klickar in på http://www.zoopet.com/fiskar/index.php, klickar in vad du söker och väljer att visa länkarna med bilder. Sedan sitter du där en kväll eller två och fipplar och längtar och läser ordentligt. ^^

SEN kan du fråga om tips!

Annars blir frågan så bred att man inte vet Var man ska ta vägen. ; )

Har redan kollat det och vill gärna ha ett brett svar.. Dessutom finns det ju fler sorters fiskar. :d
#4 - 29 november 2009 15:29
Hej!
Jag har kollat lite på killi, dom är fina och färgglada!
Vet inte om dom är snälla däremot?
Har inga själv men funderar på att köpa! :D
#5 - 29 november 2009 20:09
Hej! Jag har kollat lite på killi, dom är fina och färgglada! Vet inte om dom är snälla däremot? Har inga själv men funderar på att köpa! :D

Ja, dem är fina. Men jag skulle inte kunna tänka mig själv att ha någon av årstidssorterna eftersom jag hatar när fiskar dör.
#6 - 30 november 2009 02:18
chainy skrev:
Jag har just köpt ett till akvarium och funderar lite på vad jag ska fylla det med för fiskar. Det är 100L och ska inte vara saltvatten.

Jag skulle vilja ha tips på fiskar som är;

1. Färgglada

2. Snälla (inte aggressiva)

3. Någorlunda roliga

4. Inte alltför korkade

Några förslag? :d

Sällskaps akvarium?

20st smyckestetra
2st Peckoltia sp. L015
1+1 Apistogramma Hongsloi
#7 - 30 november 2009 18:15
Markus1984 skrev:
Sällskaps akvarium?

20st smyckestetra

2st Peckoltia sp. L015

I så fall tycker jag 1+2 Ap.Hongsloi, eftersom det är risk att honan blir ihjälstressad av hanens uppvaktning.
#8 - 1 december 2009 18:33
Markus1984 skrev:
Sällskaps akvarium?

20st smyckestetra

2st Peckoltia sp. L015

Ja.

Apistogramma Hongsloi var inte dum! :D
Bilagor:
#9 - 1 december 2009 18:33
Saturnus80 skrev:
I så fall tycker jag 1+2 Ap.Hongsloi, eftersom det är risk att honan blir ihjälstressad av hanens uppvaktning.

Det lät ju inte så snällt :confused:
#10 - 1 december 2009 18:35
Dvärgciklider är fina överhuvudtaget. Är det något speciellt man ska tänka på dem? Har dem ungefär samma humör som afrikanska ciklider?
#11 - 1 december 2009 18:58
chainy skrev:
Dvärgciklider är fina överhuvudtaget. Är det något speciellt man ska tänka på dem? Har dem ungefär samma humör som afrikanska ciklider?

Inget speciellt du bör tänka på förutom att se till att ha c:a 2st grottor per par.. Dvärgcikliderna jag har/haft har varit betydligt snällare än de flesta andra ciklider från SA och afrika.

Av Hongsloi tycker jag att det räcker med 1+1 eller 2 hanar och 1 hona...honan är mycket tuffare än hanen.
#12 - 1 december 2009 19:06
Markus1984 skrev:
Inget speciellt du bör tänka på förutom att se till att ha c:a 2st grottor per par.. Dvärgcikliderna jag har/haft har varit betydligt snällare än de flesta andra ciklider från SA och afrika.

Av Hongsloi tycker jag att det räcker med 1+1 eller 2 hanar och 1 hona...honan är mycket tuffare än hanen.

Hur tänker du nu, 2 hanar i ett 100l kar? En Ap-hane har ett revir på 60-100cm.
Min hongsloi-hona är inte speciellt agressiv, jag har tyvärr bara en och 14 dagar av 15 är hon uppe i ett hörn pga hård uppvacktning av hanen, visst den 15:de dagen är hon leksugen. Jag har haft mitt par i en månad nu och hoppas att jag får tag på en hona till innan den gamla dör av hjärtattack.

Annons