Vill göra sydamerikansk med svartvatten

#1 - 19 december 2008 18:09
Jag har tröttnat rejält på mitt akvarium, det är alger och växterna växer inte bra överhuvudtaget. Därför tänkte jag göra om hela akvariet och hoppas på att få en nytändning!

200 liter är akvariet på.
Jag tänker mig nån form av sydamerikansk biotop med rötter, grenar, löv och svartvatten. Hur gör jag detta bäst?
Kommer köpa antingen en stor rot eller flera små och ta grenar och löv från naturen. Hur håller jag vattnet tefärgat? Kan tänka mig att det som färgar från rötterna försvinner efter ett antal vattenbyten.
Är torvbotten att rekommendera och isåfall vad för torv (eller jord?) Hur mycket torv och hur mycket sand?

Jag har redan ancistrus, gul topazciklid och corydoras och dessa tänkte jag ska få fortsätta bo i akvariet. Tänkte eventuellt komplettera med ett ordentligt stim av någon tetrasort.

Skulle uppskatta ifall någon tog sig tid att svara :)
#2 - 19 december 2008 20:33
Alkottar är bra för att färga/försura vattnet. Torv funkar också, jag körde med torvbotten. Om du inte naturligt har vatten med låg ledningsförmåga kan det vara läge att samla regnvatten eller skaffa RO-filter.
#3 - 19 december 2008 20:53
Har själv mycket rötter + torvgranulat i filtret + tillsätter Sera Morena i vattnet som jag byter och har ett ganska skönt te-färgat vatten.
#4 - 19 december 2008 21:27
Torvgranulat, vad är det och var kan jag få tag i det?

Om jag ska ha torvbotten, kan man ha lös torv och lägga det under sanden? Tycker att det borde påverka en del i alla fall. Det jag tänker på är sådan torv man använder till hästar, har häst och skulle kunna ta därifrån i så fall.
Jag vill inte ha ett allt för lågt pH, vill ju inte att fiskarna ska dö. Fiskarna kommer ju simma i karet medan jag håller på och färgar det, om pH sjunker väldigt mycket kommer fiskarna att fara illa av det? Kan jag motverka det på nåt sätt?

Hur mycket Sera Morena tillsätter du vid varje vattenbyte?
#5 - 19 december 2008 22:23
Torvgranulat är torv ihoppressad till små "korn".

Har använt JBL och Sera. Du kan läsa lite om Seras granulat på denna länk
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=916&SectionId=2078

Vad gäller sera morena så är tillsätter jag drygt 5 ml per 10 liter vatten som jag byter.
#6 - 19 december 2008 22:42
Tror du att det blir för mycket torv om jag skulle ha torv under sanden, torvgranulat i filtret, mycket rötter och samtidigt tillsätta Sera Morena?
Går väl kanske inte att svara på, kanske är så att jag får hålla stenkoll på pH värdet i början så att det inte sjunker väldigt mycket och alla fiskar dör.
#7 - 19 december 2008 23:12
Vet inte vilket PH värde du är ute efter men om man börjar mixtra med PH och liknande så skall man ha stenkoll på vattenvärdena i början. Efter ett tag så har man järnkoll på vad som händer med dom lika åtgärderna i sitt specifika kar och behöver bara testa vattenvärdena då och då.

Vanlig torv= snabb & mycket effekt men tappar effekt snabbt
Torvgranulat= mindre/långsammare effekt men håller längre

Jag använder granulat eftersom jag tycker att jag får betydligt jämnare vattenvärden med det.
#8 - 20 december 2008 00:36
Tänk bara på att ett kar med surt svartvatten utan växter klarar inte av en "normal" fiskbelastning!

Du skriver inte vilka fiskar du har tänkt dig, men jag kan tänka mig ett par Apistogramma och några tetror.
#9 - 20 december 2008 10:09
Jag vet inte heller vilket pH värde jag har, har faktiskt aldrig testat men kommer såklart göra det om jag börjar mixtra med karet.

Växter tänkte jag ha, några svärdsplantor och kanske ev. lite valisneria. Även flytväxter kommer jag ha.
Fisksammansättningen tänker jag mig såhär:
2 ancistrus
4 cryptoheros myrnae
4 Scleromystax barbatus (ev. att jag gör mig av med)
7 Corydoras aeneus
Och ett stim tetror av någon sort, 20-30 stycken kanske.

Blir det alldeles för mycket fisk?
#10 - 20 december 2008 10:35
hur är det med alkottar då? har läst en länk om det om nån som testade x antal kottar under x lång tid. hur bra är alkottar som pH-sänkare? jag tänker främst på hur stabilt pHt blir av det...
#11 - 20 december 2008 10:42
Ja jag såg det också, är länkat högre upp i tråden.

Ni som har svartvatten i era kar, hur lågt pH har ni och vad trivs fiskarna bäst i? Hur lågt kan man tolerera innan man får ta till åtgärder för att höja pH igen?

Annons