vill gärna veta

#1 - 6 december 2003 15:48
hej igen.. samma topic, men den blev borttagen bara för att jag råkade lägga upp den två gånger..

men frågan är den samma.. vad har jag för ciklid?

försäljaren sa att den var vanlig och parar sig ofta. honan är liten och gulaktig med svarta ränder och svartare huvud. hannen är gråaktig med blåare huvud. jag har glömt vad ciklidsorten heter. därför frågar jag.

tacksam för svar.
#2 - 6 december 2003 16:33
Hej Slajmboll!

Du får nog berätta lite mer om dina ciklider...
Hur stora är de? Är de yngelvårdande? Är de aggressiva?

/Acc,ganska nyfiken nu
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 december 2003 16:35
Kan du inte kolla runt lite bland Zoopets artbeskrivningar och se om det finns någon fisk som åtminstone liknar din (speciellt vad gäller kroppsform).
Du går in på "Fiskar" och markerar sedan en ciklidgrupp åt gången (finns 16 st) och tittar på dem som småbilder.
På detta sätt kan fu på en kvart kolla igenom flera hundra ciklid-arter.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Om du inte vet i vilken kategori du skall lägga in en fråga så finns det en kategori som heter "Vilken kategori".
#4 - 6 december 2003 16:38
Hej igen!

Om inte annat kan du ju alltid gå tillbaka till din akvariebutik och fråga vad det var för sort. De brukar komma ihåg vad de har haft inne. Speciellt om du kommer ihåg i vilket kar fisken gick i.

/Acc
#5 - 6 december 2003 17:24
Det kan inte vara zebraciklid?
#6 - 6 december 2003 19:27
hejsan. jag är glad att ni är engagerade i frågan.

honan som fick yngel precis verkar vara väldigt vårdande och äter inte upp sina yngel.. hon fick 8 st men försäkerhets skull så satte jag in 5 st i en yngelbur. jag pallar inte gå till akvariebutiken för att det är några mil ifrån och internet är närmare till hands.. =)

men försäljaren sa att det var mycket mycket vanlig ciklid. den kostade runt 40 kr st och även hanen vårdar ynglena verkar det som.. inte som honan.. honan är där hela tiden med dem men hannen verkar vakta dem och kommer där nån fisk nära så jagar den väck den. honan är ja.. typ 3,5 cm lång. hannen är runt 7-8 cm tror jag. de verkar inte vara så aggressiva trots att försäljaren sa att de var aggressiva.
#7 - 6 december 2003 21:22
hmm.. nej, det är inte en zebraciklid..

men detta är hur skumt som helst.. nu har jag gått igenom alla sorters och ingen som är som denna. "Auratus-hannen" är fruktansvärt lik min hona. men det kan inte vara auratus-sorten eftersom min hona och hanne är totalt olika.. man kan inte tro att det är samma sort. "Dickfield's julle" liknade också min hona.. men där är samma problem.. min hanne och hona är totalt olika och enligt de sorterna så är hanne och hona lika..

vad ska jag göra? jag tänkte det kunde ju va kul att sälja ynglena men det kan man ju inte när man inte ens vet vad det är för fisk. hehe,.. snacka om ironiskt.
#8 - 6 december 2003 22:12
"men detta är hur skumt som helst.. nu har jag gått igenom alla sorters och ingen som är som denna. "Auratus-hannen" är fruktansvärt lik min hona. men det kan inte vara auratus-sorten eftersom min hona och hanne är totalt olika.."

Utfärgade Auratushanar är ju helt olika från honorna. Min fråga är om du har någon koll på vilken världsdel cikliden kommer ifrån? Eller om du vet ifall det är en Malawi, Tanganyika, någon annan afrikansk eller en amerikansk ciklid?
#9 - 6 december 2003 22:12
Du har ingen möjlighet att ta en bild o lägga upp??
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 december 2003 22:16
Foto på en auratus hona http://www.ciklid.se/bildarkivet_fisk.asp?FIRRE=1832&SLAKT=Melanochromis
#11 - 6 december 2003 22:25
nej. det är inte en auratus.. men jag har hittat en bild på honan. bilden finns på nordiska ciklidsällskapens sida.. där är en bild på omslaget på ciklidbladet nr 4. på omslaget finns finns honan.
#12 - 6 december 2003 22:27
jag har tyvärr ingen alls koll på vad det är för sorts ciklid.. det var ett tag sen jag köpte dem och jag köpte den bara för att jag tyckte hannen var fin. men jag glömde kolla vad den hette..
#13 - 6 december 2003 22:33
det kan inte vara någon art av Aulonocara du har då?
#14 - 7 december 2003 01:04
Är det den här möjligen, för det är den som är på omslaget. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=195
#15 - 7 december 2003 01:25
Hej

Jag skulle gissa på Apistogramma, t.ex cacatuoides. Honans storlek och färg tyder på det. Den blir knallgul när den vaktar yngel, och har ett svart band som går från huvudet till stjärtfenan. Hanen är gråbrun, med ett svart band, och de första fenstrålarna i ryggfenan är förlängda, och han har lite lyrstjärt. Men hanarna av de olika Apistogramma-arterna skiljer sig rätt mycket åt, men av din beskrivning, och det faktum att den är vanlig, skulle jag gissa på cacatuoides.

MVH Micke
#16 - 7 december 2003 01:32
En annan sak som talar för kakaduorna är yngelvården. Men du måste mata ynglen med nykläckt artemia om du vill ha någon betydande överlevnadsgrad.
#17 - 7 december 2003 08:59
Hejsan allihopa. Jag tackar er grymt mycket för svaren, utan er hjälp så vet jag inte vad jag hade gjort. =)

Jag har kollat upp fiskarna ni nämnde och kommit fram till att det är en grön bågfensciklid. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=195 än en gång så tackar jag er alla.
#18 - 8 december 2003 09:19
Ursprungligen skickat av slajmboll

Hejsan allihopa. Jag tackar er grymt mycket för svaren, utan er hjälp så vet jag inte vad jag hade gjort. =)

Jag har kollat upp fiskarna ni nämnde och kommit fram till att det är en grön bågfensciklid. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=195 än en gång så tackar jag er alla.

Hej, läste alla era undringar och förstod genast att dina fiskar är
just de samma som jag hade, nu endast hanen!
Han tog död på sin tilltänkta.
Tydligen är de som männskan,olika betende fast samma sort!?
Mvh. Hasse

Annons