Vill börja producera ny sorts ljusramp!

#1 - 21 september 2005 14:10
Hej!

Jag har en idé om en ny sorts ljusramp, finns det någon som vet hur jag lättast hittar någon som är villig att börja producera denna åt mig?
Företag eller privatperson?
Jag bor i Malmö, men det behöver ju inte producenten göra!

Tacksam för svar!

/PH.
#2 - 21 september 2005 14:14
Kanske det...
Jobbar för ett företag som producerar och säljer armaturer.
Är det lysrör eller metallhalogen ni tänkt använda?
#3 - 21 september 2005 14:15
patent o registreringsverket i första hand?
#4 - 21 september 2005 14:18
"y0da": Ljuskällan är inte riktigt bestämt ännu,
och på svar till "Användarnamn" så har jag kollat upp PRV åxå!
Tack för omtanken! :-)
#5 - 21 september 2005 14:19
Personligen skulle jag nog börja med en prototyp iofs ;)
Innan man slänger iväg dyra (?) pengar för att regga skiten.
Sen är det väl nästan onödigt att regga det också, räcker att en konkurrent gör den 2cm kortare och 1cm smalare för att det ska räcka som en "ny armatur". Kanske till och med bara byta spårskruv mot stjärnskruv.
Vad det gäller belysning är det skrämmande hur lika armaturer kan vara och ändå ha egna patent.
#6 - 21 september 2005 14:24
Ja, jag kan inget om registrering, försöker lära mig det nu!
Men om du har rätt i det där med att bara byta ut en skruv eller två för att skilja sig så är det ju lite snopet...
Vad heter ditt företag? Bygger du allt själv?
#7 - 21 september 2005 14:32
Jag jobbar för Noral AB. Vi har en egen fabrik i Norge som tillverkar armaturer. (www.noral.se om du är nyfiken).
Skickade ett privat mess till dig nyss...
#8 - 22 september 2005 07:25
Det kan vara svårt att få patent på en produkt som inte är tekniskt unik. men den kan istället gå att mönsterskydda! Mönsterskydd har dessutom längre varaktighet än patent. Man skall inte ge ut för mycket information till företag innan man skyddat sig på något sätt. Det är inte sällan som företagen snor idén. Ibland rätt av och i andra fall ändrar de nån detalj och säger att idén var deras egen. Ta kontakt med en uppfinnarförening. De brukar kunna hjälpa till med lite råd. De har ju viss erfarenhet :))
#9 - 23 september 2005 10:39
ok, tack så mycket för hjälpen! det är verkligen mkt att tänka på! Jag har fått tag på ett företag som hjälper folk med att starta eget... vet inte ännu om det kan vara nåt. Men jag tänker inte säga till nån vad min idé går ut på, för att inte riskera otrevligheter!
#10 - 23 september 2005 11:37
[QUOTE=PelleHansson]ok, tack så mycket för hjälpen! det är verkligen mkt att tänka på! Jag har fått tag på ett företag som hjälper folk med att starta eget... vet inte ännu om det kan vara nåt. Men jag tänker inte säga till nån vad min idé går ut på, för att inte riskera otrevligheter![/QUOTE]
Ok, lycka till! Vi lär väl höra om det gick bra eller ej (om några år eller så...) :-)

Annons