Vill bara skriva av mig..

#1 - 10 september 2007 18:49
Japp, då har man lyckats att köpa "grisen i säcken" *Suckar högt*
Var för 3 veckor sedan och köpte mig ett akvarium på 312 liter. Har väntat med att fixa det för att min pappa skulle ta bort modulerna som satt på rutorna för att jag tyckte dem satt fel. Idag äntligen så skulle vi fixa med det. Pappa började skrapa bort silikonet när han började svära och ha sig. Det visade sig att bakom en av modulerna var det en liten liten spricka som de hade gömt så bra bakom modulen. Var omöjligt att se. Dum som man var att tro gott om alla människor ber jag honom inte att fylla karet för att han garanterade att det var i bra skick när jag köpte det. Och jag håller med om att det ser jätte bra ut! Självklart får jag ju skylla mig själv.. men oj, att jag aldrig mera kommer att lita på folk. :( *Hur kunde jag vara så dum?!*

Nu imorgon skall pappa ringa sin kompis som är glasmästare för att se vad han tar att silikona om det och sätta dit en ny glasruta bak.

Men oj så besviken jag är. Hoppas verkligen att han har dåligt samvete.
Varför skall jag alltid tro gott om alla människor?! :confused: Detta var min första och sista gång jag köper ett akvarium begagnat.. tror jag. Visst var det inte jätte dyrt och handlade om mycket pengar.. men att bara lura någon på pengar så där.. usch, jag blir såååå arg!!

Hanna - Har lärt sig en läxa för livet!
#2 - 10 september 2007 18:52
Pumis skrev:
Japp, då har man lyckats att köpa "grisen i säcken" *Suckar högt*

Var för 3 veckor sedan och köpte mig ett akvarium på 312 liter. Har väntat med att fixa det för att min pappa skulle ta bort modulerna som satt på rutorna för att jag tyckte dem satt fel. Idag äntligen så skulle vi fixa med det. Pappa började skrapa bort silikonet när han började svära och ha sig. Det visade sig att bakom en av modulerna var det en liten liten spricka som de hade gömt så bra bakom modulen. Var omöjligt att se. Dum som man var att tro gott om alla människor ber jag honom inte att fylla karet för att han garanterade att det var i bra skick när jag köpte det. Och jag håller med om att det ser jätte bra ut! Självklart får jag ju skylla mig själv.. men oj, att jag aldrig mera kommer att lita på folk. :( *Hur kunde jag vara så dum?!*

Nu imorgon skall pappa ringa sin kompis som är glasmästare för att se vad han tar att silikona om det och sätta dit en ny glasruta bak.

Men oj så besviken jag är. Hoppas verkligen att han har dåligt samvete.

Varför skall jag alltid tro gott om alla människor?! :confused: Detta var min första och sista gång jag köper ett akvarium begagnat.. tror jag. Visst var det inte jätte dyrt och handlade om mycket pengar.. men att bara lura någon på pengar så där.. usch, jag blir såååå arg!!

Hanna - Har lärt sig en läxa för livet!

ajaj...det var inte kul :(....jag har iofs inte köpt något kar på blocket än.....har bara sålt....men jag kan förstå att du blir arg.....tycker det var väldigt dumt av dem att inte säga att där var någon spricka:mad:......men men, vad ska man göra??.....
#3 - 10 september 2007 18:57
Det är väll olagligt att dölja fel på varor som man säljer om jag inte vet fel.
Tycker du skall ringa upp denna kille/tjej och tala allvar med den.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 september 2007 20:17
Är du säker på att de kände till sprickan? För dom satt ju också modulen framför sprickan så det är ju långt ifrån säkert att den som sålde akvariet hade sett det.
En spricka kan ju även ha uppstått under transporten - det är ju t.o.m. som så att sprickor oftast uppstår under transporten.

Nå jag vet inget om ditt fall, men man behöver kanske inte alltid tro det värsta om folk.
Dock, oavsett orsaken så var det ju tråkigt det som hände.

Rent juridiskt är det nog inte så mycket att göra åt. Konsumentlagen reglerar inte affärer mellan privatpersoner och att stämma någon är nog att gå väl långt. Dels kostar det mycket och dels är utgången osäker (det är du som skall bevisa att felet fanns från början och att de dessutom kände till det.

Nej, det är nog bara att bryta upp ihop, och komma igen[:o]
#5 - 10 september 2007 20:19
Där har du en poäng Kjell :P
#6 - 11 september 2007 06:23

Rent juridiskt är det nog inte så mycket att göra åt. Konsumentlagen reglerar inte affärer mellan privatpersoner och att stämma någon är nog att gå väl långt. Dels kostar det mycket och dels är utgången osäker (det är du som skall bevisa att felet fanns från början och att de dessutom kände till det.

Rent juridiskt har du alltid 2 veckors ångertid enligt konsumentköpslagen, detta gäller även på blocket. Jag hade ringt upp och krävt en förklaring, ev. krävt ett återköp (eller kanske en penning tillbaka)! Stämma folk behövs inte. Man har lagen på sin sida ändå.

//En som studerat Handel i 3 år...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 september 2007 06:42
iRiC skrev:
Rent juridiskt har du alltid 2 veckors ångertid enligt konsumentköpslagen, detta gäller även på blocket. Jag hade ringt upp och krävt en förklaring, ev. krävt ett återköp (eller kanske en penning tillbaka)! Stämma folk behövs inte. Man har lagen på sin sida ändå.

//En som studerat Handel i 3 år...

Så här lyder första meningen i konsumnetköplagen
"Lagen ger dig ett skydd när du som konsument köper en vara av en näringsidkare."
Det står också klart angivet i lagen att den inte omfattar affärer mellan privatpersoner om inte köpet har förmedlats av en näringsidkare.

I alla fall jag fattade det som om akvariet hade köpts av en privatperson.
#8 - 11 september 2007 06:45
Jag har köpt alla mina kar på blocket och det har gått bra, eller så har jag haft tur :)
Det är så tråkigt när man blir lurad.. om de nu visste om detta :(
Hoppas att det ordnar sig till det bästa :) Får du tag på de som sålde så tycker ju jag det är det bästa, men de kommer ju med 100% säkerhet säga att de inte visste om det ;)
#9 - 11 september 2007 07:24
Du får se det som du skrev, en läxa för livet:(. Är man lite osäker ska man inte lita på säljaren utan be att få se karet med vatten i. Om jag fattade rätt så var sprickan bakom en modul, och det är ändå inte ens säkert att karet skulle ha läckt om det var vattenfyllt.
Möjligheten finns även att sprickan uppstod när modulen plockades bort och det blev lite spänningar i glaset.

Det är ändå tur i oturen att din farsa känner en glasmästare och fördelen blir att du får ett helt nysilikonat kar som kommer att hålla i många år framöver:).
#10 - 11 september 2007 07:29
Beklagar :(

Men man gör bort sig ibland... Jag har då aldrig lärt mig... Ena gången är det en bil som är rostig, nästa gång en dator som inte vill starta, nästa gång ett kar som har en spricka i.
Man litar på folk. Och jag vill fortsätta göra det även om jag blir bränd ibland. Blir så jobbigt att gå runt och tro illa om folk hela tiden. Kostar för mycket energi.

Tur att du upptäckte sprickan nu, innan du började fylla karet. Hela bakrutan kan spricka upp om du fyller på vatten. Och bra att ni har glasmästarkontakter.

Hoppas det löser sig så gott som det går.

Mvh

Stefan
#11 - 11 september 2007 08:15
Glada nyheter.. pappas kompis glasmästaren skall fixa in den nya rutan för några hundrakronor... tycker jag var jätte snällt! :) Så idag är jag lite gladare.

Angående sprickan visste de om det..garanterat, för att bakom den modulen sprickan var, hade de silikonat fast en stor silikon remsa över hela sprickan så att man inte kunde se att bakom den silikon remsan var det en spricka.. de hade alltså döljt sprickan bakom modulen + en silikon remsa. Och att modulen t.o.m satt uppochner. *Hmm..* (Fiskarna kunde alltså simma bakom dem) Och när jag köpte det så hade en "kompis" till honom varit där ca 2-3 dagar innan och silikonat fast modulerna.. och det hade bara duttat silikon lite här och var på modulerna så det såg rent ut sagt förjä*ligt ut.

Här står det om privatköp.. att varan te.x. inte är sådan som säljaren har sagt.. och jag har ett mejl där han skriver att det inte finns någon spricka och att jag kan ha fiskar och vatten i det direkt.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1899

Men, men.. tänker inte bråka. Har lärt mig en ordentlig läxa och kommer aldrig göra om den. [:o]

/Hanna - tackar gudarna för att glasmästarn finns!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 september 2007 08:27
Nej det verkar ju ganska uppenbart att de försökt bluffa dig och du kan ju vända dig till tingsrätten. Du har ju mailet så du bör ha rätt stora chanser att vinna.
Men som du skriver - så är det ju frågan om det är mödan värt för även om du skulle vinna så är det ju inte säkert att det finns någat att "mäta ut".

Tur i allafall att det verkar lösa sig bra för dig
#13 - 11 september 2007 08:50
Härligt att det löste sig för dig :)
Fint med "glasmästare" kontakter :)

Annons