Vill bara säga en sak!

#1 - 20 juni 2005 19:25
[font=Arial Black][size=4][color=plum]Hej! jag vill bara säga att jag är över lycklig för att vi ska skaffa en Golden/springer spaniel mix 30:de juli... jag är jätte glad!![/color][/size][/font] :D
#2 - 26 juni 2005 09:51
=)
#3 - 26 juni 2005 09:58
:) :p ;) :D :o :rolleyes: :eek: [font=Book Antiqua][size=5][color=plum]haha jag är jätte glad![/color][/size][/font]
#4 - 27 juni 2005 22:04
va kostar en blandras i dagens samhälle ? ... 500kr ?
#5 - 27 juni 2005 22:26
våran pudel va billig... 8000 å dessutom så är färgen inte ens godkänd på utställningar... man han duger ändå inte till avel, bara en kula MUAHAHAHA!
#6 - 28 juni 2005 05:43
[QUOTE=sacha]va kostar en blandras i dagens samhälle ? ... 500kr ?[/QUOTE]

Nej du.. Vissa har tar ändå 10.000+ för sina blandraser, spec om de är "populära" raser som vavvan m.m.
#7 - 2 juli 2005 08:44
[QUOTE=Linda_A][QUOTE=sacha]va kostar en blandras i dagens samhälle ? ... 500kr ?[/QUOTE]

Nej du.. Vissa har tar ändå 10.000+ för sina blandraser, spec om de är "populära" raser som vavvan m.m.[/QUOTE]

fattar inte att folk betalar för blandras...helt fel att stödja sådan avel enligt min mening...

Å vad e vavvan ? :p
#8 - 2 juli 2005 13:20
Hellre blandras än inavlade "renraser" och alla genetiska fel som kommer med dem...
#9 - 2 juli 2005 14:30
[QUOTE=sammy]Hellre blandras än inavlade "renraser" och alla genetiska fel som kommer med dem...[/QUOTE]

du kan ju välja uppfödare...
#10 - 15 juli 2005 14:25
svar på kostar: ne inte den hunden jag ska ha för den är bara 2 raser och är jätte snäll och fin så den kostar mycket mer
#11 - 15 juli 2005 14:38
Det som är FEL är att en blandras kostar mer eller mindre en andra renrasiga hundar! Man betalar för kostnaderna uppfödaren har fått lägga ner och igentligen inte för hundens liv. Enligt mig. Tänk om nån sålde dig för 7-10 tusen?! obegripligt. Samma sak när man adopterar ett barn. Säger du då att du köpt ett barn? Sällan.
Och om man nu ska betala för HUNDEN så ska det vara för att det är en underbar hund med personlighet och tillit i sinnet! Inte för att mamman är en schäfer och pappa en labrador! Om du ser din lurviga vän med ödmjuka och omtänksamma ögon som ett objekt bör du inte ha en hund.

Så att säga att blandras/renrasiga hundar är mer eller mindre värda är fel uttryck..
#12 - 15 juli 2005 15:35
[QUOTE=gladhertha]Det som är FEL är att en blandras kostar mer eller mindre en andra renrasiga hundar! Man betalar för kostnaderna uppfödaren har fått lägga ner och igentligen inte för hundens liv. Enligt mig. Tänk om nån sålde dig för 7-10 tusen?! obegripligt. Samma sak när man adopterar ett barn. Säger du då att du köpt ett barn? Sällan.
Och om man nu ska betala för HUNDEN så ska det vara för att det är en underbar hund med personlighet och tillit i sinnet! Inte för att mamman är en schäfer och pappa en labrador! Om du ser din lurviga vän med ödmjuka och omtänksamma ögon som ett objekt bör du inte ha en hund.

Så att säga att blandras/renrasiga hundar är mer eller mindre värda är fel uttryck..[/QUOTE]
För det första så i 90 % av fallen lägger en uppfödare ner mera tid/pengar på sina hundar. (du måste meritera hundar(beror på vad för slags hund det är), undersökningar, paringsavgifter, skks avgifter m.m.) Detta behöver inte blandras uppfödare betala för.
Sen hur många blandraser kan säga hur ens hunds bakgrund ser ut. Längre tillbaka än föräldrarna till hunden.
Jag tycker inte att man betalar hundens värde man betalar för det jobbet som uppfödaren har lagt ner för att få en bra hund.

Detta har inget med saken att göra med HUR mycket jag/du/de uppskattar sin hund. Jag kan ha världens underbaraste hund (som jag har ) men när det gäller avel/meriter är hon värd skvatt och kommer aldrig att bli heller.

Jag ogillar när folk säger, min hund är så snäll och vacker, därför ska jag ta en kull på henne.
hundar avlas för ett syfte, tex jakthundar, då ska väl hunden ha uppnått visa krav inom jakt för att få avlas på.
Plus att det är inte bara att sätta ihop två hundar som är bra.
De måste passa ihop med. Du kan få champions ur två halvbra hundar men som har bra gener.

Sen att dra in människor och djur i samma mening i detta fall är fel.
Men i och med att du gjorde det så. Så här kan man se det hela. Mina föräldrar uppskattar och älskar mig till 100 % detta gör inte mig till en vinnare av nobelpriset (även om jag inte hade tackat nej till det). Sen om jag är avelsvärd eller ej är en annan historia.
Sen ang barn, om jag inte har helt fel så kostar det att adoptera med. Inte för att man sätter ett pris på barnet utan för att nästa barn ska kunna få samma chans att få nya föräldrar. Allt kostar.

Enligt mig kan du inte förstå skillnad mellan att ha en trevlig sällskaps hund och en hund som är avelsvärd så ska man inte avla heller.. :)

Ah så ingen missar detta, jag har inget emot blandraser, har en själv. Men jag har emot folk som avlar utan att veta vad de gör.
#13 - 15 juli 2005 17:07
Alltså, det var ju det jag skrev. Vi betalar för vet.kostnader, osv. Och jag håller med dej att man ska avla på hundar som är bra på sitt syfte. Men att sedan säga att en jakthund måste vara bra på jakt tycker jag inte. Om en jakthund har jättebra rastyp och lyckas i utställning tycker jag man ska avla på den - jag menar varför inte? Sen är de faktist NATURLIGT att paras för att föra hundar vidare. I de vilda tror jag inte att djuren har något speciellt syfte för att få avlas.
Och jag VET varför de kostar att adoptera också, löner osv. Men det är ju precis samma sak som att köpa en hund? inte sant?

I mitt inlägg menade jag bara att man inte ska tro att en blandras kostar en femhundring å en fin renrasig 10.000. ibland kanske de är sant men det är alltid en fin, vacker, underbar hund. oavsett vilken temprament den har.
#14 - 15 juli 2005 17:37
[QUOTE=gladhertha]Alltså, det var ju det jag skrev. Vi betalar för vet.kostnader, osv. Och jag håller med dej att man ska avla på hundar som är bra på sitt syfte. Men att sedan säga att en jakthund måste vara bra på jakt tycker jag inte. Om en jakthund har jättebra rastyp och lyckas i utställning tycker jag man ska avla på den - jag menar varför inte? Sen är de faktist NATURLIGT att paras för att föra hundar vidare. I de vilda tror jag inte att djuren har något speciellt syfte för att få avlas.
Och jag VET varför de kostar att adoptera också, löner osv. Men det är ju precis samma sak som att köpa en hund? inte sant?

I mitt inlägg menade jag bara att man inte ska tro att en blandras kostar en femhundring å en fin renrasig 10.000. ibland kanske de är sant men det är alltid en fin, vacker, underbar hund. oavsett vilken temprament den har.[/QUOTE]

Men hur kan en jakthund bevisas vara bra på jakt genom utställning? vill man har en utställningshund så finns det hundar som är avlade för just det ändåmålet. För ska vi göra om en hund till något annat när det redan finns raser som är avlade för det. De flesta som jag har pratat med som har bruks, jakt hundar m.m. säger att när man börjar avla efter utställning så går de egenskaperna som gör rasen till den rasen förlorade, titta på labradoren, schäfren, rottis m.m.

I det vilda har djuren ett syfte för att överleva och det är det enda som gäller, att överleva och att fortplanta sig. Alla som inte klarar av det dör. klart att naturen har ett bättre sätt än vi att välja ut vilka som förtjänar att para sig eller inte.

Nej jag tycker inte det är det men jag förstår vad du menar. :)

Okej men jag förstår inte vad du menar riktigt.. Nej blandraser idagsläget kostar inte 500kr det har du rätt i. De kostar mellan 2500-18.000.(efter vad jag har sett på blocket)

Igen detta har inget med tempramentet/trevlighet att göra eller med blandrasen/renrasig att göra, har mera att göra med hur uppfödaren har valt att para sin hundar. Ställer du två hundar som är bra i psyket bredvid varandra så kommer jag inte att säga att någon ska välja den renrasig för att den är snällare/trevligare/bättre i tempen. Jag säger att man ska välja den renrasiga för att du kommer troligen att kunna säga hur den hunden blir om de är valpar. Visserligen inte till max. Men du har större kontroll över vad som händer.

En blandras kan bli lite hur som helst. Spec om det är många raser i eller om det är raser vars tänkade skiljer sig ifrån varandra.
#15 - 15 juli 2005 17:42
efter vad jag sett så kan renrasiga hundar bli lite "hur som helst" också.

har haft en som blev den bästa jakthunden inom sin ras och bästa utställningshund vill jag minnas att han också blev.

parades med en fin lugn hona men valparna blev allt anant än lugna.
#16 - 15 juli 2005 17:49
[QUOTE=Raven]efter vad jag sett så kan renrasiga hundar bli lite "hur som helst" också.

har haft en som blev den bästa jakthunden inom sin ras och bästa utställningshund vill jag minnas att han också blev.

parades med en fin lugn hona men valparna blev allt anant än lugna.[/QUOTE]

Klart att de kan.. Men är det inte troligare att två hundar vars historia du känner till blir på ett visst sätt. Och två hundar som kompleterar varandra kommer att ge en valp som är på det sättet som rasstandraden m.m. säger att den ska vara.

En hund som har rottis/labbe/golden/BC hur ska du kunna säga hur den blir?

Jo men då var hade han bevisat att han funkade inom jakt eller hur?

Han bevisade inte genom utställning att han var gjord för jakt eller hur? och inte tvärt om.

Jag säger inte att utställning är av ondo, snarare tvärt om. Men jag tycker inte att man ska ha avla på jakthundar(raser som är avlade för detta) utan att de bevisat sig i jakt. Eller vilket syfte de nu har.
#17 - 15 juli 2005 17:55
Men detta är utanför ämnet och jag tro nog att personen ifråga blir lycklig med sin valp.. :)
#18 - 15 juli 2005 20:47
[QUOTE=Linda_A]Jag säger inte att utställning är av ondo, snarare tvärt om. Men jag tycker inte att man ska ha avla på jakthundar(raser som är avlade för detta) utan att de bevisat sig i jakt. Eller vilket syfte de nu har.[/QUOTE]

han hade bevisat om och om igen att han var mycket bra jakthund på hare och totalt ignorera alla andra djur som renar älgar och dylikt.

vet att valpen som behölls från första kullen blev allt annat än lugn å lydig.
tugga skor möbler allt som gick in i mun tugga hunden på.
något som varken far eller mor nånsin hade gjort.

är väl inte direkt rätt att ta en ras som är för jakt och bara köra utställning för det gör ju rasen i sej mindre "bra" (inte bra ordval ja vet.) till jakt vilket iallafall den rasen min första hund var av används till i grunden.
utställning var bara en sidogrej så att säga men jag kommer alltid minnas honom som den bästa sällskapshund jag någonsin träffat.

inga problem med rumsren.
gjorde va man sa och var lagom kelig.
tugga alrig skor rymde nästan aldrig.
sprang aldrig fram till okända men backa aldrig om okända kom fram.
har mej veterligen ALDRIG huggt nån men kunde nafsa försiktigt när man bråka med honom.
kunde ge honom ett stort köttigt ben och sen ta ifrån honom det utan att han klaga.
kunde ge en köttbit från matbordet utan att han tiggde.
kort å gott han va för mej väldigt unik :)
#19 - 15 juli 2005 22:00
[QUOTE=gladhertha]Alltså, det var ju det jag skrev. Vi betalar för vet.kostnader, osv. Och jag håller med dej att man ska avla på hundar som är bra på sitt syfte. Men att sedan säga att en jakthund måste vara bra på jakt tycker jag inte. Om en jakthund har jättebra rastyp och lyckas i utställning tycker jag man ska avla på den - jag menar varför inte? Sen är de faktist NATURLIGT att paras för att föra hundar vidare. I de vilda tror jag inte att djuren har något speciellt syfte för att få avlas.

I mitt inlägg menade jag bara att man inte ska tro att en blandras kostar en femhundring å en fin renrasig 10.000. ibland kanske de är sant men det är alltid en fin, vacker, underbar hund. oavsett vilken temprament den har.[/QUOTE]

I min mening så finns de mer oseriösa uppfödare på blandras...skulle va kul att se hur många som röntag höftleder etc. på sina bladras mammor/pappor, alt. gjort en korning el mentaltest... Och om du ska dra in de vilda livet så är de ju bara att ta bort 90% av de hundar vi har i samhället eftersom dom inte skulle överleva i naturen... Och det som retar mej mest är att dom saluförs som "äkta" hundar... typ "rottweiler till salu, 6000kr vetbesikt bla bla bla...ej reg" å de e på gränsen till lurendrejjeri

Edit: Kanske ska tillägga att ja själv har en blandras :p men tycker fortfarande att själva aveln är fel...

Men som nån sa...hoppas ju givetvis att trådskaparen får en snäll å fin blandis å får många trevliga år...
#20 - 16 juli 2005 05:53
[QUOTE=Raven]kort å gott han va för mej väldigt unik :)[/QUOTE]

Och det är allt som behövs för att få en bra sällskapshund. :)
#21 - 16 juli 2005 15:05
[QUOTE=Linda_A][QUOTE=Raven]kort å gott han va för mej väldigt unik :)[/QUOTE]

Och det är allt som behövs för att få en bra sällskapshund. :)[/QUOTE]

men skulle i dagsläget aldrig skaffa en hund av den rasen.
dom har behov av att röra sej vilket hunden fick och är ett behov jag inte kan tillgodose så som det är idagt.

Annons