[QUOTE=gladhertha]Alltså, det var ju det jag skrev. Vi betalar för vet.kostnader, osv. Och jag håller med dej att man ska avla på hundar som är bra på sitt syfte. Men att sedan säga att en jakthund måste vara bra på jakt tycker jag inte. Om en jakthund har jättebra rastyp och lyckas i utställning tycker jag man ska avla på den - jag menar varför inte? Sen är de faktist NATURLIGT att paras för att föra hundar vidare. I de vilda tror jag inte att djuren har något speciellt syfte för att få avlas.
Och jag VET varför de kostar att adoptera också, löner osv. Men det är ju precis samma sak som att köpa en hund? inte sant?
I mitt inlägg menade jag bara att man inte ska tro att en blandras kostar en femhundring å en fin renrasig 10.000. ibland kanske de är sant men det är alltid en fin, vacker, underbar hund. oavsett vilken temprament den har.[/QUOTE]
Men hur kan en jakthund bevisas vara bra på jakt genom utställning? vill man har en utställningshund så finns det hundar som är avlade för just det ändåmålet. För ska vi göra om en hund till något annat när det redan finns raser som är avlade för det. De flesta som jag har pratat med som har bruks, jakt hundar m.m. säger att när man börjar avla efter utställning så går de egenskaperna som gör rasen till den rasen förlorade, titta på labradoren, schäfren, rottis m.m.
I det vilda har djuren ett syfte för att överleva och det är det enda som gäller, att överleva och att fortplanta sig. Alla som inte klarar av det dör. klart att naturen har ett bättre sätt än vi att välja ut vilka som förtjänar att para sig eller inte.
Nej jag tycker inte det är det men jag förstår vad du menar. :)
Okej men jag förstår inte vad du menar riktigt.. Nej blandraser idagsläget kostar inte 500kr det har du rätt i. De kostar mellan 2500-18.000.(efter vad jag har sett på blocket)
Igen detta har inget med tempramentet/trevlighet att göra eller med blandrasen/renrasig att göra, har mera att göra med hur uppfödaren har valt att para sin hundar. Ställer du två hundar som är bra i psyket bredvid varandra så kommer jag inte att säga att någon ska välja den renrasig för att den är snällare/trevligare/bättre i tempen. Jag säger att man ska välja den renrasiga för att du kommer troligen att kunna säga hur den hunden blir om de är valpar. Visserligen inte till max. Men du har större kontroll över vad som händer.
En blandras kan bli lite hur som helst. Spec om det är många raser i eller om det är raser vars tänkade skiljer sig ifrån varandra.