Vill att de ska leva!

#1 - 23 mars 2009 19:17
Halloj!

Jag har en höggravid guppyhona vars yngel jag gärna behåller för att se hur de färgar ut sig.

Jag har henne med tio guldbarber, två platy (en tuxido och en röd med svarta fenor) samt två andra guppyhonor och en hane.

Kommer ynglen att bli uppätna av fiskarna? Hur gör jag för att förhindra det på bästa sätt? Jag har en yngelbox i karet men dess sidohål har alltid varit för stora så ynglen har kunnat simma ut.

Jag har inte så jättemycket växter, iallafall inte så att de kommer klara sig allihop :(

Hur gör jag? På bästa, billigaste sätt?

Tack på förhand!
Brännmanet
#2 - 23 mars 2009 19:21
Skaffa ett separat yngelakvarium som honan kan föda fritt i, i ditt akvarium kommer inga yngel överleva.
#3 - 23 mars 2009 19:25
Jag har faktiskt en liten plastbox på ca två liter, kan jag använda den?
#4 - 23 mars 2009 19:28

Nej, jag sade akvarium, inte isoleringscell[:o]!!!!!
Ett yngelakvarium bör ligga på 40-50 liter för att du skall ha hyfsat goda chanser att föda upp ynglen....i en 2-litersbox blir vattnet snabbt dåligt....:p:)
IKEA har plastboxar (FLAJ/SAMLA) som inte kostar mycket pengar och har tillräcklig volym.:D
#5 - 23 mars 2009 19:29

Det är nog ett för litet för en guppyhona med yngel, men det du kan göra är att du sätter en nylonstrumpa över yngelboxen så kommer dom inte att smita!
#6 - 23 mars 2009 19:33
ankan94 skrev:
Det är nog ett för litet för en guppyhona med yngel, men det du kan göra är att du sätter en nylonstrumpa över yngelboxen så kommer dom inte att smita!

Nja, ett separat yngelakvarium är betydligt bättre, där kan de växa till sig ordentligt inan de flyttar över till de vuxna fiskarna igen.:)
#7 - 23 mars 2009 19:37
Hahah jaaa kanske man kan likna det vid det :p
Jag kom på att jag även har en guldfiskskål på närmare 15l, den måste ju fungera för ett tjugotal gupyyngel? Vi snackar ju inte att de ska bo där för evigt liksom ;)

Det där med nylonstrumpan var riktgit smart! Får ta och gräva lite i garderoben och se vad jag kan hitta.
#8 - 23 mars 2009 19:38
tummen skrev:
Nja, ett separat yngelakvarium är betydligt bättre, där kan de växa till sig ordentligt inan de flyttar över till de vuxna fiskarna igen.:)

ja så klart att det är bätter men om hamn kanske inte harlust eller pengar till ett yngelakvarium + pump med tillbehör så är det ett bra allternativ:p
#9 - 23 mars 2009 19:44
Ja jag tror att jag kör på det sålänge, när ynglen fötts kan jag ju flytta över dem isåfall...?

Men en annan fråga då när jag ska använda yneglbox och inte vill stressa honan för mycket. När ska jag stoppa i henne?

Hon är riktigt tjock och jag ser en stor brunröd fläck i rumpan på henne samt en liten antydan till vit svullnad..

Men hur vet man säkert?:confused:
#10 - 23 mars 2009 20:20
Tummen du pratade om någon box/låda som hette samla.
Såg den på IKEAs hemsida och jag undrar om man behöver pump till den eller och det funkar ändå utan pump om man byter vatten 1-2 ggr i v?

Tack på förhand :)
Bilagor:
#11 - 23 mars 2009 22:07
Skulle vi inte kunna köra nån klistrad tråd eller liknande vad gäller just levandefödares födsel av yngel, uppfödning av dem, åsikter om yngelkassar, IKEA-boxar mm.
Massor av folk som undrar detta så har man det lite tjusigt högst upp.
Va tycker ni om detta?
#12 - 24 mars 2009 07:51
akus skrev:
Skulle vi inte kunna köra nån klistrad tråd eller liknande vad gäller just levandefödares födsel av yngel, uppfödning av dem, åsikter om yngelkassar, IKEA-boxar mm.

Massor av folk som undrar detta så har man det lite tjusigt högst upp.

Va tycker ni om detta?

Nja det finns redan flera trådar om detta, problemet är att många användare inte använder sökfunktionen, om alla gjorde detta skulle de här frågorna inte dyka upp hela tiden.:)
#13 - 24 mars 2009 07:53
Vi får helt enkelt bumpa upp "Hårda fakta"-trådarna utav tusan:)
#14 - 24 mars 2009 07:54
Hahah jaaa kanske man kan likna det vid det :p

Jag kom på att jag även har en guldfiskskål på närmare 15l, den måste ju fungera för ett tjugotal gupyyngel? Vi snackar ju inte att de ska bo där för evigt liksom ;)

Den skålen är perfekt som yngelakvarium, men tänk på att byta vatten ofta, eftersom volymen i den med är rätt så begränsad, till guldfiskar är skålen inte lämplig, med "stenåldersåsikter/strutsmentalitet" kanske det går bra, men de blir på tok för stora för en sådan skål....:D
#15 - 24 mars 2009 07:56
akus skrev:
Vi får helt enkelt bumpa upp "Hårda fakta"-trådarna utav tusan:)

Det gör jag ofta!:d:p Men jag tar tacksamt emot hjälp, fyll gärna på med era egna frågor istället för att bara "bumpa" tråden, då fyller vi på tråden så den blir mer och mer komplett.:)
#16 - 24 mars 2009 19:32
Det där med boxen samla behövde man pump till den om man byter vatten 1-2 ggr i v? (jag menar 45 litern) :):D
För jag tänkte nämligen ha yngel i en sådan efter som mina guppies är gravida :D
#17 - 25 mars 2009 19:33
tummen skrev:
Den skålen är perfekt som yngelakvarium, men tänk på att byta vatten ofta, eftersom volymen i den med är rätt så begränsad, till guldfiskar är skålen inte lämplig, med "stenåldersåsikter/strutsmentalitet" kanske det går bra, men de blir på tok för stora för en sådan skål....:D

Ja nej det vet jag... Jag hade den som mtt första akvarium när jag var liten, sedan köpte jag mitt nuvarande och flyttade över Slöjsjärtarna jag hade i. Sen dess har skålen mest stått och dammat, kanske är en bra tid att ta ner den nu.

Iallafall har min hona fött tre yngel men är fortfarande tjock:confused: Jag har dem i en stumpadyngelbox nu och har släckt ner akvariet för att inte stressa henne. Men hon verkar inte vilja föda resten. Hon har fött ett okläckt ägg som ligger på botten av boxen men sen har det inte kommit fler fiskar vad jag kan se. Vad ska jag göra? HOn är helt klart stressad men jag kan inte ta ut henne förrens jag vet att hon inte föder mer. Som sagt innan vill jag verkligen ha dessa yngel. OCh med tanke på hennes storlek kan jag inte tro att det bara fanns tre yngel och ett ägg där inne!

Vad ska jag göra?
#18 - 31 mars 2009 16:43
Mina guppysar gjorde också som så att de födde ett par tre st ynglar och sen dröjde det upp till en vecka innan det dök upp nya ynglar. Det som dock hände med dessa honor var att de dog inom loppet av 2 veckor efter födseln. Vet inte varför men när de dog var de fortfarande tjocka med ynglar. Håll koll på honan så hon inte bara ligger och flämtar och knappt orkar äta. Andra kunniga får gärna fylla på.
#19 - 3 april 2009 20:26
Nej hon verkar må fint nu, hon födde nog resten i akvariet och de blev uppätna. Nu är hon smal igen och det är full rulle på henne. Fyra små yngel fick jag, vårdar dem ömt :)
#20 - 10 april 2009 20:02
jag köpte 4 guppies, 2 honor 2 hanar och i går ynglade den ena, hade den i en liten sia glassbox 1,5l i ca 3 timmar och över natten, men idag köpte jag ett yngelkar där de lever och har det bra. det blev ca 40 yngel, första gången den har ynglat.

Annons