vilket ytterfilter

#1 - 28 mars 2009 22:15
Hejsan på er alla akvarister, jag har en liten fråga. Jag har beställt ett 1400 liters kar och undrar vilket ytterfilter/filtrer jag bör använda till detta.
Är det ok med två 2080 Eheim? var får man tag i belysningsramper, ( 3 m )? Kommer 2 stycken 300W värmare räcka? Har haft andra kar innan men inte riktigt i denna kalibern, tyckte det kunde vara kul med ett litet större kar. :d
Guest
#2 - 29 mars 2009 00:10
Jag hade köpt en 2260 om du vill ha eheim. + ett 2217 i andra änden.
#3 - 29 mars 2009 08:16
När man börjar närma sig 1 500 liter så tycker jag nog att egenkomponerade lösningar alt dammfilter är det enda som är ekonomiskt försvarbart.
#4 - 29 mars 2009 08:46
Naturligtvis 2st FX5or.....Vad gaffel än säger:D:D
#5 - 29 mars 2009 11:33
Jag har haft 2260 och har idag 2080 och kan bara rekomendera 2080. Andledningen är enkel, 2080 är lättstartat (har inbyggd handpump), har färdiga filterkorgar, avstängningsventil på ledningarna, indikator för när filtert är smutsigt. 2260:an har inget av detta MEN den har ett jä-la flöde. Därför rekomenderar jag 2 st 2080 för ett problemfritt liv (men dyrt). När det gäller ljusramper har jag en Aquamedic 3X150 MH + 2 st T5:or. Kanonramp men svindyr. Aquamedic har massor av olika ramper så kolla http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/ , men som sagt det kostar att ligga på topp :D
#6 - 29 mars 2009 11:35
Deje-Nicke skrev:
Naturligtvis 2st FX5or.....Vad gaffel än säger:D:D

FX5:an är inget dåligt filter men man får vad man betalar för ;)

Dessutom mäter Fluval sina flöden utan filtermaterial med Eheim mäter med material så man kan inte jämnföra dom rakt av när det gäller flödena.
#7 - 29 mars 2009 11:37
Heu skrev:

Dessutom mäter Fluval sina flöden utan filtermaterial med Eheim mäter med material så man kan inte jämnföra dom rakt av när det gäller flödena.

Källa?
#8 - 29 mars 2009 11:52
Jag bugar och bockar för alla tips, 2080 har ju kapacitet för 1200 l och 2260 för 1500 l, så två stycken 2080 borde ju vara nog, men visst är det en något dyrare lösning, 2260 är ju knappt halva priset mot en 2080, men saknar ju som sagt var en del finesser som kan göra jobbet lite enklare vid rengöring m.m. Tycker mig förnimma en viss konfliktbenägenhet mellan dom olika filtermärkena och dess anhängare hehe :-), lite som Intel och AMD.

Kommer 2 st 300w värmare att räcka tro, om man utgår från att rumstemperaturen kommer ligga runt 20 grader? Så en 3-4 grader varmare i karet blir nog bra. Aquamedic 150 med T5 låter onekligen lockande men karet är 3 m långt, kan man lägga två jämtevarandra? Skall koll runt lite på priser. Som sagt det plockar på fort, hehe.
#9 - 29 mars 2009 14:07
Johanski skrev:
Källa?

Behövs ingen källa där, låter väldigt vettigt att fluval "fuskar" med sina värden ;)

sötvatten skrev:
Tycker mig förnimma en viss konfliktbenägenhet mellan dom olika filtermärkena och dess anhängare hehe :-), lite som Intel och AMD.

Precis ;) "same shit, different names" :D
Bilagor:
#10 - 29 mars 2009 14:19
DAHLBERG skrev:
Precis ;) "same shit, different names" :D

Nej det är inte samma :mad: . Det är skillnad på filterna man kan känna det när man tar i dom med passform mm. Ta t.ex. en teknisk specifikation över Mercedes och Skoda. Där kan alla specifikationer vara lika/liknande (prestandard mm.) men det är SKILLNAD på bilarna som inte står i specen.

Däremot så ÄR Fluval billigare och dessutom funkar bra. Jag väljer Eheim i alla lägen men det innebär inte att jag tycker Fluval är dåligt det är bara att Eheim passa mig bättre.
#11 - 29 mars 2009 14:28
sötvatten skrev:
Kommer 2 st 300w värmare att räcka tro, om man utgår från att rumstemperaturen kommer ligga runt 20 grader? Så en 3-4 grader varmare i karet blir nog bra. Aquamedic 150 med T5 låter onekligen lockande men karet är 3 m långt, kan man lägga två jämtevarandra? Skall koll runt lite på priser. Som sagt det plockar på fort, hehe.

I mitt 1125 kar använder jag Hydor,s genomströmningsvärmare 2st á 300W men jag har mitt kar i 28-29 grader. Men använder man doppvärmare räcker garanterat 2 x 200 W. Det är en fördel att ha 2 st mindre värmare än 1 st stor eftersom om 1 st hänger sig så kokar man fiskarna om den är för stor.

Man kan ta t.ex 2 st Ocean Light plus med 2X150W MH + 2X 54W T5 som är 120 cm långa (om man nu har råd ;) )
#12 - 29 mars 2009 14:35
Heu skrev:
Nej det är inte samma :mad: . Det är skillnad på filterna man kan känna det när man tar i dom med passform mm. Ta t.ex. en teknisk specifikation över Mercedes och Skoda. Där kan alla specifikationer vara lika/liknande (prestandard mm.) men det är SKILLNAD på bilarna som inte står i specen.

Däremot så ÄR Fluval billigare och dessutom funkar bra. Jag väljer Eheim i alla lägen men det innebär inte att jag tycker Fluval är dåligt det är bara att Eheim passa mig bättre.

Jag menade att i grunden är det samma sak. De står där och puttrar sina x antal l/h. Vilket märke man väljer avgör man själv, vad som passar osv. Man blir nog inte missnöjd vare sig man väljer fluval eller eheim. Själv väljer jag eheim, är lärd så :p Skulle säkert bli nöjd med fluval, men jag är redan nöjd med eheim.
#13 - 29 mars 2009 14:46
DAHLBERG skrev:
Jag menade att i grunden är det samma sak. De står där och puttrar sina x antal l/h. Vilket märke man väljer avgör man själv, vad som passar osv. Man blir nog inte missnöjd vare sig man väljer fluval eller eheim. Själv väljer jag eheim, är lärd så :p Skulle säkert bli nöjd med fluval, men jag är redan nöjd med eheim.

Japp dom har liknande funktion, det håller jag med om :d
#14 - 29 mars 2009 14:54
FLUVAL inner och ytterfilter Äger;) så är det bara:)
#15 - 29 mars 2009 15:20
sötvatten skrev:
Hejsan på er alla akvarister, jag har en liten fråga. Jag har beställt ett 1400 liters kar och undrar vilket ytterfilter/filtrer jag bör använda till detta.

Är det ok med två 2080 Eheim? var får man tag i belysningsramper, ( 3 m )? Kommer 2 stycken 300W värmare räcka? Har haft andra kar innan men inte riktigt i denna kalibern, tyckte det kunde vara kul med ett litet större kar. :d

Varför kör du inte hålborrat och bygger en rejäl sump ??
Angående ramp så kan du köpa metallhalogen eller T5 ramper på t.e.x 1,5m x 2.
På min 2,5m "burk" kör jag med 175L sump och T5 + metallhalogen.
Med sumpen så får jag en rejäl filteryta.

Annons