Hej Moc,
Jag har både Eheim och Rena. Av Eheim har jag två st. 2028 och två st 2128 (samma som 2028 men med inbyggd värmare) samt ett 2078 3e. Det senare har bara varit i bruk några veckor så erfarenheterna är begränsade än så länge. Alla är tysta (det är ju viktigt beroende på var man har sitt akvarium) och fungerar bra. Det är ju enklare att reglera flödet på 2078 jämfört med de andra, ställer man in ett visst flöde så håller den det även när filtret börjar bli smutsigt. Skötsel är likvärdig mellan Eheim filtren. Dock kan jag tillägga att de inte funkar så bra tillsammans med Eheims installationsset, primingen blir krånglig och vad gäller drift så gick 2078 på nöddrift hela tiden jag använde installationsseten. (Använde installationsseten för att de är snyggare = syns mindre än de gröna rören, dessutom kan man fixa utblåsen mer flexibelt).
Av RENA har jag ett xP3 och ett xP4, det senare startade jag igår så jag har inte så mycket att säga om det än. xP3:an är tyst medan xP4:an lät lite grann, får se om den lugnat ner sig under natten. RENA filtren tycker jag är snäppet smidigare att sköta och göra rent jämfört med Eheim men i övrigt är det hugget som stucket.
Vad gäller installation så är den likvärdig om man använder någon form av glidmedel till RENA slangen, annars är det ett helsicke att trä slangen på rören till RENA filtren.