Vilket ytterfilter? 540l

#1 - 23 mars 2012 19:08
Nu har jag suttit en vecka och läst både svenska och engelska forum på vilka filter som är bra och som skulle passa till mitt 540l. som människa vill man alltid ha det bästa.
Jag vill ha ett filter som är så tyst det kan bli, det får gärna höras om man är framför akvariet men om man sitter i soffan 2 meter bort ska man inte störas av ljudet. samtidigt vill jag att det ska vara stark alltså många l/h och rymma mycket för maximal bakterieflora.
jag har läst om nästan alla filter känns det som och lika många som säger att ett är dåligt säger att det bra.

så nu undrar jag, vad kör ni för filter i era kar som är över 500 liter? är ni nöjda med dem? och var köpte ni dem?

har märkt att man kan köpa filter från tyska ebay, hur fungerar det med frakt? är den dyr? får man ett tyskt kvitto? vad gör man om nåt går sönder eller inte funkar som det ska? är det helt nya filter eller någon som haft det sedan velat göra sig av med det?

Förhoppningsvis kommer detta gör mig klokare och ni kan påverka mitt val av filter.
jag har ingen erfarenhet av något filter mer än några små eheim innerfilter.

Det får gärna vara mer än vad jag behöver då jag säkerligen i framtiden kommer skaffa mig ett större akvarium.

mvh fredde
#2 - 23 mars 2012 19:43
Lägg gärna en slant extra och köp filtret vid en lokal akvariehandlare (om du har någon) så är det lättare om du stöter på problem eller behöver reservdelar och de flesta saluför aquael, fluval elle eheim och dessa är det lätt att få tag på resevdelar till! Aquael är det tystaste filtret på marknaden!
#3 - 23 mars 2012 19:50
Jag har inte ens tittat på några Aquael filter, har bara kollat på eheim och fluval.
Det handlar ju inte om några slantar, tx eheim 2080 kostar 3700 + frakt i sverige eller 3700 utan frakt om jag köper den i stan
medans den kostar 2300 på ebay
#4 - 23 mars 2012 19:53
Tx har jag läst att alla filter märken skriver sin kraft tx 1700 l/h och då ska det vara utan något filter i medans eheim har sin uträknade kraft med filter i
#5 - 23 mars 2012 20:40
Känns som det lutar åt ett 2080, någon här som använder detta filter och kan säga sin mening om det ? :)
#6 - 23 mars 2012 20:57
fredde85 skrev:
Känns som det lutar åt ett 2080, någon här som använder detta filter och kan säga sin mening om det ? :)

Funderar själv på att köpa några Eheim 2080. (1700L/h)
Sen tillkommer ungefär en tusing för filtermaterial.

Har även tittat på 2078 pumpar 1850L/h dock lite mindre filtervolym.
Men du kan koppla in den i datorn via Usb om man nu känner för det
samt att du kan ställa vattenflödet direkt på pumpen.

Jag har alltid kört med Eheim och aldrig haft några som helst problem.
Och skulle så ske så finns det alltid reservdelar att köpa.
Jag tittar inte ens efter andra märken.

Finns säkert många bra men jag struntar helt i dom.
#7 - 23 mars 2012 22:00
Om du kollar på ebay tyskland så finns det där eheim 2080 med filtermaterial för 300 euro
jag hade tänkt att köpa där men jag vill vara säker på att det inte är någon använd pump :P
odlar du fisk eller? eftersom du säger du ska beställa några stycken :PP
#8 - 23 mars 2012 22:05
det är ju du som även finns på loricarriudae, du var ev intresserad av mina panaquer :D synd vi bor så långt i från varandra
#9 - 23 mars 2012 22:58
När jag bestämt mig för vilket filter jag ska ha, vad ska jag proppa i det? är det biobollar och klipp blå filtermatta som gäller? kanske är nåt mer man borde ha i?
#10 - 23 mars 2012 23:19
http://www.ebay.de/itm/EHEIM-2080-Professionel-3-Ausenfilter-1200-XL-Original-Filtermaterial-/390371185550?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&hash=item5ae3ef938e verkar som man får det filtermaterial man behöver och det står nåt om man beställer innan 31 så får man 50euro eller nåt. + 50 EUR PayPal Gutschein. Nur bis zum 31.03.

kanske 50euro avdrag? :D hade ju varit för bra för att vara sant, jag har iaf mailat dem och hoppas dem svarar mig på engelska :D
#11 - 23 mars 2012 23:50
Tydligen kan dem inte skicka varor till svenska adresser :P så ni som kanske blir intresserade inte fattar varför det inte går att beställa
#12 - 24 mars 2012 08:29
fredde85 skrev:
Om du kollar på ebay tyskland så finns det där eheim 2080 med filtermaterial för 300 euro

jag hade tänkt att köpa där men jag vill vara säker på att det inte är någon använd pump :P

odlar du fisk eller? eftersom du säger du ska beställa några stycken :PP

Jag behöver stora akvarier till mina malar.
Vissa av dom blir så stora.
#13 - 24 mars 2012 08:42
Köper du ett filter via tex www.aquaristic.net så leverrerar de till dörren, enklare än så kan det inte bli. Nackdelen är som åheim skriver, skulle det bli något som går galet är det lite meck med att fixa detta.
Jag skulle personligen valt ett Eheim 2260 till ett 540:).
#14 - 24 mars 2012 08:45
fredde85 skrev:
det är ju du som även finns på loricarriudae, du var ev intresserad av mina panaquer :D synd vi bor så långt i från varandra

Jo jag vet.
Jag trodde att du skulle komentera att det är jag som bor långt bort.

Fram till igår så hade jag tre stycken Royal Pleco L191
Såg att den minsta hade en liten vit fläck uppe på ryggen och en liten vit fläck vid munnen.
Jag flyttade den till ett annat akvarium för att säkerhets ställa att den inte skulle va sjuk och smitta dom andra.
Samt att det är lättare att medicinera den i ett mindre.
Tyvär så han jag inte så långt.
Några timmar senare så var den död.

Den har ätit bra tidigare, förutom för några veckor sedan då den var lite blek och slö.
Och dagen efter det så var den som om ingenting hade hänt.

Så vad det var för fel på den är inte så lätt att veta.
#15 - 24 mars 2012 08:47
fredde85 skrev:
Tydligen kan dem inte skicka varor till svenska adresser :P så ni som kanske blir intresserade inte fattar varför det inte går att beställa

Jag har handlat på ebay många gånger.
Dock ej akvarie tillbehör.

Och många säljare skriver att dom bara skickar inom Tyskland.
Men om man skriver och frågar så är det många som kan tänka sig att skicka till Sverige.
#16 - 24 mars 2012 08:53
ansjo skrev:
Köper du ett filter via tex www.aquaristic.net så leverrerar de till dörren, enklare än så kan det inte bli. Nackdelen är som åheim skriver, skulle det bli något som går galet är det lite meck med att fixa detta.

Jag skulle personligen valt ett Eheim 2260 till ett 540:).

Tack för den länken.
Har du beställt av dom och det har funkat bra?

Angående 2260 så har jag haft två sådana tidigare och det har funkat bra.
Men funderar nu på 2080 för att den är snyggare och ser modernare ut.
Samt att den har filtermediat i lådor.
2260 har det i en nätpåse.
Sen så är den inte lika smidig när man ska rengöra den som 2080.
#17 - 24 mars 2012 09:05
Jadå, där har jag handlat många gånger nu:).
Jag har en 2080 med, men tyvärr har det hänt med den som mina två andra Proffessionalfilter, slanganslutningen har spruckit. Det är ett känt problem på den här modellserien, men förhoppningsvis har Eheim åtgärdat problemet.
Men hur ska man veta vilken pump man köper, så det inte är den gamla modellen på anslutning? Köper man från Tyskland är nog risken mindre, då omsättningen på filter är så mycket större...
#18 - 24 mars 2012 09:11
ansjo skrev:
Jadå, där har jag handlat många gånger nu:).

Jag har en 2280 med, men tyvärr har det hänt med den som mina två andra Proffessionalfilter, slanganslutningen har spruckit. Det är ett känt problem på den här modellserien, men förhoppningsvis har Eheim åtgärdat problemet.

Men hur ska man veta vilken pump man köper, så det inte är den gamla modellen på anslutning? Köper man från Tyskland är nog risken mindre, då omsättningen på filter är så mycket större...

Jag har ingen 2080 så för mig var det här nytt.
Vad säger dom är anledningen till att dom spricker?

Och hur är pumpen förövrigt?
#19 - 24 mars 2012 09:43
Fanken vad tråkigt med din panauqe. jag har lyckats få vita prick ett antal gånger och som tur är har mina panaquer alltid klarat sig, dock är det ju svårt att se om dem får pricken för ibland simmar dem ju in i sten eller rötter och får skrapmärken. mina klarade sig genom pricken och medicinering, till och med mina botior klara sig utan pricken när mina tetror fick det. Dock är jag inte intresserad av panaque längre, har sand i mitt akvarie nu och dem är duktiga på att bajsa samt dem tugga silicon i mitt gamla akvarie. nu måste dem ut :D
#20 - 24 mars 2012 09:46
Ansjo, Tack för du svarar. men du kan ju inte säga att du valt ett annat filter utan att säga anledningen till det, så vad är anledningen till att du tagit en 2260 istället?
#21 - 24 mars 2012 09:51
fredde85 skrev:
Fanken vad tråkigt med din panauqe. jag har lyckats få vita prick ett antal gånger och som tur är har mina panaquer alltid klarat sig, dock är det ju svårt att se om dem får pricken för ibland simmar dem ju in i sten eller rötter och får skrapmärken. mina klarade sig genom pricken och medicinering, till och med mina botior klara sig utan pricken när mina tetror fick det. Dock är jag inte intresserad av panaque längre, har sand i mitt akvarie nu och dem är duktiga på att bajsa samt dem tugga silicon i mitt gamla akvarie. nu måste dem ut :D

Det var inte vita prick utan någonting annat.
Bakterie eller svamp.
Vet ej
#22 - 24 mars 2012 09:52
Fel av mig trodde du frågade mig.

Hur raderar man inlägg på detta forum?
#23 - 24 mars 2012 10:08
http://speedy.sh/5Xn3F/20120324-110319.jpg Den lille honan med en gökmal?
http://speedy.sh/vuWfr/20120324-110917.jpg hanen lite blygare

och på bilden ser ni även bajs bajs bajs :P
#24 - 24 mars 2012 10:17
fredde85 skrev:
http://speedy.sh/5Xn3F/20120324-110319.jpg Den lille honan med en gökmal?

http://speedy.sh/vuWfr/20120324-110917.jpg hanen lite blygare

och på bilden ser ni även bajs bajs bajs :P

Ja det blir mycket skit, men det är ju bara att suga bort det.
En heltids tjänst! :)
#25 - 24 mars 2012 10:22
Ja, det där är bara ifrån inatt, dem gick åka i detta nya karet igår så övernatten passa dem på med bajsfest.

ja det får jag göra. ska bli jätte skoj :) hehe
#26 - 24 mars 2012 10:23
fredde85 skrev:
Ansjo, Tack för du svarar. men du kan ju inte säga att du valt ett annat filter utan att säga anledningen till det, så vad är anledningen till att du tagit en 2260 istället?

Hmm, läste du inte inlägg #17:)? En annan är att min 2260 är mycket tystare än 2080 gör inte saken sämre...
#27 - 24 mars 2012 10:51
Ja ok, så den kan spricka, det är ju inte helt ok, men, 2080 har ju 2 insug och 1 utblås. Samt filterkorgar, blir det inte bättre genomströming med filterkorgar? sen drar den ju mer ström också.
hur hög är 2260?
#28 - 24 mars 2012 12:42
Är det nåt extra man måste beställa till den här 2260? nån dubbelkran? såfall kostar den ju för fan 1000 spänn eller nåt
#29 - 24 mars 2012 12:57
Jo 2260 är billigare än 2080
Men på 2080 så behöver du som du skrev inga avstängningar.
Men det kan du behöva till 2260 om du vill slippa böka på med slangarna.

Och ska du då ha en på sug och en på trycksidan så har du en extra utgift där på ca 1500kr
#30 - 24 mars 2012 13:14
Jag tycket det är kasst att sådant inte ingår, ok om dem inte lägger till filtermaterial, men kopplingar till slangarna får dem väl för fan bjuda på, nej det lutar åt 2080, tror det är lagom för mitt 540 även om jag skulle vilja ha ett 1000 liters i framtiden.
vad säger du blir det 2080´s för din del också?
#31 - 24 mars 2012 13:52
fredde85 skrev:
Jag tycket det är kasst att sådant inte ingår, ok om dem inte lägger till filtermaterial, men kopplingar till slangarna får dem väl för fan bjuda på, nej det lutar åt 2080, tror det är lagom för mitt 540 även om jag skulle vilja ha ett 1000 liters i framtiden.

vad säger du blir det 2080´s för din del också?

Ja och det blir nog några stycken.
För får jag som jag vill och brukar få så blir det några större akvarier.
2-3 stycken 1000liters och kanske några 720L eller 900L
#32 - 24 mars 2012 13:55
Har även funderat på ett ännu större. (får se vad som händer i framtiden)
Jag är också jäkligt nyfiken på att se bilder och veta måtten på Kjell´s 3000L akvarium.
#33 - 24 mars 2012 14:01
vafan du har ju flippat ut helt ? :D ja kan man så ska man helt enkelt. odlar du och säljer massvis elleR?
#34 - 24 mars 2012 14:07
fredde85 skrev:
vafan du har ju flippat ut helt ? :D ja kan man så ska man helt enkelt. odlar du och säljer massvis elleR?

Mina malar blir så stora så dom kommer att behöva mycket stora akvarier.
Och akvarier är min hobby så då skaffar jag det jag vill ha.

Akvarierna och pumparna är inte problemet.
Dom går lätt att köpa eller beställa.
Problemet nu är bara att jag behöver ett extra rum så att jag får plats med allt.
Jag vill hells inte ha akvarier överallt i alla rum.
Utan allt snyggt och samlat i ett rum.
#35 - 24 mars 2012 14:23
Snälla lägg upp lite bilder på dina akvarium, du verkar ju vara den riktiga aquaman!
#36 - 24 mars 2012 14:28
fredde85 skrev:
Snälla lägg upp lite bilder på dina akvarium, du verkar ju vara den riktiga aquaman!

Men jag har ju inte köpt dom ännu, så det blir lite svårt.

Än så länge har jag bara köpt på mig en massa nya EHEIM JÄGER doppvärmare.
och några stora rötter.
Ska ta några bilder på mitt senaste inköp.
En rot som jag tippar väger närmare 40kg torr.
Blöt vill jag inte gissa på.
Den är längre än 170cm närmare 175cm lång
#37 - 24 mars 2012 15:38
Så nu är jag tillbaka efter en tur ner i källaren.
Bilderna är inte så bra för jag är en skit kass fotograf plus att bilderna är tagen med mobilen.
På en av bilderna så hängde jag upp bilnycklarna så du/ni kan se hur stor roten är.

[ATTACH=CONFIG]52245[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52246[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52247[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52248[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 24 mars 2012 15:42
verkar lite som om tråden flippar ur rejält. Håll er till ämnet för kategorin som den är inlagd i - dvs "Akvarier och tillbehör"
#39 - 24 mars 2012 15:43
Innan den ska ner i ett akvarium så ska jag ta den på jobbet och köra av den med högtryckstvätten
så man blir av med allt löst skit. (träflisor och jord)
Den kommer färga vattnet ett par månader men det är man så van sedan tidigare.
Ungefär i två månader så pass mycket att det är irriterandes.
Och sen ett par månader till men då är det oftast inte så mycket att jag störs över det.
Det är ju lite naturligt med ljust te färgat vatten.
Och fiskarna ja dom skiter i vilket.
#40 - 24 mars 2012 15:45
verkar lite som om tråden flippar ur rejält. Håll er till ämnet för kategorin som den är inlagd i - dvs "Akvarier och tillbehör"

Sorry!

Har inte kollat vad tråden var,
svarade mest på frågorna.

Kan du radera inläggen för jag vet inte hur man gör?
#41 - 24 mars 2012 16:52
cool rot, skelett rot :D. Kjell, det flippar inte ut, det flippar in. men jag förstår Kjell, det finns regler och dem ska följas. men jag undrar, har du mer intresse i att leta efter folk som inte håller sig till ämnena än att bidra med din kunskap till oss som är ute i den djupa skogen?
Det hade varit kul att istället få höra vad du tycker om pumparna vi diskuterat om eller det finns kanske något märke du kanske tycker är bättre?

Annons