Nu har jag suttit en vecka och läst både svenska och engelska forum på vilka filter som är bra och som skulle passa till mitt 540l. som människa vill man alltid ha det bästa.
Jag vill ha ett filter som är så tyst det kan bli, det får gärna höras om man är framför akvariet men om man sitter i soffan 2 meter bort ska man inte störas av ljudet. samtidigt vill jag att det ska vara stark alltså många l/h och rymma mycket för maximal bakterieflora.
jag har läst om nästan alla filter känns det som och lika många som säger att ett är dåligt säger att det bra.
så nu undrar jag, vad kör ni för filter i era kar som är över 500 liter? är ni nöjda med dem? och var köpte ni dem?
har märkt att man kan köpa filter från tyska ebay, hur fungerar det med frakt? är den dyr? får man ett tyskt kvitto? vad gör man om nåt går sönder eller inte funkar som det ska? är det helt nya filter eller någon som haft det sedan velat göra sig av med det?
Förhoppningsvis kommer detta gör mig klokare och ni kan påverka mitt val av filter.
jag har ingen erfarenhet av något filter mer än några små eheim innerfilter.
Det får gärna vara mer än vad jag behöver då jag säkerligen i framtiden kommer skaffa mig ett större akvarium.
mvh fredde