Vilket ytterfilter 200l

#1 - 30 januari 2013 12:51
En klassisk fråga jag vet.

Får snart hem ett ca 200l stort akvarium och måste skaffa ett till ytterfilter.
Har nu till mitt 70l ett Eheim Ecco 300 som jag är mycket nöjd med, men tyvärr finns inga större i samma serie. Var inne på classic 2017 för att jag gillar enkelheten/mindre risk för läckage men de kommer utan filtermedia och kranar. Blir väldigt dyrt jämfört nyare modeller där det ingår.

Någon som vet var man kan hitta ett classic till en vettig peng inkl media/kranar eller annat "läcksäkert" filter? Helst nytt men antar att begagnat är där man får leta annars.

Tack på förhand.
#2 - 30 januari 2013 14:27
eheim, fluval och tetratec har inga läck-rykten.(längre)

så jag föreslår tetratec 700 ex eller möjligen 1200 varianten. jag har 1200an hemma o det är det bästa filter jag har. har både eheim o fluval med men tetratecen är tystast o aldrig haft problem med det.

samt att det följer med filtermedia

http://www.pwss.se/product.php?productid=4468&cat=829&page=1
#3 - 30 januari 2013 14:59
hannesc skrev:
eheim, fluval och tetratec har inga läck-rykten.(längre)

så jag föreslår tetratec 700 ex eller möjligen 1200 varianten.

Så du menar att de sett över alla filter även om det är flera år gamla modeller som säljs? Googlade lite på tetratec och får upp en del läckage. Jag vet att det bara är problem som kommer upp på nätet, nöjda användare flippar sällan ut på forum osv, men hur ofta hör man om läckande eheim classic?

Funderar på om det var värt att köpa ett classic 2217 över t ex 2075 eller tetratec som du rekommenderar.
Classic har högre filtervolym, mindre bypass, enklare konstruktion men är bökigare att lufta, rengöra, krävs lösa kopplinga, köpa till media osv.

Glömde säga att jag inte tänker köra med orginal in/utlopp så det är bara själva filtret som är intressant egentlilgen.

Ett classic 2217 med kopplingar och eheim media-set hamnar på ca 1350kr från aquaristic.
Tetratec ex 1200 ca 1150kr från samma ställe.

Hade jag pengar i högar skulle jag köpa ett ADA-filter :/
#4 - 30 januari 2013 15:26
de läckagen på tetratecen är rätt gamla. de hade problem med en packning. men det är ordnat.

jag har classic 2217 och 2213 och fluval 405 hemma med. funkar jättebra men tetratecen är fan bättre, lättare o tystare tycker jag.

man betalar tyvärr rätt mycket för märket om man handlar eheim.

varför inte ett fluval? ett 206 eller 306 skulle ju funka bra.
#5 - 30 januari 2013 17:15
Vilket ytterfilter 200l

306 har jag till mitt 222..

Inte tyst, dock är det bäst.

Eheim-filter har jag ett par.

Gamla delar också, det byts ju ut en del saker.

Varje del i ett Eheim går att beställa som reservdel. Är detta bra eller dåligt egentligen?

Varje del i filtret kan således gå sönder :)
#6 - 30 januari 2013 20:07
Kör ni med den svarta "dammsugarslangen" på era fluval-filter? Kan man byta ut den till något annat?
#7 - 30 januari 2013 20:33
Hittar ingen vettig info om Fluval-filtren. Vill veta filtervolym och sånt men det står inte ens på deras hemsida.
#8 - 30 januari 2013 21:01
Matsnork skrev:
Kör ni med den svarta "dammsugarslangen" på era fluval-filter? Kan man byta ut den till något annat?
Ok, nu är det så att jag älskar dem slangarna:D Dem veckar sig inte och de ger ett stilrent intryck och de är enkla att skära av till lämplig längd och de är tunna och relativt lättböjliga:) Änden som man fäster på filtret har grov innerdiameter men i tunt material och det finns ingen vanlig slang som jag vet som har de måtten...
#9 - 30 januari 2013 21:18
Matsnork skrev:
Hittar ingen vettig info om Fluval-filtren. Vill veta filtervolym och sånt men det står inte ens på deras hemsida.
Nej det är svårt att hitta men här är ganska exakta siffror! 206 ca 3.5L filtermediavolym, 306 ca 4.5L, 406 ca 6L!
#10 - 10 februari 2013 19:20
Sitter fortfarande i valet och kvalet. Jag blir tvungen att köpa till en massa filtermedia oavsett vilket filter jag väljer verkar det som. Gillar inte det som följer med fluvals filter. Vill ha något poröst t ex substrat pro istället för plast. Tyvärr följer det inte med i classic-filtren, utan kostnade med kranar och media blir för ett 2217 ungefär som ett 2075.

Inbillar mig att classic har maximal genomströmning av mediet?
#11 - 17 februari 2013 03:26
Nu är filter beställt. Blev ett 2217 med snabbkopplingar och 5l eheim ehfilav kryddat med in/utblås i glas.

Annons