vilket yttefilter?

#1 - 7 juni 2008 19:26
nu ha jag lessnat på mitt fluval och tänker köpa ett annat märke.. nu har flödet minskat så mycket igen så det gör ingen nytta.

såå vad har ni för tips till mitt 350liters? helst inte det dyraste som finns men det kan övervägas om det inte finns nåt bättre som håller.
#2 - 7 juni 2008 19:32
Har du kontrollerat slangarna, typ dragit igenom med en slangborste?

Alla filter har sina negativa aspekter, eheim är tex visserligen snudd på ofelbara men dom är väldigt dyra i inköp så för att hjälpa dig behövs information som vad dina fiskar har för krav på genomströmmning och biologisk filtrering etc.
#3 - 7 juni 2008 19:42
jo jag har skrivit en tråd tidigare om fluvalen som lägger av. jag gör rent det var 3dje månad nu för att det ska bli nåt flöde över huvud taget. nu kanske den pumpar 100liter i timman om jag har tur - igen :(

flödet stoppas upp efter bara några veckor och sen stryps det bara mer och mer för varje vecka tills det stannar. det har aldrig funnits nåt skit i slangarna men om jag kramar ur filtermattorna och starar om det så funkar det med superflöde ett tag..

så nu är de dags å kasta ut skiten..
#4 - 7 juni 2008 19:43
har för övrigt bara vanlig sällskapsfisk och ingen med nå större krav. typ neontetror, guldbarber, gibbiceps, regnbågshaj osv..
#5 - 7 juni 2008 22:31
lucille1 skrev:
jo jag har skrivit en tråd tidigare om fluvalen som lägger av. jag gör rent det var 3dje månad nu för att det ska bli nåt flöde över huvud taget. nu kanske den pumpar 100liter i timman om jag har tur - igen :(

flödet stoppas upp efter bara några veckor och sen stryps det bara mer och mer för varje vecka tills det stannar. det har aldrig funnits nåt skit i slangarna men om jag kramar ur filtermattorna och starar om det så funkar det med superflöde ett tag..

så nu är de dags å kasta ut skiten..
jag har en 305a till ett kar med ca.40 vuxna segelfensmolly och 50 ungfiskar och filtret tappar inte flöde ett dugg på flera månader utan faktiskt det filter som håller bäst flöde under längst tid av aquael och tetratec så nåt måste vara galet med ditt filter...
#6 - 8 juni 2008 11:33
åheim skrev:
jag har en 305a till ett kar med ca.40 vuxna segelfensmolly och 50 ungfiskar och filtret tappar inte flöde ett dugg på flera månader utan faktiskt det filter som håller bäst flöde under längst tid av aquael och tetratec så nåt måste vara galet med ditt filter...

hmm kanske ska ta med det till djuraffärn igen då.. de sa att om de inte blev bättre skulle de byta motorn i den. får väl kanske chansa på det då. men vad kommer det kosta?? hur länge bör det vara garanti på filter? mitt är inte ens 2 år gammalt.
#7 - 8 juni 2008 16:41
men nu har jag öppnat filtret idag och det var totalt igensmallat - IGEN!! senast för knappt 2 månader sen.. :confused: kan de vara därför det tappar flödet för att det blir igensmallat och tätt? känns logiskt..

MEN, är filtret för klent för mitt akvarium då? det har kapacitet på 1300lit/h och jag har ett 350liters kar. inte överbefolkat.. men skulle det kunna bli bättre om jag kombinerade med ett till filter på 1000lit/h?

om ajg skall sätta in ett till, hur skall jag placera det jämtemot det andra för att få bäst effekt?
Maffia666
#8 - 8 juni 2008 18:29
Vad har du för filter media i filtret? Kör med grov filtermatta i hela filtret.
#9 - 8 juni 2008 18:31
jag kör med blå grov filtermatta i alla korgarna men i den där längsgående på sidan sitter de vita lite finare som följde med. är det den mattan som är för fin så den täpper igen ingången in till de blå grova? hoppas det är så enkelt..
Maffia666
#10 - 8 juni 2008 18:35
lucille1 skrev:
jag kör med blå grov filtermatta i alla korgarna men i den där längsgående på sidan sitter de vita lite finare som följde med. är det den mattan som är för fin så den täpper igen ingången in till de blå grova? hoppas det är så enkelt..
Japp det tror jag att det är, ta bort de och prova med bara grov matta.
#11 - 9 juni 2008 09:08
Maffia666 skrev:
Japp det tror jag att det är, ta bort de och prova med bara grov matta.

ska jag ta bort filtret helt eller skall jag sätta in grov filtetrmatta istället där de finare suttit?
#12 - 9 juni 2008 11:48
sätt ditt en grov matta(PPI 10), om man ska köra med finfilter så ska man byta ut dessa regelbundet eftersom dom beckar igen och kommer att bli sämmre och sämre..
#13 - 9 juni 2008 12:24
lucille1 skrev:
nu ha jag lessnat på mitt fluval och tänker köpa ett annat märke.. nu har flödet minskat så mycket igen så det gör ingen nytta.

såå vad har ni för tips till mitt 350liters? helst inte det dyraste som finns men det kan övervägas om det inte finns nåt bättre som håller.

Eheim 2007 classic.Pumpar 1000 lit/timmen.Ganska dyrt visserligen men jag lovar dig att det är värt varenda krona.Jag har kört tropheus förut och hade detta filter i ett 450 l LLI kar ihop med ett Eheim 2252 powerpack.
Båda har 10 år på nacken och dom bara går och går och det kvittar hur fulla med skit dom än är det blåser på lika bra för det.Promise Eheim är kanonbra.//M.V.H Jimmy i Blekinge.
#14 - 9 juni 2008 13:10
saqqz skrev:
Eheim 2007 classic.Pumpar 1000 lit/timmen.Ganska dyrt visserligen men jag lovar dig att det är värt varenda krona.Jag har kört tropheus förut och hade detta filter i ett 450 l LLI kar ihop med ett Eheim 2252 powerpack.

Båda har 10 år på nacken och dom bara går och går och det kvittar hur fulla med skit dom än är det blåser på lika bra för det.Promise Eheim är kanonbra.//M.V.H Jimmy i Blekinge.

Bara för ordningens skull utgår jag från att du pratar om Eheim 2217 Classic.
#15 - 9 juni 2008 20:13
Sorry

Gaffel skrev:
Bara för ordningens skull utgår jag från att du pratar om Eheim 2217 Classic.
Yepp absolut det blev en liten miss där.
#16 - 9 juni 2008 20:19
lucille1 skrev:

http://www.zooplanet.se/eheim-2217-classic-p-4090.html?osCsid=e43cd9aa1d8c2e8ca8bc652907ddb602

Här har du en kanonburk som är värd varendaste en ettöring.Min är 10 år och den går kanon fortfarande så jag lovar och svär att du kommer inte att bli besviken jag hade med fluval och sicce bl.annat i början men tröttnade rätt fort utav samma skäl som du anger.Kolla länken ovan och skaffa dig en sån.M.V.H/Jimmy som försöker hjälpa dig så du inte blir besviken igen.:(:(:(;):D:D:D:D:D
#17 - 9 juni 2008 20:48
Vad vill du uppnå med ditt filter? Ska du filtrera bort synbara partiklar ur vattnet eller vill du ha ett biologiskt filter med nyttobakterier?

Det låter ju som om du inte alls vill göra rent ditt filter och då är det ju ett biologiskt filter med en himla massa nyttobakterier vi pratar om... då ska du ju helt klart se över prylarna du har i filtret... keramikmakaroner eller keramiksten funkar bra. Biobollar används av vissa med framgång. Krossad rödlava funkar fint. "Vanligt" skumfilter är oftast ett ganska dåligt material då ytarean blir ganska liten men det funkar om man använder grova filtermattor.

Annons