Vilket yngel är detta? (Gissningslek) :)

#1 - 15 januari 2017 17:02
Som jag skrev tidigare i en annan tråd om råd om pump och filtrering till en liten 10 liters yngelburk så börjades det prata lite för mycket om vilket yngel det var vilket inte var tillåtet i den tråden, så tänkte jag lägger en här också där vi kan spekulera fritt i vad det kan vara för fisk. Som jag skrev i den tråden tror jag inte det är Guppy, det känns inte så iallafall. Jag kommer uppdatera tråden vart efter fiskarna (förhoppningsvis) ska växa i efterhand. Är det någon som redan nu kan se att detta är en Guppy iallafall? Eller tillhör den någon annan art? Feel free to brainstorma, Jag bifogar ett par macrobilder på yngeln, detta är såbra bilder jag kan få på dem just nu, dom är väldigt små !!

bild 1 http://tjernobyl-2014.webnode.se/test-test/#yngel01-jpg

bild 2 http://tjernobyl-2014.webnode.se/test-test/#yngel02-jpg

Oroa er inte för den konstiga titeln på länken, bilderna är uppladdade på min hemsida om en resa jag gjort tidigare, dom är för högupplösta för att ladda upp på en vanlig bilduppladdnings sida på nätet :)

#2 - 15 januari 2017 17:46
Såg i din andra tråd vilka fiskar du har, och jag skulle sätta en slant på Melanotaenia boesemani, det vill säga boesemans regnbågsfisk.
#3 - 15 januari 2017 18:19
[QUOTE=Shepard;n2365539]Såg i din andra tråd vilka fiskar du har, och jag skulle sätta en slant på Melanotaenia boesemani, det vill säga boesemans regnbågsfisk.[/QUOTE]

Ja det vore ju superkul om det var det :)

Köpte för ett tag sedan 3 honor till mina hanar, iallafall vad jag trodde var honor, var så svårt att se på dem då när jag köpte dem :)
#4 - 15 januari 2017 18:32
Det är inte guppy i alla fall, och tetrayngel tror jag inte att det är.
#5 - 15 januari 2017 18:40
[QUOTE=Shepard;n2365541]Det är inte guppy i alla fall, och tetrayngel tror jag inte att det är.[/QUOTE]

Nej har också vart ganska säker på att det inte är Guppy. Jag funderar på om det kan vara kardinaltetra ändå, för jag kan ana en ton av neonblått precis i slutet av huvudet, syns om man kollar noga på fotot. Det behöver ju såklart inte betyda något men kul att spekulera :)
#6 - 15 januari 2017 19:08
Tja, överlever de så lär det visa sig :)
#7 - 15 januari 2017 20:47
Det hoppas jag att dem gör , svårt att mata dem bara , måste smula flingfoder till pulver och mata ytterst lite :)
#8 - 16 januari 2017 18:20
Ett yngel håller på att dö nu är jag ganska övertygad om, Simmar ryckigt och kan pötsligt bara falla ner botten i en duns å bli liggandes ett tag, tills han pånytt försöker simma vidare.

Hur skall man mata dem egentligen? Vattnet är taget från ett redan etablerat kar och det sitter en syrepump i 10L tanken, man vill ju inte övermata och riskera nitrit? Chock i vattnet så allihopa stryker med, det ligger lite vattenpest i karet också. Vattnet tog jag i lördags från stora tanken, skall det bytas något vatten och isåfall hur ofta och hur mycket?
#10 - 16 januari 2017 21:08
Ja det det var dem verkligen :)
är det Sånna yngel jag fått så kan man väl vara rätt säker på att man fick tag på honor till mina hanar :)
#11 - 17 januari 2017 10:14
[QUOTE=kardinaltetran;n2365601]Ett yngel håller på att dö nu är jag ganska övertygad om, Simmar ryckigt och kan pötsligt bara falla ner botten i en duns å bli liggandes ett tag, tills han pånytt försöker simma vidare.

Hur skall man mata dem egentligen? Vattnet är taget från ett redan etablerat kar och det sitter en syrepump i 10L tanken, man vill ju inte övermata och riskera nitrit? Chock i vattnet så allihopa stryker med, det ligger lite vattenpest i karet också. Vattnet tog jag i lördags från stora tanken, skall det bytas något vatten och isåfall hur ofta och hur mycket?[/QUOTE]

Mata lite är ingen bra strategi med yngel. Mata ofta och byt vatten ofta är bättre. Finsmulat torrfoder kan gå för robustare arter men ett lämpligare foder som artemia eller mikromask är mycket bättre.
Har de lekt en gång kommer de att göra det igen och då kan du vara bättre förberedd.

/Tobbe
#12 - 17 januari 2017 12:07
Ok, ja jag får försöka göra det jag kan med dom övrig 3 som fortfarande verkar pigga . Krill är de minsta frysta fodret jag har , kanske är dem också för stora ?

edit: krill kanske dem inte hette , men mycket smått rosa-aktigt frysfoder iallafall :)
#13 - 17 januari 2017 14:01
Kom hem på lunchen och då var alla fyra döda. Dom verkar vara extremt känsliga i början , den maten jag gav dem ville / kunde dom inte äta hur smått jag än pulveriserade flingfodret, men som någon skrev så får jag vara bättre förberedd nästa gång , detta kom ju så plötsligt , försökte rädda dem iaf
#14 - 17 januari 2017 14:15
[QUOTE=kardinaltetran;n2365637]Kom hem på lunchen och då var alla fyra döda. Detta kom ju så plötsligt , försökte rädda dem iaf [/QUOTE]
När jag prova på att odla dvärggurami en gång i tiden så utfordra jag nykläckta yngel med Infusorier. Gick att köpa i akvarieaffär och man droppa ner det i akvariet. Kolla upp det, så kanske det kan vara något att ha till hands nästa gång de okända ynglen dyker upp. Vi måste ju ha fram en vinnare i gissningsleken:d.

#15 - 17 januari 2017 14:26
Typ Liquifry nr 1...kan det kanske heta.
#16 - 17 januari 2017 14:27
Det var nog liknande jag var iväg och köpte nyss , "Fluid Artemia" jag skriver här om jag skulle hitta några fler yngel :)
#17 - 17 januari 2017 18:18
Tjohoo tråden lever , hittade flera yngel idag gömda bland vattenpesten! Att dom inte blivit mat är ert under , nu åker dom också mer i nano karet , vilken tur att jag köpte foder idag då , tänkte just isåfall att jag hittar nån mer. 3st lyckades jag fånga denna gång
#18 - 4 februari 2017 11:46
Uppdatering:

Nytt foto på yngel cirka 3 veckor gammalt. Eventuellt något äldre. 2stycken lever fortfarande och simmar runt friskt i akvariet. Verkar växa extremt långsamt, och bilden jag länkar här var den bästa jag kunde få, mycket svårt att fotografera dom små liven, lite skillnad är det mot de första bilderna. Någon som vågar sej på nån mer gissning nu?

Bild ---> http://tjernobyl-2014.webnode.se/tes...#yngel03-2-jpg

2 http://tjernobyl-2014.webnode.se/tes...8#img-1853-jpg

3 http://tjernobyl-2014.webnode.se/tes...8#img-1856-jpg

Börjar tro lite att det kan vara kardinaltetror, då om man kollar noga och nära på dem så skymtar man en blåaktig bit av dem precis vid magen ungefär
#19 - 25 mars 2017 13:16
Har nu haft mina 2 överlevare i cirka 2,5 månad. Dom växer extremt långsamt, dom kanske är 2cm nu på sin höjd. Karet är på 10 liter endast då det var de jag hade tillgängligt. Dom ser ut att må bra och simmar omkring rätt livligt. Är det vanligt att dem växer så långsamt eller är karet för litet för dem?

Det är fullt av gröna trådalger i hela karet, tillsammans med lite vattenormbunke. Är dessa alger farligt för fiskana? bör jag rensa bort lite? Har fått för mej att det kan vara bra att ha dem då det "rensar" vattnet lite. Har bara en luftpump fortfarande till karet, inget filter. Byter lite vatten 2-3 gånger i veckan med tanke på att det är så litet akvarium, ska försöka få en bättre bild på dem, men är ganska säker på att det är regnbågar nu ialllafall :) Tacksam för svar,

mvh

Annons