[quote=David.C]Jag tror att högtrycksnatrium är optimalt för växterna, fast det kanske inte ser lika trevligt ut...
[/quote]
Högtrycksnatrium är en av de sämsta ljuskällorna man kan ha eftersom dessa ofta bara ger ifrån sig en stark spik i det gulgröna området av spektrat som växter reflekterar. Växterna får därför använda accessoriska pigment för att klara av att använda ljuset vilket i sin tur också är energikrävande. Man får således väldigt lite krut per inkörd watt med avseende på fotosyntes.
Anledningen att folk tror att dessa är väldigt bra är att lata växtodlare som inte riktigt vet hur ljuset används av växterna tror att mycket lumens per watt är bra - när det faktiskt är precis tvärtom.
Anledningen till att det är precis tvärtom är att mycket lumens = mycket gulgrönt ljus som människans öga är känsligt för, men som gröna växter reflekterar.
Växter vill ha mycket blått och mycket rött och ljuskällan ska vara effektiv på att omvandla den instoppade elektriciteten till blått och rött, vilket t ex inte blåröda GroLux-lampor är eftersom man bara smetat på mer fosfor inne i röret för att filtrera bort gulgrönt.
Däremot finns det några rör på marknade som använder ganska lite fosfor och som släpper igenom en jäkla massa ljus i både det blåa, gula och röda området och som därför kan trigga fotosyntesen riktigt hårt. Dessa är trifosforrör typ Aquarelle, Aquastar, Triton..
Däremot vet jag att det finns projekt att bygga industriväxthus med LED-belysning av växterna! (och då pratar vi växthus av den storlek att man kör busslinjer inuti för att flytta de anställda. Smått otroligt.) LED kan man ju ha i akvarium, dessvärre är nästan allt som finns att köpa billigt kinaskräp. Jag såg LED-lister på IKEA i helgen som man kunde bygga med själv, det var knappt man såg att de lyste... medan den typen av liknande lister jag själv är van vid är närmast bländande.
Dessa LED-armaturer måste ofta ha extrema kylflänsar, så de mesta av elektriciteten man stoppar in blir värme istället för ljus. Ett annat problem med vita LED:s är att dom har en begränsad livslängd eftersom dom precis som lysrör använder olika typer av fosfor för att filtrera ljuset.
Än sålänge är det alltså oeffektivt att använda *vita' LED:s, men det ser lovande ut för framtiden om dom lyckas göra dom effektivare.
Livslängden på ett vanligt rör brukar vara ca 1 år, men det finns rör med längre livstid.
Trifosfors brukar hålla sig runt 90% av sin initiala förmåga tills dom dör. Det verkar stämma med de rör jag har.
Elektroniska ballaster/styrdon är som du säger fenomenalt. När man mäter upp strömförbrukningen på t ex Hagens GloMat (elektroniskt styrdon) så drar den ganska exakt vad rören är märkta med, medans de gamla ballasterna drar ungefär dubbelt så mycket ström (vilket blir värme, vilket man iofs kan utnyttja för att värma akvariet om man monterar dom under).