Vilket skall jag lita på Kommunens eller Tetra KH?

#1 - 8 juni 2004 21:51

Mitt Tetra-test visar att hårdheten är 4 och kommunens hemsida säger att den är 6.1.

Suger Tetras tester eller är bara kommunens värden någon form att snittvärde under en längre tid ?? Eller kan hårdheten ändras på vägen till mig ?

Jag hade idag Ph 6.8 i min växtburk och det blir ju liksom lite skillnad på Kh 4 och 6.

20 eller 30 ppm CO2 är ju lite skillnad !
#2 - 8 juni 2004 23:00
Har du fått siffrorna av kommunen eller av vattenverket?! Det kanske är så att kommunen har förvanskat siffrorna dom fått från va-verket..

Eller så är det helt enkelt att ditt test är felaktigt..
#3 - 9 juni 2004 04:03
KH värdet ändrar sig på vattnets färd genom rören hem till dig. Detta beror på tillsatser i vattnet (kommer inte ihåg vilka just nu). Dvs Komunens värden är vid vatten verket medans dina värden är hemma hos dig.
Naturligt vis kan dist test "fela" lite, men det är säkerligen mer sanningsenligt än vattenverkets.
#4 - 9 juni 2004 04:50
Ursprungligen skickat av oveb

Mitt Tetra-test visar att hårdheten är 4 och kommunens hemsida säger att den är 6.1.

Hej,
min erfarenhet är att man inte kan lita på det som står på hemsidan, i mitt fall var uppgifterna mer än ett år gammla. Sedan händer saker i ledningarna.
/Jürgen
#5 - 9 juni 2004 07:05
Hur fick du fram kh6? Var det under rubrik hårdhet eller under rubrik alkalinitet? Normalt så sätter vattenverket ut tyska totalhårdhetsgrader (dgh), det kan inte vara det du har fått? Om man vill ha karbonathårdheten så skall man leta efter alkalinitet och konvertera det till dkh med hjälp av en omvandlingsfaktor som jag inte minns nu.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 juni 2004 08:22
Tror också att det är så som Tropfrog skriver - jag har aldrig sett någon kommun ange KH utan det brukar vara GH och alkalinitet. Normalt brukar också KH vara något lägre än GH och då stämmer ju både överensstämmer ju kommunens värde med Tetra-testet.
#7 - 10 juni 2004 16:10

Tack Tropfrog och Kjell !!

Det står ju faktiskt "Tyska grader" på deras web.

/Ove
#8 - 10 juni 2004 16:12
Bara en liten pedantanmärkning: KH och alkalinitet är samma sak, eller rättare sagt, det är alkalinitet KH-test för akvarier mäter.
#9 - 10 juni 2004 19:28
Ursprungligen skickat av oveb

Tack Tropfrog och Kjell !!

Det står ju faktiskt "Tyska grader" på deras web.

/Ove

Efdterssom azur började så fortsätter jag med "petanmärkningar. På komunens sida står det tyska grader, detta betyder oftast tyska totalhårdhetsgrader (DGH). Vad du vill veta är vad du har för karbonathårdhet i tyska grade dvs DKH (eller i vilket fall nästan). Efterssom komunen inte redovisar det så måste du räkna om det från alkalinitet i mg/l.
MVH
Magnus
#10 - 11 juni 2004 15:40

Jag har bestämt mig för att lita på Tetra-testet :)

Jag kvadruplade vattenmängden och räknade 0.25Kh/droppe och fick det fortfarande till 4 så jag är nöjd med det. Jag kan mao ösa på mer CO2 utan att fjärilarna coolar (hoppas jag)

Annons