Vilket skaldjur kan passa?

#1 - 15 december 2007 20:32
[FONT=function(){return this.length}]Jag är på jakt efter ett lite större skaldjur att ha i vårt sällskapsakvarium. Letar just nu efter [/FONT][COLOR=windowtext][FONT=function(){return this.length}]Atya gabonensis[/FONT][/COLOR][FONT=function(){return this.length}] (vampyrräka) men eftersom de verkar vara så svåra att få tag på så letar jag också samtidigt efter lite andra sorter. Vill gärna ha något större än de små räkorna typ Amano, körsbär och CR osv. men den ska ändå vara fredlig och kunna samsas med småfiskar.

Eftersom det inte finns så många artbeskrivningar på skaldjur här på zoopet så undrar jag om det är någon som har tips på sidor där man kan hitta bra fakta med bilder och text om skaldjur? Eller kanske har någon något tips på vad för typ av skaldjur och art som kan passa här hemma.

Jag letar efter ett skaldjur som…

… kan bo i ett 110L kar
… trivs i vatten runt 24-26 grader
… är 5cm eller större
… är fredlig mot småfisk och passar i sällskapsakvarium

Tips tas gladeligen emot!! [:)][/FONT]
#2 - 15 december 2007 20:42
Atyopsis moluccensis.

//C
#3 - 15 december 2007 20:55
Fast vampyrräkan är finare.

Jag har köpt mina på Djurmagazinet (i Borlänge, fanns i Farsta också, så de finns nog på flera DM).
#4 - 15 december 2007 21:10
Jo visst, men svårare. Våran andra A. gabonensis dog häromdagen. Fick problem med ömnsningen trots perfekta vattenparametrar. Ne det blir inga fler afrikanska filterräkor för min del på ett tag.

Gällande tillgång så såg jag att Imazoo har samtliga "vanliga" filterräkor (A. moluccensis, A. pilipes & A. gabonensis) för beställning. Bara att tjata på sin butik ^^

//C
#5 - 15 december 2007 21:25
Skumt!
Jag köpte en tidigt i våras, och sen en tidigt i höst, då den första överlevt ordentligt såpass länge (de är ju dyra). Jag mäter inte vattenvärden, utan chansar på att det blir bra med vattenbytena.
Nu var det ett tag sen jag såg nummer 2, men de är ju så attans bra på att gömma sig länge.
#6 - 16 december 2007 08:12
Jag säger också moluccensis - och vaddå inte snygg? Min är S*Tsnygg direkt efter ömsning - orangegul med prickar - sen blir h*n mer sandfärgad. Och det är ju roligare att SE räkan också, min andra (vampyr - guud så fånigt namn) är alltid hemlig under roten och syns bara om jag lyfter ur roten...
#7 - 16 december 2007 09:42
Ja fan moluccensis är the shit faktiskt, våra tre är ALLTID ute och filtrerar.

//C
#8 - 16 december 2007 09:44
Och eftersom även jag fått upp ögonen för de större räkorna, så måste jag fråga nåt som jag inte hittat någon info om alls:

Är det ok att ha enbart EN moluccensis eller vill de som de mindre räkorna ha sällskap?
#9 - 16 december 2007 14:10
Alla räkor vill ha sällskap.

//C
#10 - 16 december 2007 14:26
moluccensis verkar vara en räka för mig, tycker att den är både snygg och cool men framför allt verkar de inte så känsliga och skygga som vampyrerna. Verkar trivas i den temperaturen jag håller och de värden som är här.

Läste på räkig fakta "Har ännu inte odlats i fångenskap(?)"
Går det alltså inte att avla fram dem själv?
#11 - 16 december 2007 14:39
Hett tips, ha täckglas. Två av tre moluccensis har vart på golvet för oss. Dock överlevde båda flera timmar i torka, det är lite creepy att hitta en 8cm stor räka torr på golvet må jag säga.

Dom släpper jättemånga små yngel ungefär som Amano, och verkar behöva liknande metoder för uppfödning. Dock verkar det inte som att någon har lyckats med det till dags dato.

//C
#12 - 16 december 2007 14:47
Sällskap som i andra räkor? Man läser så ofta om folk som bara har EN räka i sällskapskar, därav min fråga. Räcker två?
#13 - 16 december 2007 20:26
Två är sällskap, men dom vill ju gärna vara fler. Men två räcker nog, lite taskigt men räcker.

//C
#14 - 16 december 2007 20:28
Som jag misstänkte alltså! Jag blev så fundersam då alla verkar ha bara en.
Tack för infon! :)

Annons