Vilket silikon till 165 liters?

#1 - 16 november 2011 17:47
Måste fixa silikonet på ett 165 liters akvarium men vet inte vilket silikon jag ska använda. Läste att vanligt silikon till glas (och akvarium) man kan köpa på byggfirmor osv är till för mindre akvarium. Men var går gränsen? Borde jag köpa ett dyrare silikon avsett för just akvarium och var köper jag det i så fall?
#2 - 16 november 2011 18:53
Akvariesilikon på tex clasholsson funkar utmärkt. Jag har limmat 250l med sånt

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#3 - 16 november 2011 21:18
Aha ok. Läste någonstans att ska man limma större än ett 100 liters bör man välja något bättre. Tittade närmare på akvariet i kväll o ser att det nog är bäst att silikona om det helt. Börjar släppa i kanterna o ser allmänt taskigt ut.
#4 - 16 november 2011 21:38
Eemmaa skrev:
Aha ok. Läste någonstans att ska man limma större än ett 100 liters bör man välja något bättre. Tittade närmare på akvariet i kväll o ser att det nog är bäst att silikona om det helt. Börjar släppa i kanterna o ser allmänt taskigt ut.
Om du nu ska silicona om hela karet och det är ganska stort så ska du givetvis kosta på ett silicon av hög kvalité avsett för akvarier, inget ont om clas ohlson men kan aldrig tro att deras silicon är av högsta kvalité, tror också att dem bara har transparent och det är mycket snyggare med svart:)
#5 - 17 november 2011 14:00
Tack för ditt svar åheim. Jag som bor på en liten mindre ort undrar då vart man köper sån silikon? Vi har Djurmagazinet som kanske skulle kunna ta hem visserligen.
#7 - 17 november 2011 14:55
det bästa siliconet är ättikbaserat vanligt akvariesilikon..
#8 - 17 november 2011 19:36
Tack Hannes för länken!

Gonzo vad menar du med "vanligt"? Sånt jag skrev om i mitt första inlägg dvs vanligt glas-silikon man kan köpa på tex byggvaruhus avsedd för mindre akvarium?
#9 - 17 november 2011 19:57
Vad jag menar är att det egentligen inte är någon skillnad på silikon för stora och små kar.. men bara för att jag inte hör talas om det så betyder det inte att det är så, det kan mycket väl vara skillnad på dom, jag har iaf inte märkt någon skillnad o jag har byggt både stora o små kar, några använder Tec-7 då det har den egenskapen att det går limma under vatten med det, asså om karet läcker så går det täta med tec-7 det är många stora akvariecenter som använder det (enligt tillverkarens sida) vill säga, jag har använt det innan det fanns svart silikon att tillgå lätt. fördelen i så fall är väl att det inte luktar och finns i många färger sedan finns det ett "tvätt medel" som är framtaget för att användas tillsammans med tec-7 när man stryker ut skarvarna diskmedel funkar inte till det.. nu är detta bara tagit ur min egen erfarenhet.. :p[:o]:D

Annons