vilket silikon är bäst?

#1 - 6 november 2004 19:57
tänkte köpa akvarie-silikon och en eheim power-line 2252.
är silikonet bäst på: akvakompis.se eller på akvarielagunen?
#2 - 6 november 2004 20:16
Jag tror inte att det speöar någon större roll vad för silicon du har, bara det är för glas.
Var noga med att tvätta glaset innan du börjar limma. Tvätta med aceton eller rödsprit och rör sedan inte där du har tvättat.
#3 - 6 november 2004 20:31
glassilikon hade jag precis sprutat på då jag tittade på tillverkarens sida(tremco.se) att deras glassilikon var för akvarier upp till 60L.
det måste alltså vara speciellt akvariesilikon till mitt 140L.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 november 2004 21:35
1/ Dels skall man alltid välja ett silikon som är avsett för akvarium
2/ Man skall också kolla att inte bäst före datumet gått ut
3/ Sedan finns det silikon av olika kvalitet (styrka) som du redan märkt. De som finns i zooaffärer brukar funka till akvarier upp till 200-300 liter eller nåt sånt. Sedan finns det också olika silikon som är avsedda för större akvarier också.
Själv har har använt svart silikon av märket Perenator och det funkar även till större akvarier. Det bästa är väl att kolla på fabrikatets hemsida om man vill vara säker.
#5 - 7 november 2004 23:14
Hej !

Om man har limmat ett akvarium med ett akvariesilicon som ska klara 1500 liter, hur länge måste man vänta tills man kan sätta akvariet i bruk efter att siliconet har härdat?
#6 - 8 november 2004 08:12
När silikonet är genomhärdat så behöver du inte vänta längre, då är det bara att köra igång.
MVH
Magnus
#7 - 20 december 2005 16:38
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Själv har har använt svart silikon av märket Perenator och det funkar även till större akvarier. Det bästa är väl att kolla på fabrikatets hemsida om man vill vara säker.[/QUOTE]

Var hittar man lämpligtivs detta silikon?
#8 - 20 december 2005 17:19
jag har limmat ett 1000 l med dana, som säljas på claes olson

har funkat snart 2 år mvh janne
#9 - 20 december 2005 17:50
Jo, jag har tittat på den, men jag vill helst ha svart silikon.
#10 - 20 december 2005 17:53
[QUOTE=janne dansk]jag har limmat ett 1000 l med dana, som säljas på claes olson

har funkat snart 2 år mvh janne[/QUOTE]
Har limmat 3st 6-700 liters med Dana, funkar kanon.
#11 - 20 december 2005 18:03
OK, dana är bra. Men finns det svart?
#12 - 20 december 2005 18:14
[QUOTE=Nils Holmström]OK, dana är bra. Men finns det svart?[/QUOTE]
Perenator är det fabrikat som jag kännertill som fins i svart. Har hört att Svart silikon inte ska vara lika starkt? (nu får man väl hela zoopet på sig). Det är en känd akvarie profil som sa det till mig iaf, men tillräckligt starkt, men inte lika starkt som transparent.
#13 - 20 december 2005 18:19
Jag ska bara ha det till att limma fast bakgrund, så hur starkt det är spelar itne så stor roll
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 20 december 2005 19:38
[QUOTE=Schull][QUOTE=Nils Holmström]OK, dana är bra. Men finns det svart?[/QUOTE]
Perenator är det fabrikat som jag kännertill som fins i svart. Har hört att Svart silikon inte ska vara lika starkt? (nu får man väl hela zoopet på sig). Det är en känd akvarie profil som sa det till mig iaf, men tillräckligt starkt, men inte lika starkt som transparent.[/QUOTE]
Om du får hela Zoopet på dig vet jag inte, men inte desto mindre har du fel;)
I alla fall det finns olika kvaliteer (olika hållbarhet) på silikon och det gäller både för svart och transparent - det har alltså inget med färgen att göra. Ungefär samma som att påstå att gul färg har bättre kvalitet än röd färg.

Har som du använt svart Perenator och det har en hög kvalitet (starkare än 95% av all transparent silikon som finns på marknaden).
#15 - 20 december 2005 20:38
Jag använder också Perennator AQ201, tyskt svart silikon. Det har jag limmat större akvarium med uppemot 600 liter. Det håller utan problem. Dessvärre hittar jag inga specifika fakta på hur stora akvarium man kan limma med det, det beskrivs bara hur stort tryck det klarar.
Fördelen med svart silikon är ju också att det kan inte börja växa alger imellan glaset och silikonet, för det svarta släpper inte igenom ljuset så bra. Har förvisso inte varit ett större problem tidigare men dock ett plus.
#16 - 20 december 2005 20:50
Var hittar man detta tyska silikon? måste man beställa det från tyskland eller finns det i svenska bygghandlar eller akvarieaffärer?
#17 - 20 december 2005 20:59
www.aquaristic.comTysk webshop, där finns det; enda stället jag känner till. Det är lätt och tryggt att beställa därifrån med. Går snabbt och man får sakerna till dörren, samt att du kan betala direkt till den som lämnar det.

Jag fick visserligen mitt direkt ifrån en större grossist i Sverige. Så det borde säljas i nån svensk handel också.
#18 - 20 december 2005 21:32
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Schull][QUOTE=Nils Holmström]OK, dana är bra. Men finns det svart?[/QUOTE]
Perenator är det fabrikat som jag kännertill som fins i svart. Har hört att Svart silikon inte ska vara lika starkt? (nu får man väl hela zoopet på sig). Det är en känd akvarie profil som sa det till mig iaf, men tillräckligt starkt, men inte lika starkt som transparent.[/QUOTE]
Om du får hela Zoopet på dig vet jag inte, men inte desto mindre har du fel;)
I alla fall det finns olika kvaliteer (olika hållbarhet) på silikon och det gäller både för svart och transparent - det har alltså inget med färgen att göra. Ungefär samma som att påstå att gul färg har bättre kvalitet än röd färg.

Har som du använt svart Perenator och det har en hög kvalitet (starkare än 95% av all transparent silikon som finns på marknaden).[/QUOTE]
Hur kan du säga att jag har fel:(, jag sa bara vad jag HÖRT. Har väl inte yttrat något om att det skulle stämma.
/Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 20 december 2005 21:41
OK - du har hört fel då;)
#20 - 20 december 2005 22:00
[QUOTE=Kjell Fohrman]OK - du har hört fel då;)[/QUOTE]
:p
#21 - 21 december 2005 07:07
Sika's Sikasil-E finns i bla svart. Det är endast på den transparenta det står något om akvarier, men jag har varit i kontakt med Sika och den svarta varianten skiljer sig inget från den transparenta, mer än färgen då. Vad det är för kvalité i övrigt vet jag inte, det var oviktigt när det gällde mitt projekt.
Tror en tub springer lös på kanske 50-70kr på en bygghandel (bla Beijers saluför Sikasil-E)
#22 - 21 december 2005 07:39
Står det inte uttryckligen på tuben att det kan användas till akvarier skall man passa sig. Eller ta kontakt med tillverkaren och få raka besked. Badrumssilikon t.ex. är oanvändbar till akvarier eftersom det innehåller antimögelmedel. Det får till följd att silikonen inte härdar ordentlig och blir "klistrig" efter en tid under vatten. Dessutom kommer dina firrar dö som flugor inom en snar framtid. Tro mig, jag har "provat". ( Felmärkt silikon, eller egentligen fel silikon i tuben )
Perenator har jag för mig Simontorp har i sitt sortiment. Leta alltså upp en butik som köper därifrån så har dom säkert eller kan ta hem. Återförsäljare i din närhet hittar du på Simontorps hemsida.
#23 - 21 december 2005 09:48
Nej, antimögelmedel vill man inte ha.
Problemet med många tillverkare är att dom "tror" att man bara vill ha transparent silikon till akvarium, därför skriver dom inte ut något på den gråa, bruna eller svarta silikonen som ofta är precis samma sak (tex Sikasil-E). Men man kan ju inte vara 100% säker så ett samtal till tillverkaren är ju att rekommendera.
#24 - 21 december 2005 18:53
[QUOTE=Nils Holmström][QUOTE=Kjell Fohrman]
Själv har har använt svart silikon av märket Perenator och det funkar även till större akvarier. Det bästa är väl att kolla på fabrikatets hemsida om man vill vara säker.[/QUOTE]

Var hittar man lämpligtivs detta silikon?[/QUOTE]

www.guldfisken.se har Perrenator svart 300ml för 129:-

/Janne
#25 - 22 december 2005 01:48
[QUOTE=janne dansk]jag har limmat ett 1000 l med dana, som säljas på claes olson

har funkat snart 2 år mvh janne[/QUOTE]

tack för den televerket :)
vet ja var ja ska vända mej när ja ska ha silikon

limmar man större helglasakvarier kan man förstärka upp hörnen med glasbitar
#26 - 22 december 2005 12:46
[QUOTE=toaden][QUOTE=Nils Holmström][QUOTE=Kjell Fohrman]

Var hittar man lämpligtivs detta silikon?[/QUOTE]

www.guldfisken.se har Perrenator svart 300ml för 129:-

/Janne[/QUOTE]

Tackar!
#27 - 22 december 2005 12:54
Ja varsågod det var så lite så... :)

Annons