Vilket schackbräde?

#1 - 2 mars 2016 21:56
Köpte häromdagen 6 vf schackbräden, och han hade fått in dem under enbart det namnet. Är det då D. filamentosus, eller D. maculatus? Jag gissar på filamentosus.

[ATTACH=CONFIG]n2351762[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2351763[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2351764[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2351765[/ATTACH]
#2 - 2 mars 2016 23:17
Det är unga exemplar du har, va?
På bilderna ser det ut som att det är enbart honor.
D. filamentosus är nog sannolikt, men tittar man på bilder av unga D. maculatus-töser ser de väldigt lika ut...
Fläcken på gällocket skvallrar dock om D. filamentosus. Jädrans svårt att avgöra.
När de färgar ut lite mer blir det lättare att säga exakt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 mars 2016 07:56
Den största skillnaden lär ju ligga i stjärtfenan som är lyrformad på filamantosa. Vad jag kan se så är inte dina exemplar lyrformade så det skulle tyda på maculata, men samtidigt så kanske det fortfarande är unga djur som ännu inte har fått lyrformen.
#4 - 3 mars 2016 10:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2351771]Den största skillnaden lär ju ligga i stjärtfenan som är lyrformad på filamantosa. Vad jag kan se så är inte dina exemplar lyrformade så det skulle tyda på maculata, men samtidigt så kanske det fortfarande är unga djur som ännu inte har fått lyrformen.
[/QUOTE]

Halloj Kjell!
Det är hanarna som har lyrformen på stjärtfenan hos D. filamentosus - inte honorna. Därav funderingar på att det enbart är (filamentosus)honor på Shepards bilder.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 mars 2016 12:59
[QUOTE=Mats Bryzell;n2351786]

Halloj Kjell!
Det är hanarna som har lyrformen på stjärtfenan hos D. filamentosus - inte honorna. Därav funderingar på att det enbart är (filamentosus)honor på Shepards bilder.[/QUOTE]
Sorry tänkte inte på att det bara kunde vara honor.
Finns det någon annan distinkt artskillnad mellan dessa arter. Ser att maculatus beskrivs som den något färggrannare (gäller vuxna hanar) men nog har jag sett minst lika snygga filamentosus

#6 - 3 mars 2016 14:02
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2351794]
Sorry tänkte inte på att det bara kunde vara honor.
Finns det någon annan distinkt artskillnad mellan dessa arter. Ser att maculatus beskrivs som den något färggrannare (gäller vuxna hanar) men nog har jag sett minst lika snygga filamentosus
[/QUOTE]

Det finns en hel del skillnader. Främst är det hanarna skillnaderna syns på.
Det skiljer sig en del åt mellan honorna också, speciellt kan man se det på buk- och analfenornas färg.

Här är en fin film på D. maculatus;

" target="_blank">

Här är en film på mina Dicrossus filamentosus;

" target="_blank">

Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 mars 2016 14:03
Fast det finns ju olika populationer av bägge arter
#8 - 3 mars 2016 14:12
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2351798]Fast det finns ju olika populationer av bägge arter[/QUOTE]

Javisst!
#9 - 3 mars 2016 15:20
Hmm, ja, det är ungdjur, de minsta är väl bara några cm. Jag bad honom ta två lite större och två lite mindre, för att öka chansen att få båda könen, och jag köpte 6 stycken, så nå'n av olika kön borde väl finnas där, om nu inte risken är stor att man får upp bara det ena könet när man fångar dem i naturen, de är VF. Jag tycker mig ha anat en färgskillnad på bukfenorna på dem, tror att några har vitaktiga bukfenor, och att åtminstone en har röda bukfenor, men får kolla mer noga.
#10 - 3 mars 2016 16:06
[QUOTE=Shepard;n2351806]Hmm, ja, det är ungdjur, de minsta är väl bara några cm. Jag bad honom ta två lite större och två lite mindre, för att öka chansen att få båda könen, och jag köpte 6 stycken, så nå'n av olika kön borde väl finnas där, om nu inte risken är stor att man får upp bara det ena könet när man fångar dem i naturen, de är VF. Jag tycker mig ha anat en färgskillnad på bukfenorna på dem, tror att några har vitaktiga bukfenor, och att åtminstone en har röda bukfenor, men får kolla mer noga.[/QUOTE]

Oavsett vilken variant det nu är så kommer du se tydlig skillnad på honor och hanar (om du inte har sex av samma kön) inom kort.
#11 - 3 mars 2016 18:21
[QUOTE=Mats Bryzell;n2351811]

Oavsett vilken variant det nu är så kommer du se tydlig skillnad på honor och hanar (om du inte har sex av samma kön) inom kort.[/QUOTE]

Ja, troligtvis. Ingen av dem i butiken är stora nog för att ha utvecklat lyrstjärt, och jag tror inte att alla han har är honor. Jag hoppas nästan att det är maculatus, då jag tycker att den verkar väldigt fin, men tror ändå att det är filamentosus. Filamentosus syftar ju också just på de förlängda fenstrålarna i stjärtfenan. Maculatus betyder fläckig, men fläckiga är de ju båda två.
#12 - 15 april 2016 21:34
Kollade på den största av dem förut, för jag tyckte att nu borde h*n väl ändå ha utvecklat lyrstjärt om det är en hane, vilket den till synes inte har gjort, så jag misstänkte att det är en hona. Såg att h*n fortfarande inte har lyrstjärt (kanske en liten antydan till att de översta stjärtfensstrålarna är något längre än de andra, men inte spetsigt, utan avrundat), däremot så verkar h*n ha lite röd/blått mönster i stjärtfenan. Så, som sagt... filamentosus eller maculatus?
#13 - 17 april 2016 17:35
Tack för att du tar dig tid :)

Hmm, att min största börjar få färg i stjärtfenan betyder väl att det är en hane? Och den har ju även börjat få en lite annan form på stjärtfenan, honor av båda arterna har väl färglösa stjärtfenor med rak bakkant, eller är det bara filamentosushonor som har det? Gissar också att det är maculatus, eftersom om de vore filamentosus, så skulle väl min största, som verkar vara en hane, ha en tydlig lyrstjärt vid det här laget. Har haft filamentosus förr, och de hanarna jag hade då var ungefär lika stora som den största jag har nu, och då var de fullt utfärgade, med utvecklad lyrstjärt.

Min största är som sagt ungefär lika stor som en vuxen filamentosushane, men känns inte riktigt fullvuxen. Men är å andra sidan lite tveksam, eftersom maculatus väl har spadformad stjärtfena, men min största ser ut att ha några längre fenstrålar överst i stjärtfenan.
#14 - 17 april 2016 18:06
[QUOTE=Shepard;n2354419]Tack för att du tar dig tid :)

Hmm, att min största börjar få färg i stjärtfenan betyder väl att det är en hane? Och den har ju även börjat få en lite annan form på stjärtfenan, honor av båda arterna har väl färglösa stjärtfenor med rak bakkant, eller är det bara filamentosushonor som har det? Gissar också att det är maculatus, eftersom om de vore filamentosus, så skulle väl min största, som verkar vara en hane, ha en tydlig lyrstjärt vid det här laget. Har haft filamentosus förr, och de hanarna jag hade då var ungefär lika stora som den största jag har nu, och då var de fullt utfärgade, med utvecklad lyrstjärt.

Min största är som sagt ungefär lika stor som en vuxen filamentosushane, men känns inte riktigt fullvuxen. Men är å andra sidan lite tveksam, eftersom maculatus väl har spadformad stjärtfena, men min största ser ut att ha några längre fenstrålar överst i stjärtfenan.[/QUOTE]

Håller med dig att det definitivt lutar åt Maculatus, en film på min hanne i lektagen. Han var dessutom ungefär dubbelt så stor som en filamentosus hanne.

#15 - 17 april 2016 18:08
Tycker maculatus verkar oerhört vackra, hoppas att det är den jag har :) Den är väl lite ovanligare än filamentosus?
#16 - 17 april 2016 18:33
Hur det är idag vet jag inte, men runt 2008 var den inte så vanlig. Är lite mer krävande i fråga om storlek på karet för att "blomma ut" enligt min åsikt. Hannen kan dessutom gå ganska hårt åt honorna, vilket inte är fallet hos filamentosus.
#17 - 17 april 2016 18:59
Än så länge ser jag ingen stor aggression mellan dem, även om den största kan visa sin dominans ibland. Men den är ju inte utvuxen än. Att stjärtfenan börjar få lite färg, och inte är helt rak i bakkant, betyder väl hane, oavsett vilken art det är?
#18 - 17 april 2016 19:39
Det håller jag med om.

Schackbräden framförallt filamentosus kan vara riktigt luriga, jag hade ett kar med fyra honor och en dominant hanne i ett eget kar där de lekte till och från. När hanen hade gjort sitt och brännt ut sig och dog, så tog det bara någon vecka innan en av honorna både färgade ut och fick lyrfena och tog över som hanne. Detta i ett kar där alla fiskar var förhållandevis gamla, om det är samma hos maculatus vet jag inte.
#19 - 17 april 2016 20:21
Hmm, intressant. En hona som lekt blev hane? Eller var det en icke dominant hane som inte färgade ut eller fick lyrstjärt för att se ut som en hona, och inte bli bortkörd av den dominanta hanen? Det sistnämnda förekommer väl hos en del andra ciklider. Och att lekande honor kan bli hanar förekommer väl hos en del saltvattensfiskar om jag inte minns fel. Om det stämmer att en hona kan bli hane, så behöver man alltså inte oroa sig för att bara ha honor, eftersom den största och mest dominanta alltid blir en hane?
#20 - 18 april 2016 11:51
Förmodligen var det en hanne som inte färgade ut så länge det fanns en dominant hanne, men man kan aldrig veta...
#21 - 18 april 2016 16:36
Ja, det låter väl mest troligt. Får hålla koll på dem, och se hur deras fenor utvecklas. Än så länge kan man väl inte vara säker, även om det lutar åt maculatus.
#22 - 21 april 2016 15:24
Mysteriet är löst... Butiken hade några kvar, som är rätt mycket mindre än min största, men ändå hade en av dem utvecklat en lyrstjärt. Så han fick följa med hem, eftersom det verkar som om jag satt på 6 filamentosushonor :p Tydligen så får även honorna lite färg och form på stjärtfenan när de blir stora, som min största. Hon är även ganska fet vid det här laget, och det luktar också hona.
#23 - 21 april 2016 15:34
Då lär det bli lite fart i baljan, nu då!
Härligt att du fått ordning på "grejerna".

(Kolla in bröstfenornas färg på honorna, nu när det dykt upp en hane).
:)
#24 - 21 april 2016 15:36
Ja :) Kanske t.o.m kan bli lek nu då. Verkar som om den stora honan inte riktigt accepterar den lilla hanen, han ser väl ut som en pojkspoling i hennes ögon :p
#25 - 30 april 2016 17:19
Nu har flera av dem fått antydningar till små förlängningar i stjärtfenan. Men de är inte spetsiga, utan mer avrundade, och rätt korta, och även de som är större än den säkra hanen jag köpte senast ser ut så. Det får mig att anta att även honor får lite antydan till lyrstjärt, om än inte lika mycket som hanar. Den största, som är fet och fin, borde ju ha utvecklat en riktig lyrstjärt nu, om den varit en hane, och inte bara en antydan till en.
#26 - 17 maj 2016 16:02
Tror faktiskt att även den stora är en hane, och flera av dem har börjat få lyrstjärt. Det verkar som om jag har fem hanar och två honor.
#27 - 17 juni 2016 21:14
Bytte in tre av hanarna, så nu har jag två honor och två hanar. Nu ska jag bara försöka luska ut om jag haft så'n otur att få 6 dorsigerhonor, eller om i alla fall en av dem är en hane.

Annons