Vilket pumphuvud till...

#1 - 24 september 2005 16:16
....ett egensnickrat ytterfilter?

Vet att det varit uppe förr. Men nu är det som så att jag är i påbörjnaden av ett hysch-hysch-projekt (ni kommer få se senare) och ett tillhörande projekt blir ett egendesignat ytterfilter. Varför? För att det är extremt måttbestämt på alla håll och kanter, av anledningar som kommer visa sig senare

Så ja, några tips?

Krav? Tyst (givetvis) men det måste även vara litet, eller nåja, det får inte vara större på "djupet" alt. "bredden" än 10cm. Höjdmässigt kvittar det, där kommer finnas plats så.

Filtermängd som jag kommer använda? 7-10L (har inte räknat på exakta innermått än)

Akvariestorlek? 110-125L

Och vad för fiskar? Inte en blekaste

det är all tänkbar info jag kan ge just nu, hurvida ni behöver den eller inte, ptja det vet jag inte

Ha det gott alles

/M
#2 - 25 september 2005 00:02
avloppsrör används ju av en del till ytterfilter.

kan ju även bygga ett droppfilter.
vattnet kommer in däruppe och får rinna ner genom blå filtermatta biobollar makaroner eller vad man nu vill ha och en luftpump som trycker in luft i botten.
ska funka väldigt bra efter vad jag hört.
kan ju gå in på ciklid.se och söka på droppfilter står lite mer där och finns även bilder.

ett mindre akvarie kan ju användas som sump till exempel.

kan ju även gå till glasmästarn å köpa lite glas spillbitar typ och silikona ihop själv då kan du ju få det att se ut som ett Z om du så vill.
#3 - 25 september 2005 16:12
Ja själva filterbehållarens utformning osv, ja den har jag redan klar för mig, är väl mer just vilket pumphuvud som kan tänkas passa till det hela.

Och anledningen är som sagt att jag behöver ett väldigt måttexakt filter, och vill köra på ytterfilter av, ptja, två anledningar egentligen. 1) Större filtervolym (kommer inte finnas möjlighet att dona in det bakom en bakgrund, eller jo, men så blir inte fallet) och 2) karet är litet som det är, vill undvika teknik i själva karet i så stor mån som möjligt.

Varför kommer du/ni förstå när hela projektet är klart...lagom till våren 2011 :P

Och ja just, kraven/infon i mitt första inlägg här, är då på pumphuvudet

Annons