vilket pH har ni till fjärilsciklider?

#1 - 23 mars 2004 15:16
Jag har troligtvis pH 7.5 ur kranen och enligt olika referenser står det att fjärilsciklider ska ha runt 6-6.5 som pH. Ni som har fjärilsciklider vilket pH värde har ni? Om ni sänkt det, hur har ni gjort det? Hur länge har ni haft era fjärilar (levande)?
#2 - 23 mars 2004 15:22
Jag sänker inte mitt pH, det är kvar på 8. Jag har bara haft dem sedan i sommras men de leker lite då och då, dock inga yngel.
#3 - 23 mars 2004 16:13
Jag har också lite för högt tyvärr. De verkar må bra men jag planerar att sänka pH-nivån lite.
#4 - 23 mars 2004 16:33
Enklaste sättet att sänka pH är att ha rötter eller löv i tanken. Sydamerika-biotoper är ju lämpade för sådan dekoration. Det finns också medel som sänker pH. Jag ligger runt 6-6.5 och det är nog bra om de får det lite surt.
#5 - 23 mars 2004 16:46
Jag stoppade i en rot för tre dagar sedan men har inte märkt någonförändring. När du säger att man kan ha löv i akvariet, är det bara vanliga löv utifrån som t ex lönnlöv och så? Hur ofta byter du löv eller stoppar i nya?
#6 - 23 mars 2004 16:49
Jag har också lite högt. Ph 7 då alla de andra fiskarna vill ha det. Var aldrig meingen att jag skulle ha sådana men de behövde ett nytt hem =).
#7 - 23 mars 2004 17:02
Ursprungligen skickat av Torbjorn

Jag stoppade i en rot för tre dagar sedan men har inte märkt någonförändring. När du säger att man kan ha löv i akvariet, är det bara vanliga löv utifrån som t ex lönnlöv och så? Hur ofta byter du löv eller stoppar i nya?

Jag köpte nya rötter som inte började sänka pH:t förren efter två veckor ungefär. De verkade behöva blötas upp ordentligt. Sedan tog det ytterligare ett tag innan de började att svagt färga vattnet också.

/olivia
#8 - 23 mars 2004 18:02
Hur pass mycket roten påverkar vattnet kan ju ha att göra med vilket KH man har.
#9 - 23 mars 2004 19:35
När jag fick lyckad lek med cirka 100 yngel som jag lyckades behålla hade jag ett pH på ca 5,5 och en temperatur på 30 grader.
Jag sänkte pH:et med fosforsyra som går att köpa på apoteket. Mycket billigare än att köpa preparat på akvarieaffären. Tilläggas kan ju att fosforsyran är koncentrerad och skall spädas 10 gånger för att få samma koncentration som pH-minus.
#10 - 23 mars 2004 19:36
vilket akvarie var det du körde med? hur ofta fick då hälla i ny syra?
#11 - 23 mars 2004 19:41
Det var i ett 70_literskar och jag hällde i 10ml utspädd syra vid vattenbyte en gång i veckan. Men du får prova dig fram till vilket som passar bäst. Vill du köpa fosforsyra så är det beställningsvara på apoteket och kostar ca 75 kronor.
#12 - 23 mars 2004 21:19
det låter helt ok. tack för tipset.
#13 - 23 mars 2004 21:23
Jag vill bara tillägga att den kostar ca 75 kronor för en hel liter som du spär ut tio gånger mao mycket billigt pH-minus!
#14 - 27 mars 2004 12:35
"När du säger att man kan ha löv i akvariet, är det bara vanliga löv utifrån som t ex lönnlöv och så? Hur ofta byter du löv eller stoppar i nya?" Ja, eklöv är det vanliga svaret men jag har sett att andra provat annat med bra resultat. Jag lade i ekkvistar i höstas och de börjar lösas upp nu. I oktober lekte de faktiskt på ett av bladen. Jag tror det kan vara bra att koka löven för att slippa svamp. Jag vet dock inte vad som händer med garvsyran som jag gissar är den pH-sänkande substansen.
#15 - 27 mars 2004 20:38
Lönnlöv går också bra, håller ca 2 månader. Skall snart lägga upp ett förråd som räcker över sommaren. Lönnlöv är stora och bucklar sig, malarna gillar att gömma sig under dem.
#16 - 27 mars 2004 21:09
Hej.
Fosforsyra köper man på färgfirmor till priset av ca.38Kr.L.Bok,eklöv går bra att använda.Alkottar sänkar och färgar vattnet svagt tefärgat.En kotte till ca.l.vatten.Kokning av löv är ej nödvändigt,man startar nedbryttningsprocesen mycket fortare.Har aldrig kokat vare sig löv eller gren av bok,bara skrapat av barken,sen ner i akv.Inga av mina fiskar har mått dåligt eller avlidit på grund av det(diskus,apistos,scalare,malar).
MVH Mats
#17 - 23 maj 2004 15:35
Jag har fått tag på fjärilsciklider odlade lokalt och dom lever och leker i ph: 7,0-7,3 och kh: ca 5...

Annons