Vilket material till bänk?

#1 - 16 augusti 2004 09:12
Tänkte kolla om nån med lite erfarenhet vet vilket material som är bäst att bygga bänk i. Limträ spånskiva eller MDF eller nått annat
#2 - 16 augusti 2004 09:18
skulle rekommendera mdf/spån + lecablock
#3 - 16 augusti 2004 09:48
jag tycker du ska ta en vit spånskiva och sedan vita kalk block aaas snygt! kolla på min zoon
#4 - 16 augusti 2004 09:58
Du kan spreja lecalocken eller måla dom, svart blir ganska snyggt.
#5 - 16 augusti 2004 10:14
Grejen är den att jag helst inte vill ha lecablock. en rejäl bänk i mdf lär väl klara ett 300 liters kar... eller??
#6 - 16 augusti 2004 10:29
derför du ska ta de jag sa vettu :D
#7 - 16 augusti 2004 10:32
Typ så här, 19 mm mdf och det funkar för mig (332 L):
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/hembyggd_bank.jpg
och http://www.lindersson.se/images/Akvarium/300_empty.jpg
#8 - 16 augusti 2004 10:34
Satsa på MDF. Kollar du på de akvariebänkar man får med "möbelakvarier", så är det ju oftast folierad spånskiva.

MDF är inga som helst bekymmer. Kolla även in bidrag 9 i tekniktävlingen. Där har man byggt en anpassad möbel i MDF.
#9 - 16 augusti 2004 11:58
Både MDF och spånskiva lär funka, bara man ser till att skydda träet mot vatten. Båda dessa material suger vatten och blir då poröst och tappar bärighet. När jag gjort bänkar så har jag oftast använt bärande träreglar som jag sedan klätt med MDF, spån eller plywood. Det kändes säkrare på nåt sätt...

mvh
/Hasse
#10 - 16 augusti 2004 12:40
I dag är ju "riktiga" träskivor billiga också. En 28mm köksskiva håller garanterat om du reglar och bygger riktigt underrede. Och blir betydligt snyggare....... (enligt min lilla åsikt!)
#11 - 16 augusti 2004 12:54
Ursprungligen skickat av hasse_h

Både MDF och spånskiva lär funka, bara man ser till att skydda träet mot vatten. Båda dessa material suger vatten och blir då poröst och tappar bärighet. När jag gjort bänkar så har jag oftast använt bärande träreglar som jag sedan klätt med MDF, spån eller plywood. Det kändes säkrare på nåt sätt...

mvh

/Hasse

Ja lackning är ju lämpligt, både av estestiska och av fuktskäl :)
Annars så är väl nästan alla fabriksbyggda akvariemöbler i vanlig folierad spånskiva...
#12 - 16 augusti 2004 13:50
Låter intressant. Skall införskaffa ett större kar till mina Malawi till hösten men hittar inga bra bänkar och ytterliggare ett Juwelkar känns väl lyxigt. Någon som byggt egen bänk till större akvarium? Typ 400-500L ? Borde fungera bra i 19mm MDF det också, bara man har två eller tre avbärare....Några åsikter? :-)
#13 - 17 augusti 2004 08:38
Bygger man en rejäl stomme av reglar så spelar det ingen större roll vilken typ av "täckskivor" man använder.

//Annika
#14 - 17 augusti 2004 08:47
Håller med, en stomme av reglar och tunna täckskiva håller bra. Så gjorde jag bänken till mitt f.d. 540 liters akvarium och det blev stabilt så det räckte. Ett annat alternativ kan vara att göra som jag gjort med min nuvarande bänk till 600 liters karet. Det består av en vanlig alu-ramställning som jag stagat upp med krysstag och klätt med 8 mm plywood. Fördelen med denna lösning är att den inte väger så mycket. Kan vara en fördel den dagen man flyttar.

/Hasse
#15 - 17 augusti 2004 12:25
Jag byggde just en bänk till mit 250l. Gjorde en ram av 45x95 reglar som jag sedan klädde med 10mm spånskiva. Jag kan säga så här i efterhand att detta var lite väl att ta i. Bänken blev rejäl och ganska snygg, men vilket as att lyfta etc. Hade gjort det idag hade jag byggt ramen i 45x70 virke istället för att sedan klä med spånskiva. Att bara bygga i spån hade stört min nattsömn alldeles för mycket men det är väl den gamla snickarn i mig ;)
#16 - 17 augusti 2004 12:43
När jag skulle bygga min ställning så kollade jag lite olika alternativ vad beträffar fuktighetstålighet. Efter en vecka i vatten hade MDFen svällt ca 10% och spånplattan var helt upplöst. Jag bestämmde mig då för MDF utan att närmare studera prisskillnaden.Efterssom jag har målat med lackbaserad färg så tror jag inte att några droppar som det oftast rör sig om skulle göra skillnad.

Själv skulle jag dock aldrig ge mig på en möbel i folierad spånplatta, dels för att jag inte tycker att det är snyggt och dels för att spånplattan inte har något vidare fuktskydd i faneren.
MVH
Magnus
#17 - 17 augusti 2004 22:19
Jag använde 18 mm limträskivor till bänken till min 560-liters kar. Betsade + lackade 3 gånger innan jag monterade ihop det hela, blev nog stadigt i överkant.

Till mitt kommande kar på ~840 liter ska jag använda 36 mm limträskivor/bänkskivor till de bärande delarna och toppskivan. Finns på Bauhaus för under 400 kr för en 202x80 cm skiva i furu. De kapar till det också.
#18 - 18 augusti 2004 00:32
Limträskivor tål ju dessutom mer vatten än spånskivor. Det är nog det optimala materialet att bygga bänk av (om det nu finns något sådant). Men jag skulle fortfarande använda några reglar i vanligt virke till ramen för att hålla upp vikten till bordsskivan (2"*2" räcker nog, beroende på belastning). För nattsömnens skull. Men jag är nog lite feg [;)]
(Skit, att man inte kontrolläser innan man skickar in)

Annons