Vilket märke på UV-Ljus?

#1 - 25 maj 2012 21:31
Hejsan! som rubriken lyder så letar jag efter ett bra uv-filter, kom gärna med förslag på olika hemsidor och vilka märken som är bra och dåliga. vissa säger att uv-filtren i plast är mycket sämre?vilken skulle ni köpt?

skulle denna funka till min 400L tank?

http://www.pwss.se/product.php?productid=2280&cat=853&page=1
eller för saltvatten?

http://www.pwss.se/product.php?productid=1045&cat=516&page=1

dock så vill jag inte lägga för mycket pengar,eftersom jag bara kommer att använda det just för att få bort mina grönalger nu

har haft det dimmigt i vattnet ett bra tag nu,och vill nu få slut på det

mvh jakob
#2 - 26 maj 2012 07:35
Är det bara det dimmiga du vill bli av med så funkar nästan vilket uv som helst.
Vill du ha mer kvalitet och bättre effekt så köp ett deltec, med lite tur så kan du hitta ett billigare sådant på Saltvattensguidens köp&sälj.

//NiXoN
Christer5
#3 - 26 maj 2012 09:30
Finns det UV-filter inklusive pump som en enhet som är dränkbar typ som ett innerfilter ?
#4 - 26 maj 2012 13:21
Jag använder den först nämnda http://www.pwss.se/product.php?productid=2280&cat=853&page=1
tillsammans med pumphuvud från Aquael som passar på toppen av UV-filtret. Kör alltså det hela som ett innerfilter i karet .
Har fungerat klockers varje gång jag behövt UV.
#5 - 26 maj 2012 13:43
Dom Uv-filtren jag sett som är nått o ha är genomgående separata filterhus som man sedan skaffar en lämplig pump till.
Det finns såna som sitter i ytterfilter men man kan även montera dom vanliga typerna på ytterfiltrens slangar.
I de fallet skulle jag dock avråda från aquael, har själv haft ett och fästena tålde ironiskt nog inte uv utan murknade sönder(tur nog så märkte jag detta då jag gjorde underhåll).

//NiXoN
#6 - 26 maj 2012 13:47
Christer5 skrev:
Finns det UV-filter inklusive pump som en enhet som är dränkbar typ som ett innerfilter ?

Ja det finns det.
Bara kolla denna videon
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qdViKCMMFuY

Tony i trollhättan säljer dessa, bara höra av dig till han om du är sugen.
Christer5
#7 - 26 maj 2012 14:36
Hur kommer man i kontakt med honom ?
#8 - 26 maj 2012 14:44
http://www.tonysdiskus.se/

nu fungerar länken
Christer5
#9 - 26 maj 2012 15:08
Länken funkar inte men jag hittade honom.

Tack !
#10 - 26 maj 2012 15:12
Jag tänker att innan du lägger massa pengar på detta så kan du väl prova hårt packad filtervadd och köra separat i en pump?!
#11 - 27 maj 2012 00:49
Jag fick UV-ljus i mitt ytterfilter på 15w som tog fixade mitt gröna vatten till glasklart vatten utan vattenbyten på 5 dagar. Kostade mig 890:- frakten inkl, 1400L/H hos Allpondsolutions.co.uk, det rekommenderas.

Varför jag nämner detta är för att jag tycker det är så sinnessjukt dyrt att köpa en sådan liten sak som de där Aquael UV-C. Det är ju bara plast och en lampa där vattnet passerar, det är inte ens ett filter om jag förstått det hela rätt? Du kan i praktiken investera pengar i ett ytterfilter där ett UV-C ljus ingår och få mer för pengarna. Detta är då visserligen min syn på saken, ta dig en funderare i alla fall. :)
#12 - 27 maj 2012 07:43
Gackt skrev:
Jag fick UV-ljus i mitt ytterfilter på 15w som tog fixade mitt gröna vatten till glasklart vatten utan vattenbyten på 5 dagar. Kostade mig 890:- frakten inkl, 1400L/H hos Allpondsolutions.co.uk, det rekommenderas.

Varför jag nämner detta är för att jag tycker det är så sinnessjukt dyrt att köpa en sådan liten sak som de där Aquael UV-C. Det är ju bara plast och en lampa där vattnet passerar, det är inte ens ett filter om jag förstått det hela rätt? Du kan i praktiken investera pengar i ett ytterfilter där ett UV-C ljus ingår och få mer för pengarna. Detta är då visserligen min syn på saken, ta dig en funderare i alla fall. :)

Jag hade nog hellre köpt de som tony säljer eftersom jag har mer än 1 kar, då kan man flytta runt det mellan karen där det behövs om det är sjukdomar eller alger och liknande.

Sedan vet jag inte hur länge vattnet strålas i ett ytterfilter och hur effektivt det då är.
Skulle tro att både de man kopplar på slangen och de dränkbara strålar vattnet längre tid än ett ytterfilter, Men med det sagt så tror jag inte ytterfiltren med UV är helt värdelösa.
#13 - 27 maj 2012 10:55
Det är lite krångligare än bara exponeringstid, filtrets konstruktion kan avgöra hur mycket som kan gömma sig bakom partiklar i vattenpelaren.
Men hur kritiskt detta är beror helt på vad man skall använda uv-filtret till.
Själv skulle jag nog säga att uv filter är inte nåt gemene man bör se som kritisk/viktig utrustning utan nåt man kan använda sig av i specialfall.

//NiXoN
#14 - 28 maj 2012 11:25
Hejsan! jag undrar nu om denna skulle vara bättre för samma pris?

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&products_id=770

mvh jakob
Christer5
#15 - 28 maj 2012 12:13
Är inte det lite för kraftigt ?
#16 - 28 maj 2012 14:05
Christer5 skrev:
Är inte det lite för kraftigt ?

någon som vet om det är för kraftigt????????
#17 - 28 maj 2012 15:47
Den verkar lite i överkant om man säger så. Lämplig för en större damm? Sen verkar inte slanganslutningarna vara av standard för ytterfilter 12/16 eller 16/22?
Du var inne på rätt spår från början med typ Aquael 11W som går att köra externt eller invändigt i karet, eller prova "the green killing machine".
#18 - 28 maj 2012 16:15
Sleaper skrev:
Den verkar lite i överkant om man säger så. Lämplig för en större damm? Sen verkar inte slanganslutningarna vara av standard för ytterfilter 12/16 eller 16/22?

Du var inne på rätt spår från början med typ Aquael 11W som går att köra externt eller invändigt i karet, eller prova "the green killing machine".

okej,tack ;)
#19 - 28 maj 2012 16:17
jag kör 36W.. ingenting som inte ska dö har dött än.. sen är det ju jävligt fin kvalitet på dammgrejer rätt igenom..
#20 - 5 juni 2012 08:32
man kan inte räkna samma w per liter som en damm. det som räcker till ett kar på 300-600 liter är lagom för en damm på 3000 liter. du behöver alltså mer "malle" till ett akvarium för att få samma avdödning. 36W är lagom till ditt 400 liters. billigast är nog jbl som du kan beställa på aquaristikshop. vill du ha bättre kvalitet och inte så plastig så har eheim jättefina i alu och glas, men priset är därefter... kör du ytterfilter kan du sätta uv efter filtret istället för att köpa separat pump.
Christer5
#21 - 5 juni 2012 08:54
The Green Killing Machine är mycker bra,jag har en och vattnet blev kristallklart efter 3 dygn.

Annons