Vilket lysrör närmast frontrutan?

#1 - 25 juni 2005 10:25
Jag undrar om någon vet vilket sorts lysrör som rekomenderas att vara närmast frontrutan. När jag köpte mitt Juwel Rio 400 följde det med 2st lysrör, 1st med kraftigt vitt sken (Philips TLD 36W/54) och ett med lite rödaktigt sken (Philips TLD 36W/29). Vilket av dessa skulle ni valt att sätta vid frontrutan och varför?
#2 - 25 juni 2005 10:31
Jag har mitt röda längst bak. Om det är rätt eller fel vet jag inte.
Tyckte det blev snyggast så iallafall.
#3 - 25 juni 2005 10:39
Jag har det också på detta sätt, jag tycker att det blir ett ljusare och klarare intryck. Det vore spännande om det fanns några rekommendartioner i vilken ordning lysrör bör placeras om man t.ex. skulle ha 4st på ett akvarium. Är allting bara en smaksak eller finns det någon vetenskap i det hela. Jag kan ju tillägga att baksidan på akvariet står mot en vägg och inte släpper in något övrigt ljus.
#4 - 27 juni 2005 21:48
Rent generellt ger Juwels standardrör ett relativt tråkigt ljus.
I och för sig trivs fiskarna och växterna men ett byte till andra rör brukar ge ett lyft utseendemässigt (t.ex Power-Glo fram och Sun-Glo bak).
#5 - 28 juni 2005 02:44
Om du vill fintimma utseendet genom att flytta om rören så börja med att kasta bort Juwel rören och sätt in några andra rör iställlet, det kommer att göra stor skillnad. Själv har jag i mitt ena Juwel akvarium Aqua-Glo och Power-Glo och i det andra 2st Power-Glo, jag är nöjd med båda kombinationerna.

Annons