Vilket lysrör är bra för växter?

#1 - 26 augusti 2007 15:16
Hej alla..

I mitt 375L så har jag ett Philipps Aquarelle och sedan ett helt vanligt lysrör med dagsljus/gulaktigt sken..

I mitt akvarium så har jag följande växter tror jag!
Har kollat på växtbeskrivningar här på Zoopet och har gissat mig fram.
Dock ska jag in på Tisdag igen och skaffa nytt lysrör och kan få ta reda på exakta namnen.. ;)

Cabomba -
Växer lite dåligt hos mig.
När jag köpte den så var den grann och fin, sedan nu blev den dassig och gul i färgerna..
Visserligen en svår växt att ha enligt det jag läst

Hygrophila -
Den mår inte riktigt heller bra, ser vissen och mörkgrön ut.

Anubias? -
Den mår hur fint som helst.

Crinum -
s
Köpte idag. (så vacker när bladen flyter på ytan)

Sedan har jag liknande Crinum, men utan lökar.
Enbart rötter och mycket smalare..
Tänk er en ampellilja med smala blad.
Höga är dom med, men flyter ej på ytan utan håller sig under och växer som satan..
Har sidosticklingar i hela bakre akvariet.. :p
Namn?

Sedan en växt som är kanske 5 cm hög och ser ut som en vildvuxen gräsmatta.
Växer långsamt och även den ser lite lessen ut.
Namn?

Jag har engelsk sjösten i akvariet och med mitt vanliga lysrör så får jag lixom en gult sken i akvariet.
Aquarelle behåller jag, och ska i med ett rör som är bra mot växter, men ja vill INTE ha gult sken..

Så kan ni hjälpa mig? :)
#2 - 26 augusti 2007 16:40
Ett till Philips Aquarelle skulle jag ha satsat på;), och kanske reflektorer till dessa med.
#3 - 26 augusti 2007 18:47
nåt dayligth rör.
#4 - 26 augusti 2007 18:58
Philips Aquarelle eller Grolux är bra för växter har jag hört.
Själv har vi båda och växterna ser bra ut!
Guest
#5 - 26 augusti 2007 21:02
Jag hade satt i ett Power Glo.
Det har blått (vitt) sken, är ett hög K rör med 18 000K.
(Detta rör hade jag placerat i bakkant)
Blir attans bra att kombinera med ett Aquarelle med! ;)
Reflektorer är ju med en bra idé! Men jag tror inte du behöver det på Power Glo röret i början..
#6 - 27 augusti 2007 08:19
Men vad är reflektorer för något? *noll koll*
#7 - 27 augusti 2007 08:28
Det är en polerad aluminiumskena som man fäster med clips om lysröret och denna reflektor reflekterar ner ljuset som annars skulle gå uppåt, ner i karet istället.
#8 - 27 augusti 2007 08:41
Jag tycker alla rör under 6000k ger gult ljus.
Även om det står cool white på de vanliga ljusrören så blir det gult sken när det sitter över akvariet och är oftast inte mer än drygt 5000k. Du bör välja ett på ca 10.000k tex Philips Aquarelle

Största boven till att det växer dåligt hos dig är att du har för svag belysning. Du skulle behöva 4st rör till ditt akvarium.
Reflektorer ger en hel del men kolla runt om du inte kan få mer rör över akvariet. Gärna med reflektorer.

Har du någon gödning till växterna?
#9 - 27 augusti 2007 10:25
Nej jag har ej gett gödning till mina växter än.
Vet inte alls vilken jag ska ha..

Detta med reflektorer, kollade på sidan och det fanns ju MASSVIS med grejer.
Men undersidan av ljusrampen är ju i aluminium? Silver iaf..
Men inget som sitter fast med clips eller så.

Just nu för tillfället så kan jag ej skaffa mig ytterligare en ljusramp heller då ekonomin inte tillåter det.

Min ramp är 150 cm lång och cirka 6½ cm bred på ovansidan om jag mäter.
Men om jag mäter under rampen och under lysrören mot täckglaset så är rampen 21 cm bred.

Lysrören som jag har i är 120 cm långa.

Så vad ska jag ha för reflektorer då?
Jag är helt rookie på detta område.

Men imorn blir det iaf att köpa ett Power Glo.
#10 - 27 augusti 2007 10:41
Du ska ha reflektorer som är 120cm långa. Lika långa som själva lysrören alltså. Fungerar det inte med klipps går det alltid att fästa reflektorerna i botten av ljusrampen med dubbelhäftande tejp.

Vad gäller gödning finns det hur mycket som hällst att välja mellan och det gör det ju inte direkt lättare att välja rätt. Tycker du om att blanda och laborera så kan PMDD vara något för dig. Det är nog det billigaste och mest variabla du kan köra med. Men vill göra det enkelt för dig så hade iaf jag tagit en flaska Tropica Aquacare. Den köre jag med innan jag bytte till PMDD och det växte rätt skapligt.
#11 - 27 augusti 2007 15:05
Men vilken reflektor ska man ha då lite mer exakt?

Köpa flera såna här och klippa till?
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ae-reflektor-575-cm-p-1284?osCsid=f00a07b28bdff0c26a2b4a015412c154

Eller en sån? Står att jag kan max ha 36 w i rampen..
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-reflektor-p-500?osCsid=f00a07b28bdff0c26a2b4a015412c154
#12 - 27 augusti 2007 17:02
Mät dina nuvarande lysrör. Är de 120cm långa så är det 120cm långa reflektorer du ska ha och inget annat. Kapa är väl onödigt då de finns i alla tänkbara längder.

Hör med din lokala akvarieaffär.

Annons