Vilket L-nummer

#1 - 19 maj 2009 21:52
Har förstått att det finns ett ganska ansenligt antal olika sorters malar.

Jag tror att det är någon form av Ancistrus men jag är ingen expert... Någon som kan säga vad det är för mal?
Har den något L-nummer?
[ATTACH]19852[/ATTACH]
Ledsen att bilden inte är skarpare men den är sällan framme och den rör sig ganska fort.
#2 - 19 maj 2009 22:49
ser nog ut som en standard-ancistrus i mina ögon... dock är jag ingen expert på ämnet...
#3 - 20 maj 2009 09:22
Jag är heller ingen expert men det där ser ut som en helt vanlig L144 Ancistrus sp. Gissningsvis en ung hane. L144 är oftast nattaktiv vilket förklarar varför du sällan ser den.
Bilagor:
#4 - 20 maj 2009 09:43
Ouscazz skrev:
Jag är heller ingen expert men det där ser ut som en helt vanlig L144 Ancistrus sp. Gissningsvis en ung hane. L144 är oftast nattaktiv vilket förklarar varför du sällan ser den.

Tack Ouscazz, nummret 144 väcker gamla goa minnen.

Farsan hade en grå fyrdörrars 144 i början av 70-talet.:)

Finns det någon logik i alla dessa L-nummer?
#5 - 20 maj 2009 10:01
Ja, de börjar från ett och är nu uppe i över 400;):p: http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16&start=96&genus_id=0
#6 - 20 maj 2009 10:25
ansjo skrev:
Ja, de börjar från ett och är nu uppe i över 400;):p: http://www.planetcatfish.com/catelog/numbers.php?mode=l&thumbs=16&start=96&genus_id=0

Tack Anders, grymt bra sida.

Tyvärr så är det ingen L144 och det finns ju en och annan mal att välja på...:confused:
#7 - 20 maj 2009 10:32
den är ju fruktansvärt lik denna:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_mer_bilder.php?NR=315

vilket är den vanligaste L-malen av dom alla.

Jag är ingen expert, men det verkar som att det inte bara är en djungel
med malarna som sådana, utan även så verkar det vara en mindre djungel
när det gäller L-nummer.

olika personer / hemsidor verkar ha olika L-nummer på samma mal,
och vise versa, dvs samma mal har många L-nummer.

Så man skall nog i vissa fall, där det råder tvekan, ta vissa uppgifter
om L-nummer med en viss nypa salt.

I detta fallet så skulle jag nog sätta både 5 och 10 svenska devalverade
pesos på att det är en "vanlig" Ancistrus.

Om det inte är det, så blir jag riktigt fundersam på vad jag har i
mina kar.........

Kanske har jag något exotiskt...kanske är de värda mer än de 60 pesos
jag gav för det första avelsparet.....kanske sitter jag på en guldgruva
med fisk som är värd 500 pesos stycket....

Men jag betvivlar det skarpt......

.
#8 - 20 maj 2009 10:59
Kensa skrev:
Men jag betvivlar det skarpt......

Det gör du nog rätt i...... :p:p:p
#9 - 20 maj 2009 11:20
Kloka ord Kensa,
jag lurades nog lite av färgen på den L144 på planetcatfish.
Det skulle kunna vara en blå L144 (fast den är brun)...

Kan bara hålla med dig om att det är en djungel och även jag börjar faktiskt tvivla på om det verkligen finns någon ordning/system i alla nummer.

Snart kommer väl dessutom någon och antyder det är en korsning mellan en Lxxx och en Lyyy, hmmm.
#10 - 20 maj 2009 11:45
sehkn0 skrev:
Kloka ord Kensa,

jag lurades nog lite av färgen på den L144 på planetcatfish.

Det skulle kunna vara en blå L144 (fast den är brun)...

Kan bara hålla med dig om att det är en djungel och även jag börjar faktiskt tvivla på om det verkligen finns någon ordning/system i alla nummer.

Snart kommer väl dessutom någon och antyder det är en korsning mellan en Lxxx och en Lyyy, hmmm.

om du tycker jag har kloka ord så bör du nog kolla huvvet på dig själv. :)

Jag citerar chefen på förra utvecklingssamtalet:

"Du är en ordbajsare av största mått. Vilket iofs är skitbra, så du får högsta rankingen av dom alla"

Citerar frugan vid förra grälet:

"Du bara snackar en massa skit"

Så lita mer på andra mer erfarna akvarister än mig. ;)

.
#11 - 20 maj 2009 12:24
Kensa skrev:
om du tycker jag har kloka ord så bör du nog kolla huvvet på dig själv. :)

Jag citerar chefen på förra utvecklingssamtalet:

"Du är en ordbajsare av största mått. Vilket iofs är skitbra, så du får högsta rankingen av dom alla"

Citerar frugan vid förra grälet:

"Du bara snackar en massa skit"

Så lita mer på andra mer erfarna akvarister än mig. ;)

.

Kensa, måste säga att du trots allt nog har en bra chef. Inte många chefer vågar säga sanningen.;)

Har grottat lite vidare och jag tror min mal är en ung blå L144 eller en LDA08. Det som talar mot L144 är att den inte är lika "skäggig", något som kanske beror på ålder. Eller?
Skall kolla in malen nästa gång den sitter mot rutan, munnen är mer oval på en LDA08.
Länk till LDA08:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=152
Länk till L144:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=905
#12 - 20 maj 2009 12:36
sehkn0 skrev:
Det som talar mot L144 är att den inte är lika "skäggig", något som kanske beror på ålder. Eller?

Ja, ålder plus;
Hane = mycket skäggig
Hona = mindre skäggig
#13 - 20 maj 2009 12:58
Och eftersom L144 antagligen är en salig blandning av olika sorters Ancistrus så kan avkommorna bli väldigt olika, något som man även kan se inom samma kull.
Så jag skulle tippa på att din Ancistrus är en L144, ung hanne:).
#14 - 20 maj 2009 12:59
Ouscazz skrev:
Ja, ålder plus;

Hane = mycket skäggig

Hona = mindre skäggig

inte helt säkert när det gäller hanarna av den vanliga ancistrusen som jag länkade till ovan.

har en hane som har ungefär lika mycket skägg som första bilden på zoopet.

och jag har ett par andra hanar som har väldigt lite skägg, trots
en hyfsad ålder på 2 år.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 20 maj 2009 13:14
Kensa skrev:
Jag är ingen expert, men det verkar som att det inte bara är en djungel med malarna som sådana, utan även så verkar det vara en mindre djungel när det gäller L-nummer.

olika personer / hemsidor verkar ha olika L-nummer på samma mal,

och vise versa, dvs samma mal har många L-nummer.

Så man skall nog i vissa fall, där det råder tvekan, ta vissa uppgifter

om L-nummer med en viss nypa salt.

Man måste ha klart för sig att L-nummer bara är en slags handelsnamn - förr kallades L-malarna i likhet med de flesta andra fiskar bara för ett fantasifullt handelsnamn - typ golden sunrise etc.
Sedan började plötsligt en massa L-malar att dyka upp på marknaden och då blev det ett total kaos och då uppfanns L-numren av en tysk akvarietidskrift. Dvs när en ny "art" hittades så fick den det första lediga L-numret osv. Smart naturligtvis men systemet har ändå klara brister eftersom den nya arten kanske redan hade fått ett L-nummer vilket ledde till att en art kunde få flera L-nummer. Ibland blev det också tvärtom som så att 2 arter som liknade varandra hade getts samma L-nummer.
Så systemet är bra - men det har sina brister.
Dessutom drog en annan tyska akvarietidskrift igång ett eget nummersystem för dessa malar som de kallade för LDA-nummer. Denna tidskrift är nu nedlagd så det blir inga nya LDA-nummer men de hann i alla fall få ihop ett drygt hundratal LDA-nummer.

Så man skall kanske inte bara ta vissa L-nummer med en nypa salt utan egentligen alla, men ändå är L-nummer systemet bra för utan det så hade det varit oerhört mycket rörigare än det är idag.

Men som sagt L-nummer är provisoriska namn tills de fått ett vetenskapligt namn - därefter är det egentligen bättre att använda det vetenskapliga namnet om sådant finns. dessutom är det så att många L-malar inte heller har något L-nummer och det gäller de arter som hade ett vetenskapligt namn redan innan L-nummer systemet infördes. Så om man enbart kollar på en lista över malar med L-nummer så missar man många arter.
#16 - 20 maj 2009 13:25
Kjell, vad skulle vi göra utan dig?

Hade du bara talat om för mig vilken mal jag har så hade dagen varit perfekt. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 maj 2009 13:40
sehkn0 skrev:
Kjell, vad skulle vi göra utan dig?

Hade du bara talat om för mig vilken mal jag har så hade dagen varit perfekt. ;)

Ancistrus sp. ;)
#18 - 20 maj 2009 13:53
:p
Ancistrus sp. ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Då kanske artbeskrivningen skulle uppdateras så att den inte pekar på L144 på denna Ancistrus sp.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan finns det måååånga mycket mer rättvisande bilder i fotoarkivet än den som ligger där nu. :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller :p[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 20 maj 2009 13:59
Ancistrus sp. kan väl se ut på en himla massa sätt - detta eftersom det till 99,9% handlar om odlingsformer.
Frågade Ingo om det fotot som nu ligger som huvudfoto för Ancistrus sp. och han sa att det var en sådan.
Men det är säkert möjligt att det finns andra mer "rättvisande" foton
Bilagor:
#20 - 20 maj 2009 14:09
OK, Ancistus sp. it is! Tack alla som engagerar sig.

Bara en enkel fråga:
Enligt Zoopets beskrivning så är Ancistrus sp. en växtätare.
Min mal äter med glädje oxhjärta, om "gödselspridaren" Gibbiceps tillåter den.

Ja, jag vet vad många tycker om oxhjärta...[:o]
Men skall/vill/kan verkligen en växtätare äta oxhjärta?
#21 - 20 maj 2009 14:11
Säg den malen som inte gnager på ett kadaver om den kan;).
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 20 maj 2009 15:18
sehkn0 skrev:
Bara en enkel fråga:

Enligt Zoopets beskrivning så är Ancistrus sp. en växtätare.

Min mal äter med glädje oxhjärta, om "gödselspridaren" Gibbiceps tillåter den.

Ja, jag vet vad många tycker om oxhjärta...[:o]

Men skall/vill/kan verkligen en växtätare äta oxhjärta?

Äter du godis? Och om du gör det är det i så fall bra mat för dig?

Som ansjo skriver så äter fiskar oftast det mesta om tillfälle ges och då spelar det ingen roll att deras mag- och tarmsystem är konstruerat för att äta fiberrik kost. Däremot är det inte hälsosamt för dom i längden att äta den typen av föda.
#23 - 21 maj 2009 20:22
Om jag skall vara lite petig så borde det väl i så fall stå allätare i artbeskrivningen.

För mig är en växtätare ett djur som bara äter växter. Matar du en kanin med korv så rör den inte korven.
Ger du däremot en krov till en gris så äter den glatt upp den.

Jag kan således tycka att det är en ganska stor skillnad på en växtätare och en allätare.
Eller...?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 21 maj 2009 20:27
sehkn0 skrev:
Om jag skall vara lite petig så borde det väl i så fall stå allätare i artbeskrivningen.

För mig är en växtätare ett djur som bara äter växter. Matar du en kanin med korv så rör den inte korven.

Ger du däremot en krov till en gris så äter den glatt upp den.

Jag kan således tycka att det är en ganska stor skillnad på en växtätare och en allätare.

Eller...?

I så fall är alla fiskar allätare eftersom de äter vad som erbjuds. Däremot är tarmsystemet på en herbivor och en carnovor fisk helt annorlunda så i längden tar de skada av felaktig kost.
Guest
#25 - 22 maj 2009 18:39
Din fisk är en Ancistrus sp. "hybrid" och jag är så trött på när folk drar upp L144A och L144. L144A är något nån har hittat på och L144 har det bara fångast ett exemplar av.
#26 - 24 maj 2009 07:17
Lutt skrev:
Din fisk är en Ancistrus sp. "hybrid" och jag är så trött på när folk drar upp L144A och L144. L144A är något nån har hittat på och L144 har det bara fångast ett exemplar av.

Lutt, jag uppskattar ditt svar. Du verkar veta vad du pratar om.
Vore skoj att veta varför så många verkar tro att de har en "vanlig" L144?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 24 maj 2009 08:57
sehkn0 skrev:
Vore skoj att veta varför så många verkar tro att de har en "vanlig" L144?

Därför att många föredrar att kalla alla sina malar vid L-nummer i tron att det är något exakt system, istället för som det bara är ett bra sätt att ange handelsnamn.

Finns det ett vetenskapligt nman på en art så är det bättre att köra med detta.

Annons